2010-02-25, 21:27
Medlem
Wiggen93s avatar
Hejsan, jag har en Nikon D60 och undrar helt enkelt om det finns något vis jag kan utnyttja den som webcam?

Om ja:
-vilken mjukvara krävs?
-Vilka sladdar skall jag använda?

Om nej:
-Varför inte?
-Vilka kameror(om några) kan användas i detta syfte?

Tack på förhand
Citera
2010-02-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiggen93
Hejsan, jag har en Nikon D60 och undrar helt enkelt om det finns något vis jag kan utnyttja den som webcam?

Om ja:
-vilken mjukvara krävs?

Om nej:
-Varför inte?

Tack på förhand

Går det filma vanligt med kameran?
Varför skulle man ha en systemkamera som en webcam?
tror inte det finns någon systemkamera som du kan koppla som en webcam
Citera
2010-02-25, 22:27
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiggen93

Om ja:
-vilken mjukvara krävs?

Om nej:
-Varför inte?

Tack på förhand

Du kan då inte ett jotta om kameror, en vanlig engångskamera borde passa dig bättre.

Dom enda kameror som har en utpräglad filmfunktion är väl, d3000,d5000, d90 och uppåt.

Sen så tro jag knappast att du kan skicka den filmen direkt via kameran in i datorn, det skulle då krävas nån slags form av adapter till minneskortet som sen går in i datorn där den spelar upp vad som visas, men visst finns det kineser till allt så skulle inte förvåna mig om det finns.
Citera
2010-02-25, 22:30
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Du kan då inte ett jotta om kameror, en vanlig engångskamera borde passa dig bättre.

Dom enda kameror som har en utpräglad filmfunktion är väl, d3000,d5000, d90 och uppåt.

Sen så tro jag knappast att du kan skicka den filmen direkt via kameran in i datorn, det skulle då krävas nån slags form av adapter till minneskortet som sen går in i datorn där den spelar upp vad som visas, men visst finns det kineser till allt så skulle inte förvåna mig om det finns.

Såja, lugn nu!

Många kameror kan mata ut signal, vet dock inget om den modellen.

Tom min gamla Canon XM2 kunde användas som webkamera, en 24.000 kr webkamera!!!
Citera
2010-02-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Såja, lugn nu!

Många kameror kan mata ut signal, vet dock inget om den modellen.

Tom min gamla Canon XM2 kunde användas som webkamera, en 24.000 kr webkamera!!!

DU menar att den klarar av att visa bild samtidigt som du har en usbkabel inkopplad?
Dom canon kameror jag vet klarar inte av det då den stänger av den funktionen då den känner av att den är kopplad till en dator.
Citera
2010-02-25, 22:35
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Såja, lugn nu!

Blir bara förbannad när snorungar som får en D60 inte kan ett jotta om dom när man själv sparade och levde på bröd och vatten bara för att ha råd med en D40...
Citera
2010-02-25, 22:37
Medlem
Dr.hankeys avatar
Här fanns det nått

trangely enough yes, you can use a Nikon CoolPix 950 (the model I have) as a webcam. In my instance I am using a Snappy (old Play.com model of vidcap) That I found version 4.0 with the patch for online. It allows the camera to send streaming media or act as an intermittent upload/update cam, and security cam as well as letting you connect to a TV (I have a 4.5in color TV as a monitor from the Snappy. I am planning on getting an old WinTV card (@$19,00US) to try as well. The camera comes with a cable that has a mini video plug (camera side)one end and an RCA video plug distal end. Hey it works! I am just not putting anything online yet as I am in the middle of a lot of work!!! ~8)

Citera
2010-02-26, 15:53
Medlem
Wiggen93s avatar
Jag vill bara påpeka och försvara mig från påhopp med att jag visst kan ett jota om kameror, därför spenderade jag pengar på en.
PS. Tack för de tips jag har fått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in