2010-03-04, 10:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag skulle vilja komma med en modifierad version av MissBlondies teori.
Jag kallar föraren av taxin på kvällen Spökföraren, SF.

Kl 24 slår SF på taxametern för att inte bli störd av växeln. H*n kör till P-fickan där det ofta står släp, ibland flera dygn, och påbörjar ljusskygg verksamhet, t.ex. omlastning av knark/smuggelgods/stöldgods mellan två släp.
Kl 1 lämnar BO krogen och kör i SF:s bil till P-fickan. Ingen telefontrafik som kan spåras.. SF är inte klar och de fortsätter jobbet tillsammans.
BO blir dålig och sätter sig i bilen. Han dör. SF tar värdesaker för att det ska se ut som ett rån. Han gör färdigt jobbet och tar med sig ett släp med sin egen bil.

Det andra släpet hämtas senare under natten, eller så är det tomt och kan stå kvar.

Spekulation: Godset kan vara kat, som hanteras i stora mängder. Wikipedia:
Jag tror att BO har egyptiskt ursprung. Namnet kan vara egyptiskt och namnet på hans firma Izis Taxi är en fornegyptisk gud. Enligt Wikipedia växer kat i östra Afrika, och där ligger, som bekant, Egypten.

hahahaha, vad tusan Quarrel, har du sovit dåligt inatt. Det var en sjutusan till hypotes måste jag säga.
Citera
2010-03-04, 10:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
hahahaha, vad tusan Quarrel, har du sovit dåligt inatt. Det var en sjutusan till hypotes måste jag säga.
Det var MissBlondies förtjänst. H*n förklarade varför taxametern slogs på.
Citera
2010-03-04, 10:24
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Hm, ok, jag vart chockad efter en sån braskande ångvältare.
Citera
2010-03-04, 10:29
Medlem
MissBlondies avatar
Citat:
Du har legat vaken hela natten och tänkt ut det här, va?
Inte så dumt, faktiskt, speciellt motivet till att taxametern slås på.
Några invändningar:
1. Det tog en timme från att bilen ställdes i P-fickan tills BO lämnade krogen. Varför dröjde det? Var det GM eller BO som dröjde?
2. GM måste ha haft en ej spårbar telefon beredd. Om h*n ringde från spårbar telefon hade polisen hittat honom/henne.
3. Hur dog BO?
4. Du utgår från att verksamheten är regelmässig. I så fall hade dubbellivet avslöjats tidigare.
5. Varför svarar BO på GM:s telefonsamtal och inte fruns?

Jo man e lite trött idag

1.a.Vet inte dom exakta tidsangivelserna men iallafall , taxametern slås på vid midnatt 23:40 - 00:20?
Kör 10 minuter till P-fickan,klockan kan då vara 00:30.
Kanske GM förbereder sig innan han ringer BO?Ringer BO klockan 00:40 och ber om hjälp.
BO kanske vill spela klart sitter 10 min till vid Jack Vegas maskinen.
Lämnar stället vid 1-tiden (00:50)
1.b.Han kanske inte hörde sin telefon inne på restaurangen,märker först det när han ska gå där ifrån.

2.Svarade du själv på.

3.Vet ej,än så länge är det bara GM som vet det.

4.Vet inte hur du menar? Om den är är regelmässig så har han väll inte något "dubbelliv"?

5. Se 1.b.
Citera
2010-03-04, 10:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlondie
Jo man e lite trött idag

1.a.Vet inte dom exakta tidsangivelserna men iallafall , taxametern slås på vid midnatt 23:40 - 00:20?
Kör 10 minuter till P-fickan,klockan kan då vara 00:30.
Kanske GM förbereder sig innan han ringer BO?Ringer BO klockan 00:40 och ber om hjälp.
BO kanske vill spela klart sitter 10 min till vid Jack Vegas maskinen.
Lämnar stället vid 1-tiden (00:50)
1.b.Han kanske inte hörde sin telefon inne på restaurangen,märker först det när han ska gå där ifrån.

2.Svarade du själv på.

3.Vet ej,än så länge är det bara GM som vet det.

4.Vet inte hur du menar? Om den är är regelmässig så har han väll inte något "dubbelliv"?

5. Se 1.b.
Bra svar.

Med "dubbelliv" menar jag att BO kör taxi samtidigt som han sitter på krogen, utan kollegors och frus vetskap.
Citera
2010-03-04, 10:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Bra svar.

Med "dubbelliv" menar jag att BO kör taxi samtidigt som han sitter på krogen, utan kollegors och frus vetskap.
Någon skrev att taxichaufförer brukade samlas utanför krogen. Så hans kollegor hade nog kunskap om var han befann sig, men kanske hans fru inte hade det.
Citera
2010-03-04, 10:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Någon skrev att taxichaufförer brukade samlas utanför krogen. Så hans kollegor hade nog kunskap om var han befann sig, men kanske hans fru inte hade det.
Kollegorna skulle nog reagera om bilen var ute och körde samtidigt som han var på krogen.
Citera
2010-03-04, 10:47
Medlem
MissBlondies avatar
Citat:
Bra svar.

Tackar,speciellt svaren på 2 och 3

Att han sitter på krogen är ju inte så konstigt,förmodligen så är det någon samlingsplats för taxi förare.
Krogen är hans "kontor" kontakter knyts man träffar kollegor där.
Kanske han sitter och dricker kaffe och röker vid sitt skrivbord (Jack Vegas maskinen)
Han sitter ju inte och pimplar P2-or och har slipsen på huvudet.
Senast redigerad av MissBlondie 2010-03-04 kl. 10:49.
Citera
2010-03-04, 10:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlondie
Tackar,speciellt svaren på 2 och 3

Att han sitter på krogen är ju inte så konstigt,förmodligen så är det någon samlingsplats för taxi förare.
Krogen är hans "kontor" kontakter knyts man träffar kollegor där.
Kanske han sitter och dricker kaffe och röker vid sitt skrivbord (Jack Vegas maskinen)
Han sitter ju inte och pimplar P2-or och har slipsen på huvudet.
Nej, han var nog nykter och slipsen satt där den skulle.

Vad kollegorna skulle reagera mot är att bilen är ute och kör samtidigt som han är på krogen. De måste förstå att han har något fuffens på gång. Det finns ingen anledning för en anställd att låtsas vara BO under körningen, utan det måste vara någon som egentligen inte borde vara där.
Citera
2010-03-04, 10:58
Bannlyst
Citat:

Igår sid 31 kl1434 skrev jag följande inlägg

Kan det inte vara så att Taxametern läts vara på då det just indikerar körning. Jag menar om taxametern ej var på så kanske ledningscentalen skulle tänka nu spelar Esam igen

Vilket du ifragasatte vid den tidpunkten.

Äras densom äras bör
Senast redigerad av Play 2010-03-04 kl. 11:04. Anledning: precisering av tidpunkt
Citera
2010-03-04, 11:01
Medlem
Citat:
BO blir dålig och sätter sig i bilen. Han dör.

jag fattade inte riktigt den grejen. på vilket sätt blir han dålig och dör? har någon spetsat hans drink?
Citera
2010-03-04, 11:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Play
Igår sid 31 kl1434 skrev jag följande inlägg

Kan det inte vara så att Taxametern läts vara på då det just indikerar körning. Jag menar om taxametern ej var på så kanske ledningscentalen skulle tänka nu spelar Esam igen

Vilket du ifragasatte vid den tidpunkten.

Äras densom äras bör
Du skrev "Jag menar om taxametern ej var på så kanske ledningscentalen skulle tänka nu spelar Esam igen". Det var inte lika bra förkaring till varför taxametern slogs på som MissBlondie gav: SF ville vara i fred. Dessutom uppfattade jag att Du trodde att någon annan än SF eller BO hade slagit på den.
Låt oss för husfriden skull säga så här: Alla har hjälpt till att lösa gåtan. Tack, Alla!
Återstår bara att se att lösningen är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in