• 1
  • 2
2010-02-24, 22:37
Medlem
Kreeps avatar
Är detta möjligt? Jag är sugen på kokta ägg och det enda jag har att tillgå är kaffebryggare och micro.
Citera
2010-02-24, 22:39
Medlem
Går att koka i micro!

Man behöver dock någon speciell "kokare" som man knäcker ägget i
Citera
2010-02-24, 22:39
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Är detta möjligt? Jag är sugen på kokta ägg och det enda jag har att tillgå är kaffebryggare och micro.

Pröva, och skriv upp resultatet!

Asgött om det funkar, då behöver man bara packa ner kaffekokaren till campingsemestern...

mvh
Citera
2010-02-24, 22:40
Medlem
fredd4ns avatar
Citat:

Jag gör det alltid, se till att äggen ligger i från början så dem inte spricker när du lägger i dem.. har spruckit en gång av 100 för mig.. inga problem att göra rent..
Citera
Medlem
zepofans avatar
Slå upp ägget i en kopp och koka i micron. Glöm inta att punktera gulan bara.
Citera
Medlem
Vattenspanns avatar
Micron känns som ett bättre alternativ men jag vet inte riktigt hur. Mest magkänslan som säger det..

Kan du utveckla situationen för övrigt? Om du är i ett kök som saknar spis/kastruller varför finns där råa ägg? Om du är i ett kök med spis och ägg varför har du inga kastruller?
Citera
2010-02-24, 22:42
Medlem
Fenrers avatar
Ska man vara petig så går det inte att koka någonting i en kaffebryggare, inte ens kaffe eftersom en kaffebryggare aldrig når kokpunkten.
Citera
2010-02-24, 22:48
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Ska man vara petig så går det inte att koka någonting i en kaffebryggare, inte ens kaffe eftersom en kaffebryggare aldrig når kokpunkten.

exakt det sjuder... jag har hört att när man kokar varmkorv så ska den bara sjuda egentligen så försök med det och ett par lagerblad.
Citera
2010-02-24, 22:51
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd4n
Jag gör det alltid, se till att äggen ligger i från början så dem inte spricker när du lägger i dem.. har spruckit en gång av 100 för mig.. inga problem att göra rent..

Är det nåt annat jag måste tänka på? Tar det längre tid än vanligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Micron känns som ett bättre alternativ men jag vet inte riktigt hur. Mest magkänslan som säger det..

Kan du utveckla situationen för övrigt? Om du är i ett kök som saknar spis/kastruller varför finns där råa ägg? Om du är i ett kök med spis och ägg varför har du inga kastruller?

Jag är på långresa och bor på hotell. Har inga råa ägg, men är sugen på kokta, och kan införskaffa råa.
Citera
2010-02-24, 22:53
Medlem
fredd4ns avatar
Citat:
Är det nåt annat jag måste tänka på? Tar det längre tid än vanligt?

Jag är på långresa och bor på hotell. Har inga råa ägg, men är sugen på kokta, och kan införskaffa råa.

1. lägg i äggen (har aldrig kört mer än 2 samtidigt) 2 höll på vatten 3 koka upp dem 4 koka en gång till..

häll ut vattnet, häll i kallt vatten och plocka upp dem, snurra dem på bordet snurrar dem snabbt är dem klara!
Citera
2010-02-24, 23:00
Medlem
Kreeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd4n
1. lägg i äggen (har aldrig kört mer än 2 samtidigt) 2 höll på vatten 3 koka upp dem 4 koka en gång till..

häll ut vattnet, häll i kallt vatten och plocka upp dem, snurra dem på bordet snurrar dem snabbt är dem klara!

Snyggt! På flashback finns det fan folk till allt.
Citera
2010-02-24, 23:00
Medlem
spoilers avatar
"Jättekaffekokarhårdkokt ägg: 1h 20 min
Ganskakaffekokarhårdkokt ägg: 50 min
Kaffekokarblaskigtkokt ägg: 30 min
Kaffekokarlöskokt ägg: Omöjligt"

Allt enligt
http://kaffekokarkokboken.blogg.se/index.html

Här finns en massa intressanta tips!
Citera