• 1
  • 2
2010-02-25, 01:27
Bannlyst
Hade precis en diskussion om kamphundar som ex amstaff.
Dom satt och sa att deras käkar låser sig medan jag har fått höra utav en som föder upp amstaff att det är en myt.
Så till er här på Flashback, upplys mig lite.
Citera
2010-02-25, 01:39
Medlem
Davy.Joness avatar
Finns ingen hund som kan "låsa" käkarna, många terrierraser påstås kunna det, även tax har jag hört nån gång. Men även de hundar som kommit ut terriers, t.ex pitbull o amstaff tillskrivs dessa egenskaper.

Finns dock ingen sanning i det. Däremot kan de vara jävligt nog att bända upp käkarna om hunden bestämt sig för att bita fast. De e ju bara o prova kampa om en tygbit med närmsta schäfer/rottis/jämthund/stövare. Rasen spelar rätt liten roll. Vill de hålla så sitter det.
Citera
2010-02-25, 10:29
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Hade precis en diskussion om kamphundar som ex amstaff.
Dom satt och sa att deras käkar låser sig medan jag har fått höra utav en som föder upp amstaff att det är en myt.
Så till er här på Flashback, upplys mig lite.

Myt. Dessa hundar har enorm styrka i käkarna och det kan uppfattas som att käkarna låser sig.
Skulle inte gå att äta om käkarna låste sig varje gång hunden bet ihop.
Citera
2010-02-25, 12:16
Medlem
Xayas avatar
Folk säger samma sak om Mastiff-raser. Common sense people, om man tänker på saken så skulle det ju vara omöjligt för dem att äta, apportera och leka.
Citera
2010-02-25, 12:42
Bannlyst
Japp det är en myt.

mvh
Citera
2010-02-25, 13:20
Medlem
Gidellas avatar
Måste vara en myt. Hundar är väldigt starka i käkarna. Minns min egen hund, hittade hon något hon ville tugga på så var det näst intill omöjligt att få loss det. Ren envishet och styrka gjorde att hon ofta vann striden.
Citera
2010-02-25, 13:20
Medlem
TheBusters avatar
Du kan även lägga till myten att de har starkast käkar av alla hundar med.

Förut var det Dobbermannen som hade myterna kring sig i dag är det kamphundraserna.
Citera
2010-02-25, 13:26
Medlem
Xayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Du kan även lägga till myten att de har starkast käkar av alla hundar med.

Förut var det Dobbermannen som hade myterna kring sig i dag är det kamphundraserna.
Starkast käkar ska mastiff-raser ha, om jag inte är helt vilse? Såg någon dokumentär där de mätte styrkan i olika hundars bett
Citera
2010-02-25, 13:30
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaya
Starkast käkar ska mastiff-raser ha, om jag inte är helt vilse? Såg någon dokumentär där de mätte styrkan i olika hundars bett

Man säger rent generellt. ju bredare och större skalle ju hardare bett. Bade apbt och ASt har ungefär sa hart bett som man kan räka med för deras skall storlek.
Citera
2010-02-25, 14:22
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Man säger rent generellt. ju bredare och större skalle ju hardare bett. Bade apbt och ASt har ungefär sa hart bett som man kan räka med för deras skall storlek.

Stämmer, men en sak som många inte vet är att en schäfers bett har högre psi än en pitbulls. Bred käke och smal nos ska vara det ultimata om jag har fattat det rätt.
Citera
2010-02-25, 15:36
Medlem
0rcids avatar
myt däremot är det så att de har starka käftar så de orkar bit ihop längre tid.

minns att jag såg hundprogram på tv att: om du hängde upp en boll hängande i snöre och en hund hänger sig bitande fast i den så håller en hund genomsnitt 8min medans en pittbull(amstaff) kan hänga typ 8timmar!
jo jag tror skillnaden var så därför att pittbull/amstaff utsöndrar adrenalin kontinuerligt så de orkar hålla ut så längre, men käken är inte låst.
Citera
2010-02-25, 16:47
Medlem
varför dom "låser käkarna" är ju bara en egenskap hos vissa kampraser och har bara med viljan att göra.. har även sett jack russel och andra terrier ha denna förmåga att inte vilja släppa... det har ingenting med att hunden kan låsa sig utan det är enbart en envis vilja att inte släppa och mycket kamplust (att inte ge sig).. och är hunden väldigt exalterad och uppjagad så har dom ännu svårare att släppa... detta kommer ursprungligen från bulldoggen som just hade detta pga att dom hjälpte bonden att hålla fast arga och bångstyriga tjurar.. nu förtiden används ju en ring i mulen på tjurar för att man skall kunna flytta tjuren enklare.. men förr i tiden använde man bulldoggen som en slags brems.. den hoppade upp i nosen och bet sig fast och hur mycket tjuren bocka och slängde med huvvet så höll sig hunden fast av egen vilja..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in