• 1
  • 2
2010-02-25, 07:49
Medlem
I.Doda.Korpfagers.Sallskaps avatar
Hej

Det är så att jag sysslar en del med att låna ut pengar till privatpersoner. Nu har antalet "kunder" ökat vilket medför att jag kommer att få in över tio tusenlappar per månad (amorteringar + ränta).
Nu är det så att jag inte har någon avsikt att skatta för dessa pengar jag tjänar.

Vill helst ha in pengarna på ett konto direkt då jag kan återinverstera dem lättare då utan att bli frågad av bank var dessa kommer ifrån.

Just nu försöker jag sprida inbetalningarna till olika konton, på olika banker.

Så mina frågor är;

1. (Vanliga fråga i trådar här) Är det stor risk att banken rapporterar till skatteverket?
Dvs jag får in ett par fasta överföringar från samma konto i upp till 30 månader+.

2. Är det bästa sättet att undvika som jag gör, försöker sprida det på olika konton?

3. Om skatteverket uppmärksammar detta och kräver information. Kan jag då inte uppge:
(Efter överensekommelse med låntagaren) Att lånet avser 110 kr utan ränta på x månader, istället för 100 kr varav 10 kr ränta?
Eller kommer de ha koll på de pengar som "blir över", dvs det som fattas av det jag fört över till låntagarens konto och den större totala summan jag har fått tillbaka?
(Jag påstår då självklart att delvis av det jag lånade ut var i kontant-form)

4. Om skatteverket nu får reda på att jag ej betalat skatt för dessa ränteinkomster, gör jag mig skyldig till något större brott?
(Vi ponerar att det handlar om hundra tusen kronor jag inte skattat på)
Vad är i så fall straffet för detta?

5. Kan jag påstå att jag inte visste att jag behövde skatta på det och endast skicka in en ny deklaration (med följd av en sannolik straffavgift)

6. Övriga tankar/tips/funderingar ni har om detta. Vad bör jag akta mig för? Har ni sysslat med det själva? Gick det bra? Något annat?

Tacksam för svar och tankar,
IDKS
Citera
2010-02-25, 12:16
Medlem
bernankes avatar
Jag vet inte riktigt hur du har tänkt här. Med tanke på att dina låntagare sannolikt kommer uppge ränteutgiften till dig i sin inkomstdeklaration (för att dra nytta av ränteavdraget) blir det nog jävligt svårt för dig att glida förbi Skatteverket..
Citera
2010-02-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Jag vet inte riktigt hur du har tänkt här. Med tanke på att dina låntagare sannolikt kommer uppge ränteutgiften till dig i sin inkomstdeklaration (för att dra nytta av ränteavdraget) blir det nog jävligt svårt för dig att glida förbi Skatteverket..

Det kommer de inte göra. Eller låt förutsätta det för den fortsatta diskussionen.
(Blir det så som sagt är det som du säger, finns det ingen chans att slippa)
Citera
2010-02-25, 15:09
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Doda.Korpfagers.Sallskap
Det kommer de inte göra. Eller låt förutsätta det för den fortsatta diskussionen.
(Blir det så som sagt är det som du säger, finns det ingen chans att slippa)

Varför skulle dom inte göra det?....det är ju såtillvida att låntagarna har nån form av inkomst en nollsumma när det gäller skatten.

Det är ju bättre att dina låntagare dra av räntan och du tar upp den. Du bör ju kunna ta 30 % mer
i ränta om låntagarna kan dra av räntan.

Ska du köra det svart så rekommenderas det starkt att inte låta pengarna gå över konton.

Du kommer säkert att klara dig men skulle det bli problem så står du verkligen där med rumpan
bar när alla transaktioner finns bokförda...
Citera
2010-02-25, 17:26
Medlem
Ja, det är så att låntagarna har god anledning att inte visa att de har ett lån. Varför låter jag vara osagt.

