Flashback bygger pepparkakshus!
2005-10-04, 18:03
Medlem
überlords avatar
njaee, som tidigare talare så kan du inte riktigt beskära en bild men du
kan göra en sk "compound path"

du kan enket testa genom att lägga in en bild,
gör en cirkel över biden.
markera både bilden och cirkeln, högerkicka med musen
och välj make clipping mask eller Skapa urklippsmask i svensk version.

EDIT: Fel namn på verktugen
Citera
2005-10-12, 18:23
Medlem
canibuss avatar
Hur ändrar man bakgrundsfärg i illustrator?

Jag har gjort en logga i adobe illustrator och skulle behöva ändra
bakgrundsfärgen på loggan, hur fixar man det??
Citera
2005-10-12, 18:27
Medlem
slippys avatar
Vet inte hur illustrator fungerar riktigt men jag antar att den kan hantera lager. Skapa isåfall ett nytt lager, fyll det med valfrifärg. Placera sedan det lagret under loggan.
Citera
2005-10-14, 12:08
Medlem
Statistiskas avatar
Gör en rektangel med rektangelverktyget i den storlek du vill ha. Välj den färg du ska ha. Lägg den underst, under alla andra objekt. Det gör du upp i objektmenyn, eller med kortkommandon.
Citera
2005-10-14, 18:22
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistiska
Gör en rektangel med rektangelverktyget i den storlek du vill ha. Välj den färg du ska ha. Lägg den underst, under alla andra objekt. Det gör du upp i objektmenyn, eller med kortkommandon.

ok, vad är det för kommandon i objektmenyn för att lägga det underst?
tack för hjälpen!
Citera
2005-10-14, 18:28
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
ok, vad är det för kommandon i objektmenyn för att lägga det underst?
tack för hjälpen!

Object > Arrange > Send to back
(eller motsvarande på svenska)
Citera
2005-10-14, 18:29
Medlem
Max Mavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistiska
Jag skulle föreslå att du skapar ett nytt lager istället som du lägger under de du har gjort, på det sättet kan du låsa bakgrunden och gömma den när du vill. Enklare och smidigare om du ska fortsätta jobba.
Citera
2005-10-14, 20:20
Medlem
canibuss avatar
Problem med att infoga bilder gjorda i illustrator till dreamweaver

Håller på och ska lägga in en logga som jag har gjort i illustrator och sedan sparat om till jpg i photoshop till dreamweaver. Men just den bilden går inte att att infoga till dreamweaver, man ser inte äns bilden som preview och när jag provar att infoga bilden så kommer det i istället upp en bild med ett "brutet" dokument. Här sparat ner bilden till rätt rotmapp och alla andra bilder funkar fint att infoga, men just den här bilden som ursprungligen gjordes i illustrator jävlas, så jag antar att det här nåt med inställningar i illustrator att göra? nån som vet vad som är fel??
Citera
2005-10-14, 20:23
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven
Jag skulle föreslå att du skapar ett nytt lager istället som du lägger under de du har gjort, på det sättet kan du låsa bakgrunden och gömma den när du vill. Enklare och smidigare om du ska fortsätta jobba.

ok, måste fråga, hittar inte vart man gör ett nytt lager??

284366 ok tack!
Citera
2005-10-14, 21:00
Medlem
Max Mavens avatar
Citat:
ok, måste fråga, hittar inte vart man gör ett nytt lager??

284366 ok tack!
Om du inte har lagerpaletten öppen: Window > Layers
I lagerpaletten trycker du sedan på knappen till vänster om soptunnan, för att skapa ett nytt lager.
Markera sedan det lager du vill rita i.
Citera
2005-10-15, 01:35
Medlem
überlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven

eller så markerar man understa rutan och klickar ctrl+2
så låser man enbart det objektet.

ett annat smidigt sätt att sortera objekten är att markera det och
högerklicka med musen och där välja send to back.
Citera
2005-10-15, 01:38
Medlem
überlords avatar
Citat:
Håller på och ska lägga in en logga som jag har gjort i illustrator och sedan sparat om till jpg i photoshop till dreamweaver. Men just den bilden går inte att att infoga till dreamweaver, man ser inte äns bilden som preview och när jag provar att infoga bilden så kommer det i istället upp en bild med ett "brutet" dokument. Här sparat ner bilden till rätt rotmapp och alla andra bilder funkar fint att infoga, men just den här bilden som ursprungligen gjordes i illustrator jävlas, så jag antar att det här nåt med inställningar i illustrator att göra? nån som vet vad som är fel??

Ligger bilden i CMYK eller RGB?
kolla det i PS.
webläsare kan inte visa CMYK bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in