2010-02-26, 07:48
Medlem
Rompahs avatar
Vad kan hända om jag har minus i saldo hos Swedbank? Har haft det nu i kanske 2 dagar, märkte det nyss. Ska jag be brorsan överföra lite så det blir 0 igen?

Edit: Och hur lyckades jag få minus? Man kan ju inte ta ut pengar när man har 0 väl?
Senast redigerad av Rompah 2010-02-26 kl. 08:10.
Citera
2010-02-26, 08:13
Medlem
Dr.hankeys avatar
Övertrasseringsavgift 100 kr tas ut efter 3 bankdagar om kontot övertrasserats med mer än 100 kr.

Om du har 20 kr kvar på kortet och tar ut en hundring ja då skiter ju bankomaten högaktningsfullt i om det saknas 80kr (finns inga sådana valörer) och spottar således ut en hunka.
Citera
2010-02-26, 08:19
Medlem
Rompahs avatar
Okok. Tack! Så de typ inge kronofogd eller något på g
Citera
2010-02-26, 08:29
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompah
Okok. Tack! Så de typ inge kronofogd eller något på g

inte för en hundring, men skulle du typ övertrassera men kanske 10.000 (tanka en trailer full på statoil)
så skulle det nog bli lite liv i luckan.
Citera
2010-02-26, 09:12
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
inte för en hundring, men skulle du typ övertrassera men kanske 10.000 (tanka en trailer full på statoil)
så skulle det nog bli lite liv i luckan.

Tveksamt om det går dock :P Har man ett 'normalt' Swedbank konto kan man endast övertrassera 100kr och det endast i uttagsautomaten. Teoretiskt tror jag man kan övertrassera mera, om man till exempel köper på kortet flera gånger i rad innan det hinner dras på kontot.

EDIT: Har du övertrasserat i ett par månader så tar de ut ränta på det som du är skyldig tror jag.
Citera
2010-02-26, 09:22
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tveksamt om det går dock :P Har man ett 'normalt' Swedbank konto kan man endast övertrassera 100kr och det endast i uttagsautomaten. Teoretiskt tror jag man kan övertrassera mera, om man till exempel köper på kortet flera gånger i rad innan det hinner dras på kontot.

EDIT: Har du övertrasserat i ett par månader så tar de ut ränta på det som du är skyldig tror jag.

Det går! Ligger kortterminalen offline så samlas korttransaktionerna in i efterhand och har man då inte täckning på kontot så kan det bli övertrasserat med hela beloppet, oavsett summa. Ett väldigt vanligt exempel på detta är taxibilar som kan samla in sina transaktioner ett par dagar efteråt. Ett annat exempel är terminaler som gör en täckningskontroll som vissa obemannade bensinstationer gör. Då går köpet igenom så länge det finns positivt saldo på kontot, i princip oavsett summa.
Citera
2010-02-26, 12:40
Medlem
Stormorfars avatar
Brukar bli så om man tankar bilen, hade en hundring minus på kontot några dagar och fick ett brev från swedbank ang övertraseringsavg på 75 kr som drogs när jag fyllde på kontot igen. Frågade på banken vad som kunde hända, och dom sa att om det hände väldigt ofta kunde man eventuellt få problem med lån. Men skulle tro att det är extremfall.

Nu har jag råkat tanka för 150 kr för typ 4-5 dagar sen utan att ha pengar på kontot Får se vad som händer

Men ta ut pengar från en automat lär väl inte fungera om man inte har pengar på kontot eftersom dom är uppkopplade mot banken?
Citera
2010-02-26, 13:17
Medlem
Rompahs avatar
Oj :/ Ja jag betalade med kortet på internet ett par gånger riktigt snabbt.. Men nu står det -2500kr på SALDO, betyder detta att det kan sjunka ännu mer? Eftersom en del summor inte dragits än utan är på "Skyddade belopp" fortfarande? !?
Citera
2010-02-26, 13:20
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompah
Oj :/ Ja jag betalade med kortet på internet ett par gånger riktigt snabbt.. Men nu står det -2500kr på SALDO, betyder detta att det kan sjunka ännu mer? Eftersom en del summor inte dragits än utan är på "Skyddade belopp" fortfarande? !?

Vad har du för "tillgängligt belopp"?
Citera
2010-02-26, 13:24
Medlem
Rompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Vad har du för "tillgängligt belopp"?

Oj, råkade läsa fel***

Tillgängligt belopp = -2 500
Saldo = 12 000
Skyddat = 14.500

Antar då att det tillgängliga beloppet stannar på -2 500. Tack för hjälpen !
Citera
2010-02-26, 20:12
Medlem
Hamskerpers avatar
Låg på minus 290kr sista veckan innan löning. Detta då parkeringsavgiften på 200kr drogs 1 vecka efter betalning. + att pengar drogs 1 vecka efter att jag betalat för en lunch. Så går ju att hamna minus lite. Inte hört något om avgifter eller något än.
Det är dumt att föra över alla pengar till ett sparkonto innan månaden är slut (när företag segar med att dra pengarna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in