Hallå där. Stötte för inte så länge sedan på följande kommentar i en fjortisblogg där Sverigedemokraterna debatterades. Då jag inte har någon juridisk bildning väljer jag att vända mig hit, för jag tycker att det är intressant.
Citat:
Anonym:
MAGGAN:
Kan du ge gälla på följande citat:
”Det du har missat med sverigedemokraterna är att det ÄR ETT RASISTISKT parti. Min fråga till dig är vem som fått in i din skalle att det är ett bra parti ? för allt sverigedemokraterna vill är att kasta ut ALLA invandrare så att sverige kan bli ett ariskt land.”
Kan du inte ge mig källa på detta så har jag loggat ditt IPnummer och kommer polisanmäla dig för förtal.
Detta är INGENTING annat än DJUPT ODEMOKRATISK att grovt förtala politiska partier.
Med vänliga hälsningar
Sverigedemokrat och halvsvensk
Till min fråga - är det möjligt att anmäla en privatperson som förtalar ett parti? Tänker på detta:
5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för
Hallå där. Stötte för inte så länge sedan på följande kommentar i en fjortisblogg där Sverigedemokraterna debatterades. Då jag inte har någon juridisk bildning väljer jag att vända mig hit, för jag tycker att det är intressant.
Till min fråga - är det möjligt att anmäla en privatperson som förtalar ett parti? Tänker på detta:
5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för
Vem skulle vara målsägande för t ex SD?
Som Term har angett är det bara fysiska personer som omfattas.
Så därför är det helt fritt fram att kalla SD för det lilla efterblivna och rasistiska horungepartiet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!