2010-02-28, 01:58
Medlem
De som konstruerar personbilar håller oftast till i tempererat klimat, där även den absoluta majoriteten av deras produkter säljs. Säg att ett dussinmärke typ Ford eller Renault kör ett vinterprov ett halvår innan säljstart där det visar sig att motorn har svårt att komma upp i rätt temp vid -30 celsius. Det finns varken tid eller pengar för seriösa omkonstruktioner, så man skiter helt enkelt i det och låter norrlänningarna sätta pappskiva för kylaren...
Citera
2010-02-28, 09:46
Medlem
Barriss avatar
Jag såg igår en ny Peugeot med grillen räckt av en plastskiva som definitivt var ett originaltillbehör.
Citera
2010-02-28, 16:27
Medlem
Ender.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag ringde nyss upp en av mina bekanta som jobbar med professionell motorutveckling åt bilindustrin.

Han höll inte riktigt med de som tycker att man får fördelar med värmen av att täppa för grillen/kylaren. Den den största fördelen det gav enligt honom var att det ofta påverkar luftmotståndet till det bättre. I alla fall i alla normala vintertempaturer som vi max stöter på här i landet, typ ner till en bra bit under -30

Ju modernare bil ju mer risk för negativa effekter om motorns tempreglering får problem att hålla sig inom det område den ska, för att någon "oppfinnarjocke" varit framme knåpat med pappskivor

Dr Tinnitus

Låter vettigt och trovärdigt...
Citera
2010-02-28, 16:55
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Bra att du citerar mig när jag uttryckligen meddelar att mina erfarenheter gäller äldre bilar och dina "kontakter" främst gäller modern motorutveckling (antagande från min sida, kan ju vara gamla rävar du känner, men luftmotståndskommentaren talar mot detta)

Sen är moderna bilar gjorda för lata dussinkonsumenter med främsta krav att dom inte ska behöva göra ett skit. Du kan ju fråga dina polare inom motorindustrin vad projektet skulle säga om förslag som "allt föraren behöver göra om det är kallare än -20 är att gå ut och dra ner en rullgardin framför kylaren" kom från ingenjörerna. Det är ingen optimal underbar superkonstruktion som monteras på bilar utan en kompromiss. Men det är ju min enkla åsikt.

Prexis. Bil- och motorkonstruktion är aldrig optimal för alla omständigheter eller gjord för att "fungera lika bra i Sahara som i Jukkasjärvi". Allt handlar om kompromisser, ekonomi, användarvänlighet och att på billigaste möjliga sätt hitta minsta gemensamma nämnare.

En del användare väljer att omprioritera i tillverkarens fabrikslevererade kompromisser genom att tillfälligt montera ett kylarskydd när detta ger uppenbara fördelar. Det rör sig då som sagt inte bara om "oppfinnarjockar" som knåpar med "pappskivor" (inte för att det skulle vara något fel med det per se), utan även om originaltillbehör.

Visst, en del kanske smälter reflektorer och kablar genom att montera 100W-lampor, en del kanske tankar bensin i dieselbilen, och en del kanske kör med kylarskydd i juli eller på en bil som det inte ger några fördelar på. Men hur skulle sådana eventuella handhavandefel vara ett argument för kylarskyddets allmänna meningslöshet?

Citat:
Ursprungligen postat av Barris
Jag såg igår en ny Peugeot med grillen räckt av en plastskiva som definitivt var ett originaltillbehör.

Exempel från PSA:s reservdelskatalog: http://img87.imageshack.us/img87/9576/frontbumper.png
Citera
2010-02-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Prexis. Bil- och motorkonstruktion är aldrig optimal för alla omständigheter eller gjord för att "fungera lika bra i Sahara som i Jukkasjärvi". Allt handlar om kompromisser, ekonomi, användarvänlighet och att på billigaste möjliga sätt hitta minsta gemensamma nämnare.

