2010-02-24, 11:15
Medlem
Skullcandys avatar
Tjooo!

Jag tänkte skaffa mig en seriösare e-postadress för seriös kommunikation med seriösa arbetsgivare och allmänt seriöst folk. På one.com kan man ju som sagt regga en egen domän vilket jag även tänker göra men problemet kvarstår: Hur ser ett seriöst domännamn ut? Tips efterfrågas!

Jag nojjar även på om man bör skriva stor bokstav på för och efternamn eller ej? Exempel:

Olof.Olofsson@domän.suffix

olof.olofsson@domän.suffix

Vad tycker ni ser "seriösast" ut? Jag får bara en känsla av att den med små bokstäver ger en seriösare touch. Eller?
Citera
2010-02-24, 11:24
Medlem
Lyxkommunistens avatar
Om du frågar mig så spelar det inte särskilt stor roll vart du får din email från, alltså vilken domän den tillhör så att det där att regga en egen bara för att det ska se seriöst ut tycker jag är lite överdrivet.
Använd Gmail eller Hotmail tycker jag, så länge du har ett seriöst namn så spelar det ingen roll vad som står efter bara du har något vanligt.
Å så tips på namn var det. Jag tycker helt klart att det som ger det mest seriösa uttrycket är att enbart ta första bokstaven i förnamnet se hela efternamnet som på det här viset.

O.Olofsson@gmail/hotmail/live.com/se

Annars brukar man ju kunna få ex-antal email adresser från det företag man får sitt internet ifrån vilket jag också ser som social acceptabelt. T.ex.

O.Olofsson@telia/comhem/brebandsbolaget.com/se
Citera
2010-02-24, 12:35
Medlem
rammzis avatar
Det där med stor eller liten bokstav lämnar jag till gamarna att kommentera.

Jag håller med föregående talare.

Bara du inte har "weedsmoking_outlaw@hotmail.com" eller något annat pubertalt och korkat.
Citera
2010-02-24, 13:44
Medlem
Cum*s avatar
I regel skrivs ju mail alltid med små bokstäver. Även många mailklienter ändrar automatiskt mailadressen till små bokstäver när man skriver in det. Så använd små.

Och en seriös domän är ju inte så svårt att komma på. Använd bara sunt förnuft. Ord som knark, skurk, penis bör kanske inte vara med. Kan även fungera med hotmail/live om den nu ska vara peronslig bara man har något som kan koppas till dig/ditt namn.
Citera
2010-02-24, 16:53
Medlem
svulles avatar
Ponera att du heter Calle Larsson , då kan du exempelvis teckna ditt domännamn: larsson.se, eller c-larsson.se. När du sedan döper din email så kan du antingen heta calle.larsson@c-larsson.se, c.larsson@, calle.l@ och så vidare.

Det finns inga skrivna regler om detta egentligen. Förutom att företag oftast har det upplagt som

förnamn.efternamn@land.företag.suffix
Till exempel:
calle.larsson@sv.microsoft.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in