2010-02-24, 11:42
Medlem
fredricoss avatar
Hej, fick ett brev från intrum justitia om att jag har en skuld som är flera år gammal, ursprungligen är det operatören tre som jag tydligen är skyldig pengar.

Hur som helst, skulden är på dryga 1400 kr står det. Men det står att de skriver av 30% av skulden om jag betalar innan denna månadens slut vilket jag tycker låter lite konstigt, varför skulle de skriva av en del av min skuld? Detta är andra gången jag får ett sånt brev att de erbjuder "rabatt". Det förra brevet kastade jag för jag tyckte det lät oseriöst och ett tag senare ringde jag kronofogden för att fråga hur man vet om en skuld är verklig eller påhittad. Jag sa då att jag fått erbjudande om att bara betala en viss procent av skulden men då mindes jag inte vilket bolag det var som skickat brevet till mig. Hur som helst, kronofogden höll med mig och sa att de tyckte att det lät lite konstigt och oseriöst.

Jag ringde tre, de kunde inte se att jag hade någon skuld hos dem, det enda de kunde se var att jag varit kund hos dem för flera år sedan men mer gick inte att se i med att de var så länge sedan.

På brevet jag fick från intrum justitia nu idag står det att skuldspecifikation står på baksidan men när jag vänder på bladet står där inte ett dugg.

Borde jag inte kunna kräva en specifikation eller på något annat sätt få dem att bevisa att jag verkligen har en skuld. Låter kostigt, dels för "rabatten" och dels för att specifikationen inte står på baksidan som det enligt dem själva ska göra och dels för att tre inte kan se att jag har någon obetald räkning.

Jag vet inte vem jag ska ringa eller hur jag ska gå tillväga, finns det någon här som kan hjälpa mig?
Citera
2010-02-24, 11:49
Medlem
Lyxkommunistens avatar
Ta kontakt med IJ så hjälper dem dig! Det enda dem vill är ju att få in dina pengar och få bort dig från deras system så dem bör vara mer än hjälpsamma i ditt fall. Om du är folkskygg kan du alltid slänga iväg ett mail men då kommer responsen att ta bli långsammare samt även utebli om du har otur.
Citera
2010-02-24, 12:58
Medlem
Smutzs avatar
Jag kan inte svara på om det är vanligt att rabatt ges vid snabb avbetalning men jag håller med lyxkommunisten om att du borde ringa dem.

Själv klantade jag till det en gång och glömde bort en elräkning, för att göra en lång historia kort så hamnade skulden till slut hos Intrum Justitia och i mitt fall var de väldigt enkla att ha att göra med. Jag fick intrycket av att de var proffsiga och seriösa. Vill du ha en specifikation skulle jag tro att de ordnar en åt dig.
Citera
2010-02-24, 22:43
Medlem
fredricoss avatar
Okej, tack för svaren, får ta och ringa dem imorgon då och se vad dem säger. Vad jag har läst så verkar det vara ett seriöst företag, var först lite osäker på om det var en bluffaktura eller inte då jag inte minns att jag haft någon obetald räkning hos tre.

Men som sagt, tack för svaren, ska ta och ringa dem.
Citera
2010-02-24, 23:05
Medlem
TinTims avatar
Ja det är vanligt att rabatt ges om man betalar snabbt, haft en antal såna "ärenden". Kolla även igenom brevet om det inte finns ett inlogg till deras sida isåfall har du all skuldinfo där.

https://dw-se.intrum.com/wa/auth?authmech=Password-SE
Citera
2010-02-25, 01:06
Medlem
achtungminens avatar
IJ är rätt OK att ha att göra med till skillnad från skitföretag som VISMA som skickar 4 brev i veckan för en skuld på 300:- fick bl.a ett 3-4 dagar innan julafton där det stod "Ge dig själv en skuldfri jul".
IJ har antagligen köpt din skuldfodran från 3, de köper skulder i klump för kanske 40%(ren gissning) av beloppet sen läggs det ju på en massa "avgifter" så dom har nog allt råd att ge dig 30% rabatt..
Citera
2010-02-25, 01:44
Medlem
bernankes avatar
Försök inte!

Ekonomi - övrigt => Privatekonomi

/mod
Citera
2010-02-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Hej, fick ett brev från intrum justitia om att jag har en skuld som är flera år gammal, ursprungligen är det operatören tre som jag tydligen är skyldig pengar.

Hur som helst, skulden är på dryga 1400 kr står det. Men det står att de skriver av 30% av skulden om jag betalar innan denna månadens slut vilket jag tycker låter lite konstigt, varför skulle de skriva av en del av min skuld? Detta är andra gången jag får ett sånt brev att de erbjuder "rabatt". Det förra brevet kastade jag för jag tyckte det lät oseriöst och ett tag senare ringde jag kronofogden för att fråga hur man vet om en skuld är verklig eller påhittad. Jag sa då att jag fått erbjudande om att bara betala en viss procent av skulden men då mindes jag inte vilket bolag det var som skickat brevet till mig. Hur som helst, kronofogden höll med mig och sa att de tyckte att det lät lite konstigt och oseriöst.

Jag ringde tre, de kunde inte se att jag hade någon skuld hos dem, det enda de kunde se var att jag varit kund hos dem för flera år sedan men mer gick inte att se i med att de var så länge sedan.

På brevet jag fick från intrum justitia nu idag står det att skuldspecifikation står på baksidan men när jag vänder på bladet står där inte ett dugg.

Borde jag inte kunna kräva en specifikation eller på något annat sätt få dem att bevisa att jag verkligen har en skuld. Låter kostigt, dels för "rabatten" och dels för att specifikationen inte står på baksidan som det enligt dem själva ska göra och dels för att tre inte kan se att jag har någon obetald räkning.

Jag vet inte vem jag ska ringa eller hur jag ska gå tillväga, finns det någon här som kan hjälpa mig?

hejsan hejsan!!

har jobbat på KFM

För det första så har du alltid rätt till en specifikation på skulden, dessutom så har du rätt att en gång per år begära att få ut all data bolaget har om dig i sitt system, alltså historiken.

angående breven, det är vanligt att man skickar ut brev till gäldenärer och erbjuder fryst ränta eller ackord. Detta gör man, som någon skrivit tidigare, för att få bort "små ärenden" ur systemet. I dessa tider så försöker de flesta inkassobolag lägga ner tid på större ärenden samt brev till KFM för att förhindra skuldsaneringar som de flesta gäldenärer och budgetrådgivare utnyttjar hejvilt..

Hade jag varit i dina skor så hade jag ringt och erbj. dem att betala 50% av skulden, och i värsta fall så får du nöja dig med 30% avskrivning (ganska bra ackord faktiskt)

Inkassobolagen kan verka som hjärtlösa idioter, men tjatar man tillräckligt mycket så brukar det gå vägen, vi vill ju trots allt få betalt (speciellt som läget är nu)

Lycka till!!
hör av dig om du har frågor..
Senast redigerad av lila86 2010-02-28 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in