En del användare väljer att omprioritera i tillverkarens fabrikslevererade kompromisser genom att tillfälligt montera ett kylarskydd när detta ger uppenbara fördelar. Det rör sig då som sagt inte bara om "oppfinnarjockar" som knåpar med "pappskivor" (inte för att det skulle vara något fel med det per se), utan även om originaltillbehör.

Visst, en del kanske smälter reflektorer och kablar genom att montera 100W-lampor, en del kanske tankar bensin i dieselbilen, och en del kanske kör med kylarskydd i juli eller på en bil som det inte ger några fördelar på. Men hur skulle sådana eventuella handhavandefel vara ett argument för kylarskyddets allmänna meningslöshet?

Exempel från PSA:s reservdelskatalog: http://img87.imageshack.us/img87/9576/frontbumper.png

Som jag redan sagt, så har jag aldrig sagt att det aldrig kan ge fördelar oavsett vilka förhållanden vi talar om.

Det jag sagt är att för normala svenska vinterförhållanden där vi alltså kan råka ut för 20-30 grader minus, så är ger det sällan några väsentliga fördelar med att täppa för grillar och kylare.

Det kan ev. bli nåt annat när tempen trillar till -35, vilket man även kan se en antydan till om man kikar i reservdels bilden du länkade till. Där står ju " for very cold countries" och Sverige är trots inte ett sådant.

Men hade du bott i t ex Oymyakon så hade du säkert haft nytta av att täppa igen grillen. Där ligger dygnsmedeltempen under Januar på -50 eller lägre....

Det jag reagerar på är de som åker runt med moderna bilar i runt 15 graders kyla med en ful pappskiva bakom extralysena för de tror det gör någon skillnad att bry sig om. Ofta beror deras idéer på ren okunnighet hur bilmotorn och dess kringutrustning egentligen funkar.

Dr Tinnitus
Citera
2010-02-28, 19:24
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Det kan ev. bli nåt annat när tempen trillar till -35, vilket man även kan se en antydan till om man kikar i reservdels bilden du länkade till. Där står ju " for very cold countries" och Sverige är trots inte ett sådant.

Hela Norden räknas av PSA till marknadssegmentet och utrustningsnivån (tilläggsvärmare på dieselbilar, uppvärmda spolarmunstycken, et c.) kallade "very cold countries" (pays grand froid). Jag vet inte säkert huruvida just det länkade kylarskyddet sitter monterat vid leverans, men hur som helst är det gjort för att vara enkelt av- och påmonterbart vid behov. I PSA:s "very cold countries" kan man ju ha både sydjylländsk sommar och lappländsk vinter.

Citat:
Det jag reagerar på är de som åker runt med moderna bilar i runt 15 graders kyla med en ful pappskiva bakom extralysena för de tror det gör någon skillnad att bry sig om. Ofta beror deras idéer på ren okunnighet hur bilmotorn och dess kringutrustning egentligen funkar.

Visst, men som sagt, allt är individuellt och skall avgöras efter behov. Att man kan tycka att en del saknar förmåga att göra den behovsbedömningen är ju en helt annan fråga. Ditt exempel på -15 är ju faktiskt hyfsat kallt och på vissa bilar kan en dämpning av den i sådana temperaturer vanligen helt överflödiga fartvindskylningen göra en väsentlig positiv skillnad beroende på körmönster. (I alla fall om man inte redan som du skriver har extraljus som är placerade så att de bryter luftflödet.) Att man även kan slippa från en del av snö- och saltintrånget är en bonus. Hur som helst gör det ingen skada, annat än möjligen en estetisk sådan.

