• 1
  • 2
2010-02-24, 11:52
Medlem
derivats avatar
Hej

Har en ny laptop som HP har tryckt in massa skräp program. Finns det någon guide hur jag smidigast plockar bort det?

Jag har sökt men hittar inte riktigt vad jag är ute efter. Hittade ett par trådar där man förslog att ta väck allt utom HP quick launch buttons och HP bluetooth, vad nu dom två behövs till?

Det finns inget program man kan köra som plockar bort allt onödigt?

Ifall jag tillverkar en recovery skiva så antar jag att allt HP skräp finns på den också?
Citera
2010-02-24, 11:55
Medlem
På min HP-laptop så fanns det en recovery-partition. DVS om det går åt helvete kan du i alla fall börja om på ruta 1 igen.

Samma dator hade precis som din massvis med skräp som gjorde datorn jätteseg. Jag installerade Windows 7 istället för vista som datorn hade från början (hade 4GB RAM + 1GB på grafikkortet vilket inte funkade så bra på 32-bitars vista) och den funkar prima nu.

Om du öppnar upp Computer, har du en partition på ~10GB som heter RECOVERY?
Citera
2010-02-24, 12:02
Medlem
Lyxkommunistens avatar
Har haft samma problem med min Acer. Full med massa skitprogram!
Dock var jag inte lika smart som föregående talare och tänkte på det där utan jag satt och harvade i ändra/ta bort program för att få bort alla. Dock gick det väldigt smidigt ändå måste jag säga då det inte var några större grejer.
Citera
2010-02-24, 12:07
Medlem
tradarwilles avatar
Borde inte det lättaste vara att ta bort alla partioner + recoveryn och skapa en ny och installera nytt os?

Alla nya bärbara är ju totalt fyllda av skräp och program man kan använda i några veckor innan man måste betala för det.

Många har även 0.3mpix vga webcams som jag inte förstår...

Lillebrorsan köpte rätt nyss en "bra" bärbar men den var så fylld av program att den gick oerhört segt.. Säkerligen 20 program i "Autostart" redan från början..!
Citera
2010-02-24, 12:19
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradarwille
Borde inte det lättaste vara att ta bort alla partioner + recoveryn och skapa en ny och installera nytt os?
Ingen bra idé. Behåll gärna recovery-partitionen, den är mycket smidig att ha (och krånlig att vara utan).

Du skulle ju kunna installera om skiten "manuellt", men låt för guds skull partitionen vara kvar.
Citera
2010-02-24, 13:45
Medlem
filipwies avatar
Jag hjälpte nyligen min far med hans bärbara dator HP pavilion dv1280. Det var dags att formatera om den pga av all skräpmjukvara och även av andra skäl.

Laddade ned en OEM verson av windows XP MCE eftersom CD nyckeln på undersidan var till MCE.

Rensade hela disken (även recovery partitionen). och skapade en ny partition över hela disken.

Formaterade/installerade.

Aktiverade med min egen CD-nyckeln som står på undersidan av datorn.

Gick in på HP:s sidan och valde vilka drivrutiner och extraprogram som jag faktiskt ville ha och installerade dem.

Klart! Nu har min far en insallation som är laglig och fungerar (med alla extraknappar, webkameror och annan hårdvara).

Så gjorde JAG.
Citera
2010-02-24, 16:02
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0tso
På min HP-laptop så fanns det en recovery-partition. DVS om det går åt helvete kan du i alla fall börja om på ruta 1 igen.

Samma dator hade precis som din massvis med skräp som gjorde datorn jätteseg. Jag installerade Windows 7 istället för vista som datorn hade från början (hade 4GB RAM + 1GB på grafikkortet vilket inte funkade så bra på 32-bitars vista) och den funkar prima nu.

Om du öppnar upp Computer, har du en partition på ~10GB som heter RECOVERY?

Jo recovery partitionen ska finnas, fast det går inte se när jag kollar hårddiskarna. Men då ser jag en HP_TOOLS disk på 2 gig. Problemet är att jag inte vågar radera det jag inte vet exakt vad det är för något.

Det är redan win7 så jag vill helst inte blåsa hela datorn och behöva joxa med drivrutiner i onödan. Sen vet jag inte hur mycket de har anpassat operativsystemet efter just den här laptopen.
Men det lutar åt det hållet. Vad är det för drivrutiner jag behöver leta fram utöver grafik?
Citera
2010-02-24, 16:37
Medlem
derivats avatar
Ser nu att det är 4 st partitioner
1 SYSTEM 300 meg, vad kan det vara?
2 primära på 215 gig
3 HP_recovery 15 gig
4 HP_tools 2 gig
Citera
2010-02-24, 17:56
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ser nu att det är 4 st partitioner
1 SYSTEM 300 meg, vad kan det vara?
2 primära på 215 gig
3 HP_recovery 15 gig
4 HP_tools 2 gig
Ring hp och fråga?
Citera
2010-09-04, 17:41
Medlem
iRoqs avatar
Jag köpte nyss en HP 625 och hade tänkt blåsa den och lägga in 7 ultimate men måste förstås bränna av recovery partitionen först u.t.i.f.a.l.l att (har jobbat på HP, pillar du med andra installationer får du INGEN hjälp whatsoever så bra att spara) - men inte nåt av de installerade HP programmen förklarar hur jag ska bränna ner denna recoverypartition på skivor... Jag har de vanliga windowsmöjligheterna att göra recover disks men det ligger ju förfan en partition för detta, inte ska jag behöva skapa en "image" av nuvarande installation när en sådan finns, eller?

Är lagomt impad, just nu går burken segare än min 3 år gamla Acer med Celeron processor - helt sanslöst..
Citera
2010-09-04, 19:09
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRoq
Jag köpte nyss en HP 625 och hade tänkt blåsa den och lägga in 7 ultimate men måste förstås bränna av recovery partitionen först u.t.i.f.a.l.l att (har jobbat på HP, pillar du med andra installationer får du INGEN hjälp whatsoever så bra att spara) - men inte nåt av de installerade HP programmen förklarar hur jag ska bränna ner denna recoverypartition på skivor... Jag har de vanliga windowsmöjligheterna att göra recover disks men det ligger ju förfan en partition för detta, inte ska jag behöva skapa en "image" av nuvarande installation när en sådan finns, eller?

Är lagomt impad, just nu går burken segare än min 3 år gamla Acer med Celeron processor - helt sanslöst..

Har du jobbat på HP utan att känna till HPs recovery manager??? (som iof suger getpung)
Det verktyget har dock aldrig lyckats bränna ut en riktigt skiva åt mig, däremot brukar HP skicka en skiva ifall Recovery Manager misslyckas
Citera
2010-09-04, 19:38
Medlem
iRoqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Har du jobbat på HP utan att känna till HPs recovery manager??? (som iof suger getpung)
Det verktyget har dock aldrig lyckats bränna ut en riktigt skiva åt mig, däremot brukar HP skicka en skiva ifall Recovery Manager misslyckas

Nej jag känner till den, bara det att min dator inte verkade komma med någon sådan så nu står jag lite handfallen... :S

Ominstallerar från partitionen just nu för att se om det gör någon skillnad eftersom det inte bara var detta problem, McAfee fick dll error och det inte gick att köra med annan browser förutom IE - jag gissar på att något är sjukt galet sw wise med datorn men tänkte vi kör en ominstallation innan vi DOA reklamerar skiten..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in