2010-02-26, 01:04
Medlem
1337-elits avatar
Hejsan!

-INTRO-

Tar det från början:
Köpte ny dator för en vecka sen ungefär. En MSI X-Slim X340, Vista som medföljande och installerat OS, körde på det ett tag. En dag får jag för mig att jag ska installera och testa windows 7 Ultimate 64-bits version. För att se att de går att återställa datorn till Vista testar jag även att köra recovery-partitionen innan installation av Windows 7. Stänger sedan nöjt av datorn på kvällen när de e sovdags.

-PROBLEMET-

Vaknar upp och slår självklart på datorn, möts av en svart skärm där det blinkar ett understräck. Jag startar om och möts av samma sak igen. Finns ju en "recovery"-partition på hårddisken så jag testar den. Det börjar med att de står stilla ett tag och sen efter 1-2 minuter så startas datorn om. Den här gången står det "Missing operating system". Yes, ännu bättre.. jag testar recovery en gång till men får samma sak igen. Stoppar i usb-enheten med Windows 7 på och testar att installera på nytt, men nej, de går inte. Står något i stil med att de inte funkar att installera på partitionen som de funkade alldeles utmärkt med dagen innan. Testar lite fram och tillbaka. Kollar i BIOS om de går att fixa något där men kommer inte fram till något. Det slutar iaf med att efter att jag kommit ut från BIOS och förmodligen har kommit åt något så är skärmen svart. HELA TIDEN. Från att jag startar upp datorn till att jag stänger av den, ungefär som att man inte hade någon ström i den. Men detta kan väl inte en inställning i BIOS ställa till med? :S

-FRÅGA-

Någon som möjligen känner igen sig och vet vad det handlar om? Vore så grymt tacksam om jag slipper krångla med att skicka in den till nån PC-doktor och får det fixat själv.

Tack på förhand!

sry - ändra till IT-avdelningen.. snälla (A).. första inlägget och de blir förståss fel kategori -_-
Citera
2010-02-27, 01:57
Medlem
Ger dig lite tips på hur du kan gå vidare:

Steg 1:
- Ta ut strömmen och batteriet
- Håll inne startknappen i ca 20 sekunder (utan något batteri/ström inkopplad)
- Sätt in strömmen enbart (inte batteriet) och försök starta/installera whatever.

Steg 2:
- Kolla om det finns någon tillgänglig bios uppdatering från tillverkarens hemsida. I de flesta fall med nyare datorer är det bara att ladda över en fil på ett usb minne trycka F2 eller DEL under uppstart för att komma in i bios och därifrån "flasha"

Steg 3:
- Om det är "relativt lättillgängligt" kan du plocka isär datorn och ta ut det lilla klockbatteriet som sitter på moderkortet och sedan sätta in det.

Steg 4:
- Plocka ut hårddisken och sätt in i en annan dator, du kan sätta in den i ett USB kabinett. Börja installera Windows 7 på hårddisken från en annan dator. När det är klart sätter du tillbaka hårddisken, du kommer antagligen få bluescreen då den nuvarande installationen inte matchar din hårdvara. Dock kan du trycka F8 under uppstart och komma in i ett reparationsläge för Windows 7 där din installation kan repareras.

Steg 5:
- Testa boota till en livedisc (googla)

Lycka till!

edit: Glömde det enklaste, koppla in datorn till en extern skärm då ditt nuvarande problem är svart skärm. För jag antar att du har "helt svart" skärm, dvs den har ingen bakgrundsbelysning?
Citera
2010-02-27, 03:07
Medlem
1337-elits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatheryoo
Ger dig lite tips på hur du kan gå vidare:

Steg 1:
- Ta ut strömmen och batteriet
- Håll inne startknappen i ca 20 sekunder (utan något batteri/ström inkopplad)
- Sätt in strömmen enbart (inte batteriet) och försök starta/installera whatever.

Steg 2:
- Kolla om det finns någon tillgänglig bios uppdatering från tillverkarens hemsida. I de flesta fall med nyare datorer är det bara att ladda över en fil på ett usb minne trycka F2 eller DEL under uppstart för att komma in i bios och därifrån "flasha"

Steg 3:
- Om det är "relativt lättillgängligt" kan du plocka isär datorn och ta ut det lilla klockbatteriet som sitter på moderkortet och sedan sätta in det.

Steg 4:
- Plocka ut hårddisken och sätt in i en annan dator, du kan sätta in den i ett USB kabinett. Börja installera Windows 7 på hårddisken från en annan dator. När det är klart sätter du tillbaka hårddisken, du kommer antagligen få bluescreen då den nuvarande installationen inte matchar din hårdvara. Dock kan du trycka F8 under uppstart och komma in i ett reparationsläge för Windows 7 där din installation kan repareras.

Steg 5:
- Testa boota till en livedisc (googla)

Lycka till!

edit: Glömde det enklaste, koppla in datorn till en extern skärm då ditt nuvarande problem är svart skärm. För jag antar att du har "helt svart" skärm, dvs den har ingen bakgrundsbelysning?

Tack för svar
Testat de första, hjälpte tyvärr inte..
Har hittat ny BIOS men saken e ju den att skärmen är svart, man ser alltså inte ens BIOS. Den är svart när datorn är på och av, ingen skillnad. Som de är just nu har jag inte verktyg för att öppna upp och vet inte om jag skulle våga mig på att grejja i moderkortet. Garantin bryts också då vilket inte känns så bra, men det kanske den redan gjort då jag testat Windows 7 eller något av de andra momenten?

Steg 4 tänkte jag försöka då jag fortfarande hade liv i skärmen, men de känns inte som någon större idé just nu, det testar jag gärna efter att jag fått liv i skärmen

Har testat att koppla in en skärm via HDMI, men de ger inget, har en VGA också, men ingen sladd för tillfället. Men ska testa detta så fort jag kan.

Tack för svar iaf
Citera
2010-02-27, 21:27
Medlem
Det du sa i början med en svart skärm och ett blinkande understräck brukar oftast bara vara att en windows-cd eller recovery-cd ligger i cd läsaren.
En helt svart skärm är ju ett mycket större problem. Låter ju inte speciellt troligt att skärm/sladd pajjar i samma veva men det skulle kunna vara så att grafikkortet vill göra något som skärmen inte klarar av.. Om du har en kompis med en bra/ny/stor skärm kan du testa datorn hos han/hon. Eller så kan du testa att koppla in datorn i TV'n om den har en HDMI ingång så slipper du släpa datorn speciellt långt.
Citera
2010-03-01, 15:00
Medlem
1337-elits avatar
Yeah, tack för svar och så, har nu fått lämnat in datorn istället så får vi se vad som händer.

Ha de gött!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in