2004-03-04, 14:47
Medlem
jaha jovissts avatar
Jag löser inte den ekvationen på egen hand.

Sverige har fem officiella myndighetsspråk. Det betyder att den som har ett av dessa fem språk som sitt modersmål har rätt at kommunicera med myndigheter på detta språk. Språken är: samiska, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och jiddisch.

De tre första kan jag förstå, eftersom det är språk som talas i delar av (norra) sverige, och det bör inte innebära någon enorm ansträngning att frammana en språkkunnig handläggare i myndighetsärenden där.

Men Romani("chib" ska man visst lägga till, vet inte vad det betyder), varför ska det vara ett svenskt språk? Romer, Zigenare, vad ni vill tillhör väl inte någon ursprungsbefolkning i sverige; Och Jiddisch ?? Ursäkta, men vad har Jiddisch med svenska att göra, jag har aldrig i mitt liv stött på någon som talar detta språk i sverige, vad är vitsen med det ?

Som kuriosa kan man ju fundera över varför teckenspråk inte accepteras som myndighetsspråk.

Frågan då: varför dessa myndighetsspråk ?
Citera
2004-03-04, 15:35
Medlem
chib betyder helt enkelt språk.

De tre första har man som sagt inga problem att först varför de finns med, utan det är romani chib och jiddich som verkar underligt. Orsaken är att dessa fem är rätt gamla, kan det vara sent 70-tal? På den tiden fanns många romer, ziggisar eller vad man vill säga, och en hel massa jiddichtalande. Man ansåg att de var de två språkgrupper som var så pass enhetliga(kurder till exempel är inte så enhetligt talande) och så pass stora så att man behövde ta hänsyn till dem. Om man idag skulle revidera våra minoritetsspråk(vilket har föreslagits) skulle det nog bli andra språk, kanske persiska?
Om jag inte minns fel, så har alla icke-svensktalande rätt till tolk vid myndighetskontakt, så de kan kommunicera med vårt kära land i alla fall.

Teckenspråken är nationella, så svenskt teckenspråk räknas som svenska(som i och för sig inte har någon status som språk, men det är en annan femma).
Citera
2004-03-04, 15:36
Bannlyst
på romani..så kan ja säga .....rajbari = betyder polis..undrar varför man hör det ordet i samband av romer..?!?

men ja förstår va du menar..det finns ingen logik , men ja tror det är för att detta land är ganska rött..och vill blanda alla trevliga kulturer.
Citera
2004-03-04, 16:46
Medlem
enverhoxha99s avatar
Att romani räknas till ett svenskt minoritetsspråk är nog faktiskt inte så konstigt.

Det har funnits zigenare i Sverige ganska länge. De svenska zigenarna är ättlingar till åtta familjer som kom till Sverige i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, främst från Ryssland. De är numera svenska medborgare.

Jiddisch kan jag däremot inte hitta någon anledning till att det skulle räknas som ett sådant, är det egentligen ett officiellt språk eller bara en blandning av tyska, polska och andra europeiska språk? Där har jag faktiskt ingen aning

EDIT: Hittade detta på susning.nu: Jiddisch är ett av de germanska språken, modersmål för drygt 3 miljoner människor över hela världen. Före judeförintelsen under andra världskriget talade cirka 11 miljoner språket. Jiddisch, vilket betyder "judiska", uppkom som en tysk dialekt (med många ord från hebreiska och slaviska språk) i östra Europa under tidig medeltid. Jiddisch skrivs med en lätt modifierad variant av det hebreiska alfabetet.

Som jag antog, någon sorts dialektal smältdegel från Tüskland och dom slaviska länderna.

På en annan sida på samma site får vi också lära oss detta: Det svenska språket har i Sverige juridiskt sett ingen särställning, d.v.s. det finns i Sverige inget officiellt (majoritets-)språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in