• 1
  • 2
2010-02-24, 23:32
Medlem
Kan man ta med medsökande(borgenär) i ett lån utan att personen i fråga vet om det?? Låt säga att man ändå löser lånet efter 3 månader. Får personen ändå reda på det då??
Citera
2010-02-24, 23:34
Medlem
PimpsDelites avatar
Nej? De ska väl ha en underskrift av borgenären. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Kivan 2010-03-05 kl. 18:01. Anledning: quote
Citera
2010-02-24, 23:38
Medlem
stillsams avatar
well, borgenären får gärna skriva på.. men det är viktigare att de båda gäldenärerna gör det

Och nej, det blir svårt att få ett lån tillsammans med en icke-vetande medlåntagare eftersom båda måste skriva under skuldebrevet.

Borgenär = fodringsägare
Gäldenär = Har skuld till en fodringsägaren
Borgensman = Går i säkerhet för gäldenärens lån och betalar skulden om gäldenären inte klarar sitt åtagande
Senast redigerad av stillsam 2010-02-24 kl. 23:44.
Citera
2010-02-26, 16:11
Medlem
Jag har fått erbjudande om att köpa loss en bil väldigt billig och behöver 100 000. Då jag just pluggat klart så får jag inte låna själv. Kan man köra en fuling och skriva in tex farsan som medsökande på ett blancolån utan hans vetskap. sen när dom skickar brevet hem till han så är jag förste man att ta brevet, så skriver jag under funkar det i praktiken? Eller kommer han upptäcka det på annat sätt?? Att jag kommer kunna betala tillbaka är ingen fara då jag har jobb på g. Ni som undrar varför jag inte frågar han så vet jag att han inte vill.
Citera
2010-02-26, 16:28
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isvaken29
Jag har fått erbjudande om att köpa loss en bil väldigt billig och behöver 100 000. Då jag just pluggat klart så får jag inte låna själv. Kan man köra en fuling och skriva in tex farsan som medsökande på ett blancolån utan hans vetskap. sen när dom skickar brevet hem till han så är jag förste man att ta brevet, så skriver jag under funkar det i praktiken? Eller kommer han upptäcka det på annat sätt?? Att jag kommer kunna betala tillbaka är ingen fara då jag har jobb på g. Ni som undrar varför jag inte frågar han så vet jag att han inte vill.

Det är ej att rekommendera. Du gör dig skyldig till urkundsförfalskning och bedrägeri.

Det kommer att komma en kopia på lämnda kreditupplysning i brevlådan också.

Står han som medsökande kommer det även komma en kontrolluppgift på betald ränta så
gubben kan se det där.

Se för fan till att övertala farsgubben eller hitta någon annan medsökande.
Citera
2010-02-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är ej att rekommendera. Du gör dig skyldig till urkundsförfalskning och bedrägeri.

Det kommer att komma en kopia på lämnda kreditupplysning i brevlådan också.

Står han som medsökande kommer det även komma en kontrolluppgift på betald ränta så
gubben kan se det där.

Se för fan till att övertala farsgubben eller hitta någon annan medsökande.

Fan
Citera
2010-02-26, 17:20
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Fan

Kanske lika bra det.....att köpa en bil på kredit utan att ha inkomst är inte heller att rekommendera.

Tycker du skall skita i det....eller så får du fråga morsan/syskon men risken är bara att det blir problem.

Se till att tjäna in lite stålar först. En bil kan kosta ganska mycket pengar utöver inköpet.
Citera
2010-02-26, 17:24
Medlem
Citat:
Kanske lika bra det.....att köpa en bil på kredit utan att ha inkomst är inte heller att rekommendera.

Tycker du skall skita i det....eller så får du fråga morsan/syskon men risken är bara att det blir problem.

Se till att tjäna in lite stålar först. En bil kan kosta ganska mycket pengar utöver inköpet.

ja men fan.. Jag vet att jag kommer ha råd att betala.. Grejen är att det verkar vara ömöjligt att låna pengar om man har studerat precis fast man har medsökande.. Står på alla sidor att man måste ha minst 100 000 fast inkomst.. så oavsett om jag tar med farsan som medsökande med eller utan hans vilja så går det ju inte
Citera
2010-02-26, 17:32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
ja men fan.. Jag vet att jag kommer ha råd att betala

Hehe..den där har man hört många gånger....

Citat:
Grejen är att det verkar vara ömöjligt att låna pengar om man har studerat precis fast man har medsökande.. Står på alla sidor att man måste ha minst 100 000 fast inkomst.. så oavsett om jag tar med farsan som medsökande med eller utan hans vilja så går det ju inte

Nja..vissa har som krav att alla medsökande skall ha minst 100 000 kr som är den absolut lägsta inkomsten där du har råd att komma göra någon slags betalning utöver levnadskostnader men
det brukar funka ändå.

För banken har ju ett visst ansvar mot övriga låntagare/borgensmän att det skall finnas fog för
att du skall kunna återbetala i vart fall din andel av krediten.
Citera
2010-02-26, 17:54
Medlem
Citat:
Hehe..den där har man hört många gånger....

Nja..vissa har som krav att alla medsökande skall ha minst 100 000 kr som är den absolut lägsta inkomsten där du har råd att komma göra någon slags betalning utöver levnadskostnader men
det brukar funka ändå.

För banken har ju ett visst ansvar mot övriga låntagare/borgensmän att det skall finnas fog för
att du skall kunna återbetala i vart fall din andel av krediten.

ja men i papperen så står ju det att jag har 0 inkomst. däremot har ju farsan hög inkomst men så du tror jag kan låna på ett blancoföretag fast jag inte har nån inkomst med farsan som medsökande?
Citera
2010-02-26, 18:03
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
ja men i papperen så står ju det att jag har 0 inkomst. däremot har ju farsan hög inkomst men så du tror jag kan låna på ett blancoföretag fast jag inte har nån inkomst med farsan som medsökande?

Ja det brukar trots allt funka även om många säger nej. Dock kommer många att säga nej och föreslå
att farsan står som ensam låntagare.

Går dom med på det skall dom dock egentligen informera din farsa om din ekonomiska situation.

Det absolut bästa vore ju om din farasa ensam lånade pengar i banken...kanske med säkerhet till låg
ränta för risken finns ju att du får gå till nåt blancoföretag som tar en rejäl ränta för besväret,
typ Bluestep m fl.
Citera
2010-03-05, 12:14
Medlem
burfogels avatar
Jag är lite nyfiken på hur det har gått.

Sket du i bilen eller du har lyckats finansiera den på något annat sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in