2010-02-28, 06:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Att stiga upp på morgonen, öppna fönstret och känna den kalla vinden mot kroppen är en upplevelse.
Att sitta på dass och skita & läsa tidningen i en halvtimme är även det en upplevelse.
Etc etc etc...listan över "upplevelser" kan göras oändligt lång.

När en person tycker sig se spöken så är det en upplevelse; en högst personlig sådan.
Det är just där problemet ligger - det finns ingen annan som kan verifiera denna upplevelse för honom/henne.
I slutändan får personen som hade upplevelsen således lita till sitt eget omdöme när det kommer till att kategorisera upplevelsen.
Och just personens tros-, och världsuppfattning är helt och hållet avgörande vid den kategoriseringen.

Sen kan man fråga sig följande: har andra verkligen rätt att slå bort & dumförklara denna persons värderingar och uppfattningar?
Det anser inte jag att de har.
Däremot kan man argumentera för och/eller emot, samt komma med alternativa, mer realistiska förklaringar till händelsen.
Detta för att påvisa att det inte alls behöver röra sig om något "paranormalt", utan kan vara 100% naturliga fenomen...
Vilket det ju i 99% av fallen är...
Då har vi nog samma åsikt, att spöken troligen är just bara upplevelser.
Citera
2010-02-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Att stiga upp på morgonen, öppna fönstret och känna den kalla vinden mot kroppen är en upplevelse.
Att sitta på dass och skita & läsa tidningen i en halvtimme är även det en upplevelse.
Etc etc etc...listan över "upplevelser" kan göras oändligt lång.

När en person tycker sig se spöken så är det en upplevelse; en högst personlig sådan.
Det är just där problemet ligger - det finns ingen annan som kan verifiera denna upplevelse för honom/henne.
I slutändan får personen som hade upplevelsen således lita till sitt eget omdöme när det kommer till att kategorisera upplevelsen.
Och just personens tros-, och världsuppfattning är helt och hållet avgörande vid den kategoriseringen.

Sen kan man fråga sig följande: har andra verkligen rätt att slå bort & dumförklara denna persons värderingar och uppfattningar?
Det anser inte jag att de har.
Däremot kan man argumentera för och/eller emot, samt komma med alternativa, mer realistiska förklaringar till händelsen.
Detta för att påvisa att det inte alls behöver röra sig om något "paranormalt", utan kan vara 100% naturliga fenomen...
Vilket det ju i 99% av fallen är...

Jag håller med dig men inte om att det är falskt alarm i 99% av fallen... 80% kanske av de fall där personen upplever att det är oförklarligt och tar upp frågan i efterhand.

Sen skulle jag vilja påstå att det är ytterst individuellt också, en del människor tror att allt är paranormalt.. En del försöker desperat att bortförklara allt som händer.

Jag lägger märke till händelsen och sen avvaktar jag, sen händer det något mer. Till slut får man bevis, som t ex hårda steg i trappan när man är klarvaken t ex. Något som inte går att bortförklara...
I de fallen där man faktiskt lugn avvaktat och logiskt kört med uteslutningsmetoden så skulle jag kunna tänka att 99% av fallen är paranormalt..

Ingen behöver kommentera mina sinnen och ev hallucinationer, jag litar på mina sinnen, iaf när jag är nykter..
Senast redigerad av Tina... 2010-02-28 kl. 10:21.
Citera
2014-04-18, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Flyttade i somras in i en ny lgh, började Vad kan detta vara ? kan jag prata med ett medium. Har funderat på att flytta, byta lgh. Men gör det någon skillnad ? Eller får jag samma problem där då med :/
Såhär 4 år senare har jag samma problem. Bor tillfälligt hos mamma. Det började för bara några veckor sedan då det kom ett väldigt konstigt ljud från väggen hemma hos mamma. Eftersom att det upphörde varje gång jag ställde mig upp för att lyssna antog jag att det var möss. Det lät dock som en vickande vas ungefär.

En kväll kom mamma in för att säga godnatt. Jag bad henne då att lyssna på ljudet som jag berättat om och även hon antagit var möss. Hon såg dock väldigt förvånad ut och insisterade på att det inte kunde vara det. Konstigt men jag hittade på att det var nå vattenledningar eller liknande. Blev dock förvånad när jag åkte och hälsa på pappa då samma "vickande vas"-ljud fanns i rummet här.
Fett skarajj, åkte spöket med mig på tåget eller? Kan säga att det är ett väldigt unikt och utmärkande ljud. Önskar att jag hade pepparspray eller något annat betryggande under kudden ifall anden är förbannad (jag har dock inte gjort nått, jag svär). Kanske inte så effektivt dock..
Citera
2014-04-18, 03:07
Bannlyst
Det har ju hänt att andar är bundna till vissa föremål. Så om en person flyttar till en ny plats och tar med sig just det föremålet så kommer besöken tillbaka på den nya platsen. Annars kan det ju även vara något naturligt ljud som du lagt märke till nyligen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in