Citat:
Ursprungligen postat av spocknax
Verkligen och en tsunami p ingng lr inte hjlpa till.
Vad betyder detta frresten: "Momentmagnitudskalan r logaritmisk, en enhet uppt innebr drygt 30 gnger starkare skalv."
Lste de p metro.
Hoppas jag kan frklara det. Om du tnker dig en linjal s betyder varje lngt streck en centimeter. Att det r exakt samma avstnd mellan varje streck. S frn streck 1 till streck 2 r det lika lngt avstnd som mellan streck 3 och 4.
Nr man ser p en logaritmisk skala s r det med blotta gat lika stort avstnd mellan streck 1 och 2 som mellan streck 3 och 4 p skalan. Det ser ut som en centimeter. Men man har ritat skalan s fr att rymma den p papper fr det kan vara s rejla hopp mellan vrdena. S man ritar det som p en linjal men 1 cm kan betyda 30 ggr strre vrde mellan 3 och 4 n mellan 1 och 2. Och mellan streck 6 och 7 kan det vara 100 gnger strre vrde fr en centimeter n det som var mellan 1 och 2.
S varje streck p linjalen r inte lika med en centimeter utan kan mellan tv streck betyda 10 meter och mellan tv andra streck st fr 100 meter.
O, det mrks att det r morgon

Hoppas du frstod. Bara att frga mig mer s ska jag frska frklara eller s kanske ngon annan kan rycka in.