• 1
  • 2
2010-02-26, 20:25
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Tänkte sälja lägenheten och hyra in mig i en lokal där jag kan ha min firma och samtidigt bo där, hur funkar det?
Citera
2010-02-26, 20:30
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Tänkte sälja lägenheten och hyra in mig i en lokal där jag kan ha min firma och samtidigt bo där, hur funkar det?
Du hamnar inte i en annan situation bara för att du hyr en lokal. Du är i samma situation som om du skulle dragit av kostnaderna för din lägenhet i firman. Så svaret är att du troligtvis inte har rätt att göra avdrag med hela kostnaden för lokalen.
Citera
2010-02-26, 20:33
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Du hamnar inte i en annan situation bara för att du hyr en lokal. Du är i samma situation som om du skulle dragit av kostnaderna för din lägenhet i firman. Så svaret är att du troligtvis inte har rätt att göra avdrag med hela kostnaden för lokalen.

Kan du ge mig exempel på hur det ser ut och är det mer lönsamt att köpa en egen lägenhet (inte på firman) och ha hela verksamheten i den än att hyra på företaget.

Ursäkta om jag är luddig eller pratar i nattmössan, detta är helt nytt för mig.
Citera
2010-02-26, 20:45
Medlem
fusariums avatar
Problemet är ju att du måste, som det heter folkbokföra dig någonstans. Så länge du inte är folkbokförd på firmans lager så kan inte jag se några konstigheter.

Kankse lite mycket trassel att hämta posten på ett annat ställe bara för att kunna "dra av" boendet?
Citera
2010-02-26, 20:49
Medlem
terms avatar
Citat:
Kan du ge mig exempel på hur det ser ut och är det mer lönsamt att köpa en egen lägenhet (inte på firman) och ha hela verksamheten i den än att hyra på företaget.

Ursäkta om jag är luddig eller pratar i nattmössan, detta är helt nytt för mig.
Det du först ska ha klart för dig - om du har en s.k. enskild firma - är att du och din firma är precis samma sak. Företaget kan inte hyra någon lokal, utan det kan bara du göra. Som utgångspunkt - om vi inte ägnar oss åt skattebrott och annat fiffel - så blir det ingen skattemässig skillnad hur du än gör. I princip samma sak gäller i huvudsak samma sak om du skulle driva verksamheten som ett aktiebolag.
Citera
2010-02-26, 21:01
Medlem
fusariums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Det du först ska ha klart för dig - om du har en s.k. enskild firma - är att du och din firma är precis samma sak. Företaget kan inte hyra någon lokal, utan det kan bara du göra. Som utgångspunkt - om vi inte ägnar oss åt skattebrott och annat fiffel - så blir det ingen skattemässig skillnad hur du än gör. I princip samma sak gäller i huvudsak samma sak om du skulle driva verksamheten som ett aktiebolag.

Men man måste ju kunna hyra en lokal som blir avdragsgill, ifall den är ändamålsenlig och användbar för din verksamhet ?

Det TS är ute efter verker ju vara just avdragsgillt boende. För att uppnå detta så kan h*n hyra en lokal som är lämplig att använda i rörelsen. Och för att få den 100% avdragsgill så ska den endast användas som kontor/lager eller vad det nu må vara. Men rent praktiskt så går det väl förträffligt att ställa in en säng på lagret och bo där. MEN, du kan inte ha din adress dit för då räknas detta lager/kontor som din bostad och då kan du endast dra av schablonvärdet dvs. (Tex.vad ett kontor tar i anspråk i m2) eller motsv.
Citera
2010-02-26, 21:08
Medlem
Citat:

Fråga fastighetsägaren. Det beror på vad firman gör. Är det livsmedel eller liknanade kan du fetglömma de. Vanligen ska man inte sova i sin lokal, det har man bostad för.
Citera
2010-02-26, 21:09
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusarium
Men man måste ju kunna hyra en lokal som blir avdragsgill, ifall den är ändamålsenlig och användbar för din verksamhet ?
Självklart är den avdragsgill om den används i verksamheten.

