2010-03-01, 10:22
Medlem
Nåja, snabb googling. http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=25791 kom ihåg fel med vid vilken temp men
Citera
2010-03-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Jag kan ta bild, även gå och spela in samtal hos återförsäljaren (iofs lite överdrivet). Men vill minnas att det även står i instruktionsboken, skall kolla nästa gång jag sitter på med någon, skall lägga påminelse om det på telefonen så minns jag, hoppas bara du har översende för att det står på finska.

Som jag redan sagt så finns det givetvis gränser för vad en bils värmeanläggning och allt som påverkar dess funktion klarar av låga yttertemperaturer. Blir det just jävligt svinkallt (CE-klassad måttenhet....) så påverkas de flesta bilar mer eller mindre av detta, genom att kanske inte kunna få 30 grader i kupén eller att det tar lite längre tid att värma upp kupén.

Orsaken till detta är ju inte minst beroende på hur väl man designat hela alltihop som har med värmen att göra. Vi här uppe i norden har ju sällan haft något att klaga på i det avseendet med våra egna SAAB och Volvo, men däremot så har det rätt ofta varit lite si och så med bilar från i första hand Italien Spanien och Frankrike. T ex så var det under en period så att Alfa Romeo helt enkelt hade ett för klent värmepaket för att klara de svenska behoven, vilket ledde till att de införde ett kraftigare sådant för bilar avsedda för vår marknad efter en massa klagomål.

Men, även om värmen inte alltid var lika bra som konkurrenternas så handlade det aldrig någonsin om att det inte blev någon värme alls i ynka -10 grader som du drog till med.

Dr Tinnitus
Citera
2010-03-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Nåja, snabb googling. http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=25791 kom ihåg fel med vid vilken temp men

Tackar, men den tråden var väl inte mycket till stöd för dina påståenden trots allt...?

Det far ju mest en massa luddigt surr och tyckande, och vissa tycke de märkte skillnad medan andra inte hade skydd och menade att de hade fin fin och snabb värme runt -20.

Som jag ser den länken så är det bara ännu en sak som bekräftar att folk kan tycka lite som de vill, och helt olika, nästan alltid bara baserat på subjektivt tyckande och inte några mer hårda fakta som t ex mätningar eller seriös info från biltillverkaren.

Har du några mer givande länkar än denna så är jag intresserad av dem.

Dr Tinnitus
Citera
2010-03-01, 11:10
Medlem
skall kolla vad jag hittar ikväll. Sitter telefonen och surfar och snart dragit slut på batteriet (6h i ett sträck snart) .
Vill minnas jag har något dokument på datorn om det också.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in