Men det är ju som sagt sant att det är jag och inte dom som tar smällen om det skiter sig.

Jo, kanske klantigt att föra över till konto, men samtidigt är det kanske värre att konvertera hela grundskulden + ränta till svarta pengar.

Då måste det vara lika enkelt att isf säga att lånet berörde 110 kr utan ränta. Innefattat att kunden säger samma sak.
Vet inte om skatteverket kan säga ngt om både långivare och låntagare säger att det är ett muntligt kontrakt som avser 110 kr utan ränta. Lite det jag undrar.
(Det innebär ju ett problem om jag inte informerat låntagaren om detta)

Skulle även vara intressant hur skatteverket granskar det.
T.ex. kommer de endast kontakta mig för och säga "motivera dessa transaktioner", eller kommer de samtidigt eller innan kontakta ägarna av de konton låntagarna har betalat med?

Tacksam för alla svar,
IDKS
Citera
2010-02-26, 12:48
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ja, det är så att låntagarna har god anledning att inte visa att de har ett lån. Varför låter jag vara osagt.

Men det är ju som sagt sant att det är jag och inte dom som tar smällen om det skiter sig.

Jo, kanske klantigt att föra över till konto, men samtidigt är det kanske värre att konvertera hela grundskulden + ränta till svarta pengar.

Då måste det vara lika enkelt att isf säga att lånet berörde 110 kr utan ränta. Innefattat att kunden säger samma sak.
Vet inte om skatteverket kan säga ngt om både långivare och låntagare säger att det är ett muntligt kontrakt som avser 110 kr utan ränta. Lite det jag undrar.
(Det innebär ju ett problem om jag inte informerat låntagaren om detta)

Skulle även vara intressant hur skatteverket granskar det.
T.ex. kommer de endast kontakta mig för och säga "motivera dessa transaktioner", eller kommer de samtidigt eller innan kontakta ägarna av de konton låntagarna har betalat med?

Tacksam för alla svar,
IDKS

Se till att låna ut pengarna cash i sådana fall. Lånar du ut 100 k så skriv du 110 som lånebelopp
på en revers.

Märk väl att om det blir problem så kan kontakt tas med ägarna till de kontona.

Sen kan skatteverket alltid i slutändan göra en skönstaxering på dig om det handlar om massor av
transaktioner av den här arten.
Citera
2010-02-26, 13:26
Medlem
Tack för svar.

Kanske blir dags då att fabrikera reverser låntagarna kan ha till hands och lämna ut, om skatteverket blir vilda. Slipper man två avikande historier från 2 parter.

Borde ju inte bli skönstaxerad och både jag och låntagare säger samma sak eller kan skatteverket anse att det är osanligt att jag lånat ut 100 kr via överföring och 10 kr kontant.
"Det låter ju exakt som 10% ränta".
Eller blir det rättslig prövning isf?

Någon som har koll på vilket straff jag har att vänta?
Skattebrott eller bara grov oaktsamhet eller vad det kallas? (Vi förutsätter som ovan hundratusen kronor som inte har skattats)
Citera
2010-02-26, 14:35
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Tack för svar.

Kanske blir dags då att fabrikera reverser låntagarna kan ha till hands och lämna ut, om skatteverket blir vilda. Slipper man två avikande historier från 2 parter.

Borde ju inte bli skönstaxerad och både jag och låntagare säger samma sak eller kan skatteverket anse att det är osanligt att jag lånat ut 100 kr via överföring och 10 kr kontant.
"Det låter ju exakt som 10% ränta".
Eller blir det rättslig prövning isf?

Någon som har koll på vilket straff jag har att vänta?
Skattebrott eller bara grov oaktsamhet eller vad det kallas? (Vi förutsätter som ovan hundratusen kronor som inte har skattats)

Mm..du får ju hoppas att du slipper någon grining låntagare som bestämmer sig för att ge
en annan version.

