Citat:
Ursprungligen postat av Dekster
Nej, det menar jag inte. Kanske kan man göra en trestegsraket av det hela:
1. På den första nivån finns ord som ingen modersmålstalare av svenska skulle uttala med ett visst genus. Ingen skulle säga ett man, utan det måste vara en man. Dessa ord, de allra flesta av dem vi har, kan man inte blanda genus på bäst man vill.
2. På den andra nivån finns ord där bruket varierar beroende på dialekt. Där har vi ord som apelsin, som har n-genus för de flesta och t-genus för vissa. Vill man skriva eller tala standardsvenska bör man använda det genus som standardsvenskan använder.
3. På den sista nivån har vi de cirka 3-400 ord som har vacklande genus även på standardsvenska, såsom aceton. Här kan man välja fritt, men man bör hålla sig till ett och samma genus inom en och samma text/talsituation.
Ordet borr intar lite av ett mellanläge mellan (2) och (3) enligt SAOL, eftersom det står "borren, äv. borret". Med detta menas att borret kan accepteras i standardspråket men borren rekommenderas. I andra fall avstår SAOL från att göra en rekommendation, då står det ett "el." mellan formerna såsom för supinum av leva: "levt el. levat". Självfallet kan man som enskild språkbrukare ha andra uppfattningar om vad som är acceptabelt eller inte.
Ett problem som du inte berör är gränssnitttet mellan allmänspråk och terminologi. Terminologiskt är saken fullkomligt glasklar -
en borr, flera borrar är den större anordningen som på det ena eller andra sätet bringar en chuck i rotation, medan
ett borr, flera borr är den skärande metallbit som sätts fast i chucken, och vars rotation åstarkommer själva hålet. Att det inte nödvändigtvis ser ut så i lexikon beror dels på att lexikografer rent gfenerellt inte tycker att terminologi är viktigt, om det det inte är termoninolgi som har med deras egna yrkesområden att göra - i alla större lexika från svenska till ett främmande språk får man reda på att
zeugma heter exakt likadant på målspråket, men man får aldrig reda på vad en
flacktång heter - trots att väsentligt fler talare på har anledning att tala om flacktänger än om zeugmata. Min förklaring till hur denna, strängt taget rätt egendomliga, prioritering har uppkommit, är att lexikografer, som de humanister de ytterst är, i allmänhet rör sig i en högre, andlig, Boströmsk verklighet, där verktyg och andra praktiska prylar är plebejiska ting som man helst inte befattar sig med.
I vilken utsträckning man som icke-fackman bör hålla sig till fackspråkets terminologiregler är en kvistig fråga, i synnerhet när den fackspråkliga terminologin ändras. Jag vägrar till exempel i sten att kalla en tornsvala för en tornseglare, dels därför att det är en inkonsekvent ändrig - om efterledet inte får vara en benämning på en annan ordning eller familj fåglar, borde
strandskatan heta
strandbena och
blåkråkan blåpraktfågel - men dels eftersom jag har svårt att kalla djur för den, använder grammatiskt genus när det inte går att känsbestämma, och
svalan är hon, och
seglaren han. Å andra sidan brukar nte bara fackmän, utan också intresserade amatörer, använda korrekt nomenklatur som markör för om folk begriper något om ämnet eller e, vilket betyder att en talare som inte använder korrekt facknomenklatur vad gäller
borr t ex riskerar att inte bli betrodd med att få låna grannens borrmaskin.
Skillnaden mellan
borren och
borret är vidare inte bara sedan länge väletablerad och vida spridd - distinktionen mellan
en borr och
ett borr lärdes noga ut på skolornas slöjdlektioner åtminstone fram till 1980-talet - utan också synnerligen praktisk, och jag tycker därför att också lexikografer och andra språkvetare kan respektera den, i stället för att basera sina bedömningar om vad det är för genus på olika betydelser av
borr på korpusar där större delen av bidragsgivarna inte skulle klara av att borra ett hål i en vägg så att det både blev rakt och på rätt ställe - eller ens åstadkomma hålet i väggen utan att göra illa sig.