2010-02-25, 15:51
Medlem
Hallå där. Stötte för inte så länge sedan på följande kommentar i en fjortisblogg där Sverigedemokraterna debatterades. Då jag inte har någon juridisk bildning väljer jag att vända mig hit, för jag tycker att det är intressant.

Till min fråga - är det möjligt att anmäla en privatperson som förtalar ett parti? Tänker på detta:
5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för

Vem skulle vara målsägande för t ex SD?
Citera
2010-02-25, 15:53
Medlem
terms avatar
Nej, bara fysiska personer kan bli förtalade.
Citera
2010-02-25, 15:57
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serpant
Hallå där. Stötte för inte så länge sedan på följande kommentar i en fjortisblogg där Sverigedemokraterna debatterades. Då jag inte har någon juridisk bildning väljer jag att vända mig hit, för jag tycker att det är intressant.

Till min fråga - är det möjligt att anmäla en privatperson som förtalar ett parti? Tänker på detta:
5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för

Vem skulle vara målsägande för t ex SD?

Som Term har angett är det bara fysiska personer som omfattas.

Så därför är det helt fritt fram att kalla SD för det lilla efterblivna och rasistiska horungepartiet.
Citera
2010-02-25, 16:15
Medlem
Okej, tack så mycket för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här