För att du skall dömas för brott måste man ha styrkt att du verkligen med avsiskt undanhållit
en bestämd summa pengar.

Däremot kan du ju bli skönstaxerad och åka på skattetillägg och för det krävs det inte i närheten
så mycket bevis utan snarare indicier.

Vem lånar t ex ut 20 x 50 000 kr utan att ta någon ränta?

Så risken är oerhört stor att du åker på skönstaxering om man nu granskar dig.
Det kan räcka att någon låntagare ringer och golar på dig.

Som privatperson betalrt man skatt på ränta först när den betalas ut.

Ett sätt att förvåra saken är att du helt enkelt redovisar en viss ränteintäkt.

Drar du in 100 000 kr i ränta så ta upp 10-15000 kr i deklarationen. Här kan det i sådana fall vara
ganska svårt att sätta dit dig om du sen hävdar att resten är amortering så ser det inte lika illa ut
än om du inte har uppvisat någon ränteinkomst alls.
Citera
2010-02-27, 07:51
Medlem
Kan inte dina kunder betala in pengarna till ett konto hos Paypal eller något liknande företag?
Citera
2010-02-27, 08:35
Medlem
hejjjsan123s avatar
Om det är kriminella låntagare, kan det inte bli problem om polisen börjar kolla upp dom? Här har den misstänkte betalat in massa pengar till någons bankkonto, vi bör nog kolla upp den där nissen och hans ekonomi. Ja om det skulle vara så, att dom är kriminella.
Citera
2010-02-27, 15:53
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Mm..du får ju hoppas att du slipper någon grining låntagare som bestämmer sig för att ge
en annan version.

För att du skall dömas för brott måste man ha styrkt att du verkligen med avsiskt undanhållit
en bestämd summa pengar.

Däremot kan du ju bli skönstaxerad och åka på skattetillägg och för det krävs det inte i närheten
så mycket bevis utan snarare indicier.

Vem lånar t ex ut 20 x 50 000 kr utan att ta någon ränta?

Så risken är oerhört stor att du åker på skönstaxering om man nu granskar dig.
Det kan räcka att någon låntagare ringer och golar på dig.

Som privatperson betalrt man skatt på ränta först när den betalas ut.

Ett sätt att förvåra saken är att du helt enkelt redovisar en viss ränteintäkt.

Drar du in 100 000 kr i ränta så ta upp 10-15000 kr i deklarationen. Här kan det i sådana fall vara
ganska svårt att sätta dit dig om du sen hävdar att resten är amortering så ser det inte lika illa ut
än om du inte har uppvisat någon ränteinkomst alls.

Ja, vilken lånar ut pengar utan ränta? Men kan kanske motiveras med att man försöker göra en god gärning. (Vilket jag också gör i dessa fall, bara att jag går med profit och kan göra fler i framtiden)

Betalar jag skatt på den när en del av den betalas ut eller att efter lånet är betalat?

Dvs lånar jag ut 3000 kr, 600 kr ränta på 36 månader,
Betalas räntan då varje månad, eller är det först de 6 sista månanderna jag får in räntan och skattar på?

Tänkte på att redovisa lite,
Men samtidigt om de kommer på mig, är det svårt att motivera att man glömt skatta vissa räntor, och vissa har man varit fullt kapabel till att skatta (och veta hur det går till)
Citera
2010-02-27, 16:05
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Kan inte dina kunder betala in pengarna till ett konto hos Paypal eller något liknande företag?

Inte så mkt erfarenhet med paypal själv, men det skulle ju i bästa fall plocka bort avsändarnkontot från låntagare vad jag förstår.

Skatteverket lär ju bli lika vilda när de ser att jag tar ut pengar från paylpal till mitt bankkonto.

Bästa fall kan man ju påstå att man sålt saker privat, men det måste ju motiveras också isf.

Eller finns det någon annan fördel med paypal och liknande?

MVH
IDKS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här