Själv kör jag bl.a. franskt på vintern (-20 som kallast, hittills...), men har inte behövt blockera något luftintag. Motorn blir varm nästan lika snabbt som vanligt, jag kör nästan enbart långkörningar och har tilläggsisolerat vevhusventilationsslangarna istället.
Senast redigerad av S-hund temporär 2010-02-28 kl. 19:29.
Citera
2010-02-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Äh, det är för människor som är för snåla för motorvärmare & kupevärmare
Det låter lite jobbigt detta med att ta med sig extra batterier för kupé- och motorvärme.
Citera
2010-03-01, 08:49
Medlem
Citroen och Peugeot skickar med vid nybilsköp här i Finland plastskydd. Flera bekanta med nya C3, 307 osv får ingen värme under -10 utan detta skydd. Samma sak med Xantian jag hade, ny termostat 87° men nada värme utan plastskyddet
Citera
2010-03-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Citroen och Peugeot skickar med vid nybilsköp här i Finland plastskydd. Flera bekanta med nya C3, 307 osv får ingen värme under -10 utan detta skydd. Samma sak med Xantian jag hade, ny termostat 87° men nada värme utan plastskyddet

Pratar vi då bilar med Dieselmotor eller bensin....?

Är det bensinmotorer och så illa så borde de skämmas på utvecklingsavdelningen för då har de nog slarvat en del.

Dr Tinnitus
Citera
2010-03-01, 09:20
Medlem
Citat:
Pratar vi då bilar med Dieselmotor eller bensin....?

Är det bensinmotorer och så illa så borde de skämmas på utvecklingsavdelningen för då har de nog slarvat en del.

Dr Tinnitus

Bensinare, dieslarna håller värmen utmärkt, riktigt snabbt upp i arbetstemp också. Har alltid sagt det, fransmän och bensing går inte ihop. Dieslar kan dom däremot bygga

Samma gäller MBs sprinter, nada värme utan plastskydd.
Senast redigerad av Iceen 2010-03-01 kl. 09:23.
Citera
2010-03-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Bensinare, dieslarna håller värmen utmärkt, riktigt snabbt upp i arbetstemp också. Har alltid sagt det, fransmän och bensing går inte ihop. Dieslar kan dom däremot bygga

Samma gäller MBs sprinter, nada värme utan plastskydd.

Fast, då är det ju märkligt att det inte tjoats om detta mer generellt? Ja att i princip alla med sådana bilar inte får någon värme alls (enligt dig själv) om dte är kallare än -10 grader ute. Det borde ju mer eller mindre blivit en massiv folkstorm från både biltester och alla ägare till dessa bilar. Men, så kan jag inte se att det varit ens i närheten av.

Så frågan är om du inte driver med mig, eller överdriver å det grövsta....?

Ännu märkligare blir det ju när vi dessutom har det faktum att om man gör en bra Dieselmotor så ska den helt grundläggande ha klart sämre värmeutveckling än en bensinare, vilket man måste hantera på något annat sätt, t ex med elektriska värmeelement i defrosterkanaler eller i kylvattenkretsen. Det är även på senare tid vanligt att Dieselbilar har en dieseldriven motor/kupé-värmare vilken oftast slås på automatiskt vid kallstarter och när behov finns för att se till att man får nog med värme.

Jag har själv kört flera av de bilar du nämner, både som bensin och Diesel utan att märka av några väsentliga problem med värmen trots närmare -20 grader flera gånger, och helt utan trix med skivor för grillen. Hur förklarar du då det?

EDIT:
Jag har nu ägnat en stund åt att söka på nätet efter info om värmeproblem med de bilar du nämnde, men det verkar inte finnas något väsentligt om det, mer än några som har felaktiga bilar med typ kassa termostater eller defekta värmesystem i bilarna.

Så, kan du då leta fram några länkar till info som styrker ditt påståenden om att folk verkligen har de uttalade problemen med värmen i dessa bilar och där det framgår att skydd för grillen är ett måste vid ca -10 och lägre för att få någon värme i cupén??

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-03-01 kl. 10:06.
Citera
2010-03-01, 10:15
Medlem
Jag kan ta bild, även gå och spela in samtal hos återförsäljaren (iofs lite överdrivet). Men vill minnas att det även står i instruktionsboken, skall kolla nästa gång jag sitter på med någon, skall lägga påminelse om det på telefonen så minns jag, hoppas bara du har översende för att det står på finska.
Senast redigerad av Iceen 2010-03-01 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in