Citat:
Det TS är ute efter verker ju vara just avdragsgillt boende. För att uppnå detta så kan h*n hyra en lokal som är lämplig att använda i rörelsen. Och för att få den 100% avdragsgill så ska den endast användas som kontor/lager eller vad det nu må vara. Men rent praktiskt så går det väl förträffligt att ställa in en säng på lagret och bo där. MEN, du kan inte ha din adress dit för då räknas detta lager/kontor som din bostad och då kan du endast dra av schablonvärdet dvs. (Tex.vad ett kontor tar i anspråk i m2) eller motsv.
Om man har sin adress dit eller inte har ingen betydelse annat än som anledning för skatteverket att göra revision. Det som har betydelse är naturligtvis huruvida man bor där eller inte. Och om vi går den vägen så är vi inne på skattefusk och skattefiffel, och då är det väl enklare att helt enkelt göra egna falska fakturor än att behöva hämta sin post i en postbox och bo på en skumplastmadrass inne på ett lager?
Citera
2010-02-26, 21:48
Medlem
knostos avatar
Citat:
Problemet är ju att du måste, som det heter folkbokföra dig någonstans. Så länge du inte är folkbokförd på firmans lager så kan inte jag se några konstigheter.

Kankse lite mycket trassel att hämta posten på ett annat ställe bara för att kunna "dra av" boendet?
Detta är inget problem, TS skriver sig hos mamma, pappa, brorsan, syrran, flckvän och skaffar sedan en särskild postadress till ett postkontor s k Poste Restante. Sedan hämtar han posten där en eller två gånger i veckan. Kan väcka misstanke hos SKV men så länge TS inte redan dragit på sig deras ögon borde det fungera.

Något som man alltid skall betänka är att det kan vara lämpligt att skaffa en postbox för ungefär 2.000 kr/år dit allt som har med bolaget skickas. Sedan använder man kontoret, lagret, verkstaden eller vad man nu vill som folkbokföringsadress. Jag skulle vara lite försiktig med att göra detta då jag inte vet hur pigga myndigheter är på att kolla upp liknande tilltag.

Särskild postadress blanket från SKV
Senast redigerad av knosto 2010-02-26 kl. 21:51.
Citera
2010-02-26, 22:35
Medlem
rogerks avatar
Vet ej vad TS har för verksamhet, men det är ju förbjudet att bo på tex kontor. Brandskyddsmyndigheten ogillar det, men visst, det är inte olagligt...
Citera
2010-02-27, 08:01
Medlem
I alla lokaler jag hyrt har det funnits med olika formuleringar kring att lokalen inte får nyttjas som personbostad, och det har varit allt från stora lokaler på 500kvm till små krypin på 80

Jag tror detta bottnar i någon form av grundförsäkring för fastighetsägaren, dock inte helt säker.
Citera
2010-02-27, 16:27
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knosto
Detta är inget problem, TS skriver sig hos mamma, pappa, brorsan, syrran, flckvän och skaffar sedan en särskild postadress till ett postkontor s k Poste Restante. Sedan hämtar han posten där en eller två gånger i veckan. Kan väcka misstanke hos SKV men så länge TS inte redan dragit på sig deras ögon borde det fungera.

Något som man alltid skall betänka är att det kan vara lämpligt att skaffa en postbox för ungefär 2.000 kr/år dit allt som har med bolaget skickas. Sedan använder man kontoret, lagret, verkstaden eller vad man nu vill som folkbokföringsadress. Jag skulle vara lite försiktig med att göra detta då jag inte vet hur pigga myndigheter är på att kolla upp liknande tilltag.

Särskild postadress blanket från SKV

Mitt förslag är förstås att TS bara skriver sig hos föräldrarna. Tar alla räkningar på internetbanken, (e-faktura heter det va?) och hämtar eller ber förldrarna skicka post som kommer som han måste ha. Blir väldigt lite post som kommer då. Dessutom går det bra att ringa till ex. tidningen man prenumererar på och uppge en ny utdelningsadress osv.
Sen kan han sova gott på sitt lager. Då sannolikheten att SKV skulle komma dit är inte särskilt trolig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in