2010-02-26, 23:49
Medlem
anettskis avatar
När jag tänker på mat och Polen så går min första tanke till alla goda korvar, mina favoriter är krakowska (som man skivar) eller kabanosy. Även bigos, barszcz och pierogi som Trulvar redan nämnt. Fan, det här var en svår en. Även om min mor är polsk så har det inte blivit att man ätit typisk polsk mat så ofta, det blir mer vid högtider. Men bigos och dom rökta korvarna, det får du inte missa! Inte heller godiset "Krowki", eller hałva (det kanske inte ens är polskt? har sett det flera gånger i turklivs). Och så kanske man borde lägga in en varning också, se upp för deras ostkaka!
Citera
2010-02-27, 11:53
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anettski
När jag tänker på mat och Polen så går min första tanke till alla goda korvar, mina favoriter är krakowska (som man skivar) eller kabanosy. Även bigos, barszcz och pierogi som Trulvar redan nämnt. Fan, det här var en svår en. Även om min mor är polsk så har det inte blivit att man ätit typisk polsk mat så ofta, det blir mer vid högtider. Men bigos och dom rökta korvarna, det får du inte missa! Inte heller godiset "Krowki", eller hałva (det kanske inte ens är polskt? har sett det flera gånger i turklivs). Och så kanske man borde lägga in en varning också, se upp för deras ostkaka!

Ostkaka är ju per definition riktigt vidrigt, så den hade jag gett fan i hur som helst.

Men då man är en korv-o-man av rang så tar jag med stor glädje och tacksamhet till mig dina tips.
Citera
2010-02-28, 11:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Polska köket tyvärr ingen höjdare, vattniga grytor och ospännande smaker (väldigt generaliserat, naturligtvis).
Citera
2010-02-28, 11:21
Medlem
Quorthons avatar
Den polska mat som jag ätit har det absolut inte varit nåt fel på. Verkar äta ganska mycket vilt som hjort och vildsvin, och det är ju inte helt fel. Annars finns det såklart även annan mat i Polen. Restaurangbesök är inte heller speciellt dyra.
Senast redigerad av Quorthon 2010-02-28 kl. 11:24.
Citera
2010-02-28, 12:01
Medlem
erlgs avatar
Polen är ett ganska trevligt land att äta sig mätt i. I synnerhet på rustika källarrestauranger när snöstormen härjar utanför. Hjort, rådjur och vildsvin och olika korvar och pastejer kan rekommenderas när det gäller kött. Landet har också ett utvecklat kök när det gäller inälvsmat, och skall du prova komage, kalvlever eller njure så är detta stället för dig. Inlagd sill är ganska vanligt, ofta tillsammans med svamp. Om vi tillägger att borstj och saltgurka är obligatoriska vid varje middag så förstår du att den bästa drycken till polsk mat är öl, men det gör ingenting då det finns flera förträffliga sorter.
Citera
2010-04-06, 09:16
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Ostkaka är ju per definition riktigt vidrigt, så den hade jag gett fan i hur som helst.

Men då man är en korv-o-man av rang så tar jag med stor glädje och tacksamhet till mig dina tips.

Så - tillbaka efter min Polen-resa.

Först och främst vill jag börja med att ta tillbaka ovanstående uttalande.
Serverades polsk ostkaka till en middag och den var briljant!
I övrigt så var det just bigos och barszcz samt Żurek som var riktiga favoriter.

Testade även (för första gången) Żubrówka och var tvungen att köpa med ett par flaskor hem.

Summa sumarum - maten blev en av höjdpunkterna på resan.
Citera
2010-04-06, 09:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Så - tillbaka efter min Polen-resa.

Först och främst vill jag börja med att ta tillbaka ovanstående uttalande.
Serverades polsk ostkaka till en middag och den var briljant!
I övrigt så var det just bigos och barszcz samt Żurek som var riktiga favoriter.

Testade även (för första gången) Żubrówka och var tvungen att köpa med ett par flaskor hem.

Summa sumarum - maten blev en av höjdpunkterna på resan.
Låter bra. Jag gillar också ostkakan. Finns det fortfarande ett halmstrå i Zubrowka-vodkan?

~Paul~
Citera
2010-04-06, 13:04
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter bra. Jag gillar också ostkakan. Finns det fortfarande ett halmstrå i Zubrowka-vodkan?

~Paul~

Har för mig att en släkting berättade att dom inte får sälja det som Zubrowka om vodkan inte innehöll ett halmstrå. Grejen är också att den sortens halmstrå växer bara på ett ställe i polen.
Citera
2010-04-06, 13:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
den sortens halmstrå växer bara på ett ställe i polen.
OK, ytterligare en "nyttig" kunskap .

~Paul~
Citera
2010-04-06, 13:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Har för mig att en släkting berättade att dom inte får sälja det som Zubrowka om vodkan inte innehöll ett halmstrå. Grejen är också att den sortens halmstrå växer bara på ett ställe i polen.
Grejen är väl att det är ett strå av något som heter bisongräs, om jag inte minns fel, och att det är det som ger vodkan den speciella smaken. Med andra ord är det inte Zubrowka om inte flaskan innehåller ett grässtrå.
Citera
2010-04-06, 14:01
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, ytterligare en "nyttig" kunskap .

~Paul~

Haha, ja kul att veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Grejen är väl att det är ett strå av något som heter bisongräs, om jag inte minns fel, och att det är det som ger vodkan den speciella smaken. Med andra ord är det inte Zubrowka om inte flaskan innehåller ett grässtrå.

Jo det stämmer.
Citera
2010-04-06, 14:19
Medlem
dePauls avatar
OK, ännu mer att anteckna . Det jag kommer ihåg är att när man gjorde lumpen så skulle man vid ett tillfälle halsa en sådan flaska och det där jäkla strået fastnade i halsen. Det var inte kul, likaså var de två nästkommande dagarna tämligen usla .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in