God dag FB!
Igår befann jag mig på inflyttningsfest hemma hos en kompis vid Olskroken.
Eftersom jag har lite grejer att göra idag så bestämde jag mig för att åka hem relativt tidigt.
Sagt och gjort, runt 00.20 säger jag hejdå till några vänner som följt med in till stan och hoppar av
vagnen vid Brunnsparken för att ta vägen till Centralen genom Nordstan.
Nu kanske det inte är så jävla smart att ensam ta vägen genom den s.k. pisserännan
mitt under självaste spöktimmen, men det tänkte jag desto värre inte på. När jag kommit innanför
skjutdörrarna dyker Hassan och hans sju bröder upp, varefter det sedan svartnar för mina ögon.
När jag vaknar upp har det blivit ett himla ståhej, några poliser håller en kompress mot mitt blödande
huvud samtidigt som ett par ambulansförare rullar fram en bår. Polisen förklarar att min väska
(innehållande en cd-skiva, en mobilladdare, en tom spritflaska och en gratistidning, big loss)
är borta, samt jag behöver åka till Östra för att sys. Två timmar senare kan några polare köra hem mig
eftersom läkaren inte upptäckt några sprickor eller inre blödningar.
Självfallet är jag ganska glad över att dessa kulturberikare inte lyckades skada mig alltför
allvarligt, samt att de varken fick med sig min mobiltelefon eller plånbok som jag hade i fickorna. (Gbg's sämsta rånare?)
Två frågor har jag emellertid kvar som jag gärna skulle vilja ha svar på:
1. Är "pisserännan" kameraövervakad? (Ni som kommer från Göteborg vet vilken passage jag menar).
Går det i så fall att begära ut en kopia på inspelningen av överfallet?
2. Vad brukar försäkringsbolag normalt betala ut vid den här typen av misshandel?
(Dvs inte kompensation för förlorade prylar, utan ersättning för sveda och värk.)
Snuten lär väl inte lägga ner en sekund på att försöka ta reda på vilka förövarna var,
men med tanke på hur hutlöst dåliga de var på att råna folk så blir de säkerligen insydda ganska snart ändå.