Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Att stiga upp på morgonen, öppna fönstret och känna den kalla vinden mot kroppen är en upplevelse.
Att sitta på dass och skita & läsa tidningen i en halvtimme är även det en upplevelse.
Etc etc etc...listan över "upplevelser" kan göras oändligt lång.
När en person tycker sig se spöken så är det en upplevelse; en högst personlig sådan.
Det är just där problemet ligger - det finns ingen annan som kan verifiera denna upplevelse för honom/henne.
I slutändan får personen som hade upplevelsen således lita till sitt eget omdöme när det kommer till att kategorisera upplevelsen.
Och just personens tros-, och världsuppfattning är helt och hållet avgörande vid den kategoriseringen.
Sen kan man fråga sig följande: har andra verkligen rätt att slå bort & dumförklara denna persons värderingar och uppfattningar?
Det anser inte jag att de har.
Däremot kan man argumentera för och/eller emot, samt komma med alternativa, mer realistiska förklaringar till händelsen.
Detta för att påvisa att det inte alls behöver röra sig om något "paranormalt", utan kan vara 100% naturliga fenomen...
Vilket det ju i 99% av fallen är...
Jag håller med dig men inte om att det är falskt alarm i 99% av fallen... 80% kanske av de fall där personen upplever att det är oförklarligt och tar upp frågan i efterhand.
Sen skulle jag vilja påstå att det är ytterst individuellt också, en del människor tror att allt är paranormalt.. En del försöker desperat att bortförklara allt som händer.
Jag lägger märke till händelsen och sen avvaktar jag, sen händer det något mer. Till slut får man bevis, som t ex hårda steg i trappan när man är klarvaken t ex. Något som inte går att bortförklara...
I de fallen där man faktiskt lugn avvaktat och logiskt kört med uteslutningsmetoden så skulle jag kunna tänka att 99% av fallen är paranormalt..
Ingen behöver kommentera mina sinnen och ev hallucinationer, jag litar på mina sinnen, iaf när jag är nykter..