Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Bensinare, dieslarna håller värmen utmärkt, riktigt snabbt upp i arbetstemp också. Har alltid sagt det, fransmän och bensing går inte ihop. Dieslar kan dom däremot bygga
Samma gäller MBs sprinter, nada värme utan plastskydd.
Fast, då är det ju märkligt att det inte tjoats om detta mer generellt? Ja att i princip alla med sådana bilar inte får någon värme alls (enligt dig själv) om dte är kallare än -10 grader ute. Det borde ju mer eller mindre blivit en massiv folkstorm från både biltester och alla ägare till dessa bilar. Men, så kan jag inte se att det varit ens i närheten av.
Så frågan är om du inte driver med mig, eller överdriver å det grövsta....?
Ännu märkligare blir det ju när vi dessutom har det faktum att om man gör en bra Dieselmotor så ska den helt grundläggande ha klart sämre värmeutveckling än en bensinare, vilket man måste hantera på något annat sätt, t ex med elektriska värmeelement i defrosterkanaler eller i kylvattenkretsen. Det är även på senare tid vanligt att Dieselbilar har en dieseldriven motor/kupé-värmare vilken oftast slås på automatiskt vid kallstarter och när behov finns för att se till att man får nog med värme.
Jag har själv kört flera av de bilar du nämner, både som bensin och Diesel utan att märka av några väsentliga problem med värmen trots närmare -20 grader flera gånger, och helt utan trix med skivor för grillen. Hur förklarar du då det?
EDIT:
Jag har nu ägnat en stund åt att söka på nätet efter info om värmeproblem med de bilar du nämnde, men det verkar inte finnas något väsentligt om det, mer än några som har felaktiga bilar med typ kassa termostater eller defekta värmesystem i bilarna.
Så, kan du då leta fram några länkar till info som styrker ditt påståenden om att folk verkligen har de uttalade problemen med värmen i dessa bilar och där det framgår att skydd för grillen är ett måste vid ca -10 och lägre för att få någon värme i cupén??
Dr Tinnitus