2010-02-24, 16:58
Medlem
Tja!

Är så att jag håller på att ställa upp en server för MMORPG-spelet Lineage 2, och det använder sig av säkert en miljard konfigurationsfiler som redigeras med 'Anteckningar'. Nu är det ju inte det som är problemet, utan programmen som kommer användas

Programmen som används är MySQL Server 5.0 och NaviCAT for MySQL.

Problemet råkar vara så att jag inte kan öppna en ''connection'' i NaviCAT. jag får upp ett felmeddelande som lyder såhär ''error 1045 access denied for user 'root'@'localhost' (using password: yes)''

Jag har ställt in MySQL server att använda anvädarnamnet ''Root'' och lösenordet ''******''.
Försöker även komma åt samma sak, fast genom MySQL Command Line Client. Då jag ska skriva in lösenordet i MySQL Command Line clienten, så får jag upp samma felmeddelande (som visas i ungefär 0,7,millisekunder), sen stängs det ner

Har googlat som en tok, men inte lyckats hitta ett vettigt svar, och undrar nu om nån har någon erfarenhet av MySQL Server och kanske kan ge mig ett vettigt svar, så jag kan öppna en connection?

(p.s Har sökt på forumet, men inte hittat liknande tråd... Och om jag har postat fel, känn dig fri att skriva det)

//Q
Citera
2010-02-24, 21:57
Moderator
Protons avatar
Felet är trivialt att lösa. Du skriver in fel lösenord eller så har du inte satt nåt på root-loginen( = riktigt jävla illa).
Citera
2010-02-25, 11:27
Medlem
Ser det inte som möjligt att jag skriver fel lösenord, då jag har nollat alla program och ställt in username att vara 'Root' och password '******', ett par ggr, men får samma fel
Citera
2010-02-25, 12:14
Moderator
Protons avatar
Kan du komma åt mysql-instansen från kommandoprompten då?
Citera
2010-02-26, 13:59
Medlem
i Kommandopromten står det bara ''Password: _'' då jag skriver in mitt password, så visas ''error code 1045....'' i en riktigt kort stund, sen stängs den ner
Citera
2010-02-26, 17:26
Moderator
Protons avatar
Fan vad skumt.

Vad händer om du i konsollen skriver
Kod:
mysql -u root -p your_password
Funkar det då?

Verkar ju skitskumt, men funkar det att skriva "Root" istället för "root" tro?

Har du googlat på "mysql error 1045" med? Du är ju uppenbarligen inte ensam om problemet...
Senast redigerad av Proton 2010-02-26 kl. 17:28.
Citera
2010-02-27, 13:16
Medlem
Har googlat runt som faaan, men inte hittat något vettigt svar

Men igår löste det sig, å jag tog mig in att göra en ny database, å öppna connection
(efter en helvetes massa fipplande å pillande i filer som man inte ens ska veta att dom finns)

så nu återstår bara ett probelm en .txt-fil saknas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in