Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-25, 21:11
  #1
Medlem
Är det rätt att säga: Jag borrade ett hål med borrmaskin och en niomillimeters borr. Eller är det rätt att säga: Jag borrade ett hål med ett niomillimeters borr.

Ska "niomillimeters borr" vara särskrivet? Man skriver väl "9 mm. borr"?
__________________
Senast redigerad av Chemicalien 2010-02-25 kl. 21:13.
Citera
2010-02-25, 21:14
  #2
Medlem
raggarsvins avatar
En borr låter bäst tycker jag men man säger ett borr.
Citera
2010-02-25, 21:15
  #3
Medlem
en maskin -> en borrmaskin -> en borr
Citera
2010-02-25, 21:16
  #4
Medlem
smides avatar
Ett borr, helt klart! Har aldrig hört någon säga "en borr". Möjligtvis en borrmaskin, men inte en borr.
Citera
2010-02-25, 21:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Ett borr, helt klart! Har aldrig hört någon säga "en borr". Möjligtvis en borrmaskin, men inte en borr.

Var bor du? Varför har du rätt?
Citera
2010-02-25, 21:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
En borr låter bäst tycker jag men man säger ett borr.

Varför?
Citera
2010-02-25, 21:26
  #7
Medlem
Gammal tråd.

För min del säger jag definitivt ett borr om jag menar själva borret, den lilla grejen som du sätter i borrmaskinen. Jag har aldrig hört motsatsen från den typen av personer som regelbundet pratar om sånt. Om du menar själva maskinen så skulle jag nog kunna kalla det för en borr. Då är det dessutom uppenbart för den invigde att jag inte menar ett borr. Praktiskt!
Citera
2010-02-25, 21:29
  #8
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Var bor du? Varför har du rätt?

Halland. Har jobbat i verkstad, alla där säger ett borr. Har som sagt aldrig hört någon säga "en borr", låter helt grammatiskt inkorrekt.
Citera
2010-02-25, 21:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
en maskin -> en borrmaskin -> en borr

En borrmaskin kan ju förkortas till "borr". T.ex. "Jag tog borren[maskinen] och borrade lite (hål)".

På samma sätt menar många att själva borre[n], alltså (oftast) spiralborre[n], som skär hålet är en förkortning av [spiral]borr[stål/et]. Med tillägget "stål", låter det fel att säga "en borr[stålet]".
__________________
Senast redigerad av Chemicalien 2010-02-25 kl. 21:37.
Citera
2010-02-25, 21:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt
Gammal tråd.

För min del säger jag definitivt ett borr om jag menar själva borret, den lilla grejen som du sätter i borrmaskinen. Jag har aldrig hört motsatsen från den typen av personer som regelbundet pratar om sånt. Om du menar själva maskinen så skulle jag nog kunna kalla det för en borr. Då är det dessutom uppenbart för den invigde att jag inte menar ett borr. Praktiskt!

Jag arbetar själv var dag med "grejer som gör runda hål", men är fortfarande tveksam till vilket (vad kallas det när man skiljer mellan en och ett?) som är rätt.
Citera
2010-02-25, 21:35
  #11
Medlem
CoopColas avatar
Har nog aldrig hört någon säga "ett borr" (jag brukar iofs väldigt sällan vara i verktygsdiskussioner). "Ett borr" låter ju fruktansvärt ful, fel och väldigt inte rätt.
Citera
2010-02-25, 21:40
  #12
Medlem
p0wnis avatar
Rätt: En Borr
Fel: Ett Borr

Rätt: Borren
Fel: Borret
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback