2005-04-09, 00:17
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Shalom,

Jag vet inte riktigt varför jag frågar detta här, för nån kommer garanterat at asgarva åt mig.

Hursomhelst, så undrar jag om det finns någon ultra-ultra lätt sida om Illustrator. Jag har aldrig använt det, men nu på sistonde har jag funderat på om jag inte ska ta och ge det en chans, men... Jag vet INGENTING om det.

Vad gör man i det, och hur gör man det i det?

Tacksam för hjälp och tips, och om nu nån vill garva lite, så får ni mer än gärna ha roligt på min bekostnad...

Tack

Nä, seriöst då:
Det känns som om ingenting i Illustrator är "ultra-lätt".
Har själv kommit över den värsta inlärningströskeln och tillverkar diverse loggor & annonser i programmet, men det är ta mig faaaaaan en gåta hur programmet kan vara uppe i version 11 med tanke på hur primitivt det känns. Corel Draw var en barnlek att komma igång med (utan manual, i Illy känns det som om man måste ha den öppen konstant).

Svårt att rekommendera nån speciell sida, Googla Illustrator + tutorial och börja träna. Lycka till!
Citera
2005-04-09, 01:26
Medlem
Ge programmet FreeHand en chans, som ges ut av företaget Macromedia. Enklare att använda, och gör samma sak som Illustrator.
Själv så gör jag mycket "förarbete" i FreeHand och växlar sedan över filen till Illustrator. Ska du in i Photoshop på sluttampen så ska du gå igenom Illustrator i det sista läget. FreeHand har taskig konvertering till Photoshop.

Har faktiskt kört både Illustrator och FreeHand sedan de kom ut i version 1.0! Respekt!
Citera
2005-04-09, 02:16
Medlem
Milkfed 2s avatar
Prova H.O.T böckerna (Hands on training) dom är lättlärda
Citera
2005-04-09, 13:01
Medlem
Holmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Corel Draw var en barnlek att komma igång med (utan manual, i Illy känns det som om man måste ha den öppen konstant).

Jag håller helt med. Det är helt otroligt hur mycket sämre Illustrator är på vissa punkter jämfört med Corel Draw...

Här är ett gäng video-tutorials på diverse redskap i Corel Draw: Länk

Och här visas hur man använder dessa tekniker för att skapa läckra Windows Ikoner: Länk 2
Citera
2005-04-09, 22:36
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Det som man anvander i illustrator till 90% ar ju pennan. Lar man sig hur kurvor ar uppbyggda och forsoker anvanda sig av sa fa ankarpunkter som mojligt sa ar man igang. Hatar personligen freehand, men vet en del som foredrar det. Tycker att Illustrator funkar utmarkt aven om man jobbar mot flash. Exportera som .swf funkar klockrent. Kan saga att illustrator ar mitt favoritprogram utan tvekan.

Vad ar det ni tycker ar sa komplicerat? Det finns ju nagra tutorials i programmets hjalpfil som kan vara till hjalp. www.lynda.com har ju bra om an ibland nagot langsamma videotutorials for en mangd program for 20 dollar i manaden.

Ledsen for uteblivna ao, ae oe
Citera
2005-04-10, 19:14
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janosch_Flax!
Vad ar det ni tycker ar sa komplicerat?

Det finns ju massor av no-brainers som är onödigt komplicerat att få till, som t.ex. när man vill stroka text.
För att få stroken att hamna bakom bokstäverna måste man göra om texten till banor, öppna Appearances-paletten, dubbelklicka på "contents" och flytta Stroke-lagret nedanför Fill-lagret. Kul när man senare vill ändra i texten..

Såg att det i v. CS2 äntligen ska gå att välja om stroke ska vara innanför, i mitten eller utanför objektet.
Citera
2005-04-11, 19:41
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Citat:
Det finns ju massor av no-brainers som är onödigt komplicerat att få till, som t.ex. när man vill stroka text.
För att få stroken att hamna bakom bokstäverna måste man göra om texten till banor, öppna Appearances-paletten, dubbelklicka på "contents" och flytta Stroke-lagret nedanför Fill-lagret. Kul när man senare vill ändra i texten..

Såg att det i v. CS2 äntligen ska gå att välja om stroke ska vara innanför, i mitten eller utanför objektet.

Ja, dar har du en poang, fast jag tycker inte att det ar nagot stort problem. Det ar val samma sak i freehand om jag inte missminner mig. Jag gillar annars verkligen granssnittet pa Adobes program vilket ofta far mig att foredra dom. Ser for ovrigt ocksa fram emot CS2-utgavorna.
Citera
2005-04-11, 20:20
Medlem
Carpe Diems avatar
Illustrator for dummies kan vara en bra start.
Citera
2005-04-11, 21:39
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janosch_Flax!
Ja, dar har du en poang, fast jag tycker inte att det ar nagot stort problem. Det ar val samma sak i freehand om jag inte missminner mig. Jag gillar annars verkligen granssnittet pa Adobes program vilket ofta far mig att foredra dom. Ser for ovrigt ocksa fram emot CS2-utgavorna.

Väntar otåligt på uppdateringarna
Är otroligt nyfiken på hur den nya Live Trace-funktionen kommer att funka i verkligheten:

http://www.adobe.com/products/illust...wfeatures.html
Citera
2005-04-15, 18:18
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Citat:
Väntar otåligt på uppdateringarna
Är otroligt nyfiken på hur den nya Live Trace-funktionen kommer att funka i verkligheten:

http://www.adobe.com/products/illust...wfeatures.html

Nanting sager mig att den kommer fungera daligt. Fast man kan ju hoppas. Skulle spara en hel del tid. Det jag ser framemot mest ar stodet for flersidoprojekt som freehand har.
Citera
2005-10-04, 15:16
Medlem
canibuss avatar
Hur beskär man i adobe illustrator?

ja jag undrar hur man beskär i illustrator? hittar inte samma funktion som i photoshop. mycket tacksam för hjälp!
Citera
2005-10-04, 17:04
Medlem
Princess_Valiums avatar
Man kan inte beskära bilder i Illustrator på samma sätt som man gör i Photoshop eller InDesign. Det är helt enkelt inte ett program som är gjort att hantera bilder i på det sättet.

Hittade följande dock:

Beskärningsområdet definierar en markeringsram som bilder kan beskäras efter. Det finns högst ett beskärningsområde i ett dokument och det visas av en uppsättning synliga märken som inte kan markeras eller skrivas ut. Du kan ange beskärningsområdet i din bild med hjälp av kommandot Objekt > Beskär område > Skapa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in