2010-02-26, 09:53
Medlem
SocialMisfits avatar
Det känns litet pinsamt att ställa denna fråga eftersom jag känner att jag borde veta svaret på detta själv efter X antal år i arbetslivet, men jag är tvungen att avslöja min okunskap. Måste man inte ta ut sina semesterveckor varje år? För det trodde jag.

Anledningen till att jag frågar är att min arbetsplats kommer att vara stängd ett par veckor framåt vårkanten. Arbetstagarna kommer att vara lediga dessa två veckor, och jag har ordnat den ekonomiska biten så jag ser bara fram emot denna extra ledighet. Ibland ska man ju ha flyt också, tänker jag. Nu är dock saken den att jag får litet hintar här och där om att jag kanske kan strunta i alla mina semesterveckor i år, nu när jag på grund av olika omständigheter fick denna extra ledighet. Detta hintas helt enkelt för att de ansvariga tycker att det är mer bekvämt med mig på plats i sommar så att de slipper söka upp semestervikarier.

Jag har ingen lust med att minska ner någon semester, och ställer mig dessutom litet frågande till huruvida man ens skulle kunna strunta i att ta ut sina semesterveckor. Man kan väl inte strunta i att ta ut sina semesterveckor, eller hur är det egentligen?
Citera
2010-02-26, 10:04
Medlem
Tartaglias avatar
Arbetsplatser som håller stängt brukar det vara tvång att ta semester. Tex 2 veckor i juli.
Annars brukar man få jobba (om det finns tillräckligt att göra vill säga)
Men man får heller inte spara hur många semesterveckor som helst. Brukar vara ett
tak där också som jag ej kommer ihåg. Man vill ju inte ha en anställd som har 100 vekcors
sparad semester. Visserligen tjänar företaget på lånade pengar men att någon helt plötsligt
vill ta ut ett år i ledighet kan ställa till det rejält.
Citera
2010-02-26, 10:18
Medlem
sleevs avatar
Semesterlagen säger att du har rätt att spara dina dagar som översiger 20 dagar dock ej mer än 5 år
Citera
2010-02-26, 10:37
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Semesterlagen säger att du har rätt att spara dina dagar som översiger 20 dagar dock ej mer än 5 år

Läste Semesterlagen och tolkar det som att man alltså måste ta ut fyra veckor per år, men får spara fem. Eller?
Citera
2010-02-26, 10:41
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialMisfit
Läste Semesterlagen och tolkar det som att man alltså måste ta ut fyra veckor per år, men får spara fem. Eller?
Yep så är det, Och ett år är från Aprill till Mars.
Citera
2010-02-26, 11:18
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:

Menar alltså fem dagar, inte veckor. Att man får spara fem dagar. Men då fattar jag inte hur de kan hinta att det vore bra om jag bara tog ut ngn liten semestervecka i år?
Citera
2010-02-27, 06:21
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Det finns väl lite variationer beroende på kollektivavtal och annat kan jag tänka mig, men normen är att du har 20 dagar (dvs 4 veckor) garanterad semester som dessutom måste vara sammanhängande och plockas under sommarperioden (juni-augusti). Allt utöver dessa 20 dagar får sparas om man vill.

Alltså: Du kommer vara ledig i sommar. I fyra veckor. På raken.
Citera
2010-02-27, 09:38
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Det finns väl lite variationer beroende på kollektivavtal och annat kan jag tänka mig, men normen är att du har 20 dagar (dvs 4 veckor) garanterad semester som dessutom måste vara sammanhängande och plockas under sommarperioden (juni-augusti). Allt utöver dessa 20 dagar får sparas om man vill.

Alltså: Du kommer vara ledig i sommar. I fyra veckor. På raken.

Hm... Måste man ta ut fyra sammanhängande veckor? Men det har jag i princip aldrig gjort, och de har aldrig sagt något?
Men hur som så kan företaget sluta hinta att jag ska strunta i semesterveckorna i år, enligt vad ni skriver. Jag blev liksom litet uppretad inombords när de började med den saken.
Citera
2010-02-27, 10:24
Medlem
Muttes avatar
Citat:
Hm... Måste man ta ut fyra sammanhängande veckor? Men det har jag i princip aldrig gjort, och de har aldrig sagt något?
Men hur som så kan företaget sluta hinta att jag ska strunta i semesterveckorna i år, enligt vad ni skriver. Jag blev liksom litet uppretad inombords när de började med den saken.

Självklart måste du inte, men du har den rättigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in