2023-01-06, 10:12
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Nej, jag får inte ihop uttrycket, mer än tur / otur i spel.

Det är sånt folk bara säger för att trösta den som jämt förlorar.
Finns inget som egentligen bevisar detta är sant.
Citera
2023-01-06, 10:35
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hejsan!

Min mormor använde sig ofta av uttrycket "Har man tur i kärlek har man otur i spel" eller tvärtom. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

I kärlek är det väl ingen "tur" om många blir kär i en. Det är väl andra egenskaper än just "tur", eller menar man "tur" att träffa just denna någon där och då, en själsfrände kanske, ens livskamrat?

I spel är det mer förståeligt med tur - i alla fall spel som bygger på slumpen; Lotto, Eurojackpot och liknande. Där är väl tur mer att ha slumpen på sin sida.

Hur ska man tolka uttrycket?

Och om man har "tur" i kärlek kan man inte ha tur i spel och tvärtom?

Så säger min mormor och farmor också!

Jag tolkar det som att "tur i kärlek" betyder att man måste vara på rätt plats vid rätt tillfälle och då ha tur att träffa någon speciell och eftersom man då inte sitter hemma och spelar så kan man inte vinna i spelet.

Tur i spel betyder att man satsar på spel istället för att gå ut och få chansen / turen att träffa kärleken.

Eftersom det är ett gammalt uttryck så kunde man inte nätdejta och spela samtidigt utan man var tvungen att välja något av det?

Det är min teori om hur de tänkte förr i tiden!
Citera
2023-01-06, 10:41
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Så säger min mormor och farmor också!

Jag tolkar det som att "tur i kärlek" betyder att man måste vara på rätt plats vid rätt tillfälle och då ha tur att träffa någon speciell och eftersom man då inte sitter hemma och spelar så kan man inte vinna i spelet.

Tur i spel betyder att man satsar på spel istället för att gå ut och få chansen / turen att träffa kärleken.

Eftersom det är ett gammalt uttryck så kunde man inte nätdejta och spela samtidigt utan man var tvungen att välja något av det?

Det är min teori om hur de tänkte förr i tiden!

Ja precis! det är ett utryck som är äldre än nät-dejting.
Men jag trodde de var någon form av skrock eller folktro.
Citera
2023-01-06, 11:04
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Ja precis! det är ett utryck som är äldre än nät-dejting.
Men jag trodde de var någon form av skrock eller folktro.

Jag tror att de som spelade om pengar förr var mer isolerade än nu för tiden då allt finns i mobilen.
De som var ute på olika aktiviteter förr hade ju chansen / turen att träffa någon.

Det finns ett annat ordspråk som indikerar varför man kan ha tur i kärlek och det är "ju mer jag gör en sak ju mer tur har jag" och oavsett vilken man satsade på förr så var det mest tur i det man gjorde oftast.

Men det är bara vad jag tror eftersom det verkar logiskt.
Citera
2023-01-06, 17:37
Medlem
Har också hört det många gånger under uppväxten. Vette fan, men tänker att det är nåt uppmuntrande som en god vinnare har sagt till en förlorare någon gång i tiden. "Ohojrå, här hade jag tur.. men misströsta inte. Vilken tur du har haft som hittade söta Britt-Marie. Jag har tur i spel och du tur i kärlek" typ.
Citera
2023-01-06, 18:27
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Har också hört det många gånger under uppväxten. Vette fan, men tänker att det är nåt uppmuntrande som en god vinnare har sagt till en förlorare någon gång i tiden. "Ohojrå, här hade jag tur.. men misströsta inte. Vilken tur du har haft som hittade söta Britt-Marie. Jag har tur i spel och du tur i kärlek" typ.

Ja, i betydelsen det ena eller andra. Man kan inte ha tur i både spel och kärlek, som jag förstått. Antingen eller?

Äh. Jag gillar inte uttrycket, eftersom det är så luddigt. Jämför med: "Bättre fly än illa fäkta" eller "Bättre en tia handen än en tjuga i skogen." Mer konkret och som stämmer mer med verkligheten.
Citera
2023-01-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ja, i betydelsen det ena eller andra. Man kan inte ha tur i både spel och kärlek, som jag förstått. Antingen eller?

Äh. Jag gillar inte uttrycket, eftersom det är så luddigt. Jämför med: "Bättre fly än illa fäkta" eller "Bättre en tia handen än en tjuga i skogen." Mer konkret och som stämmer mer med verkligheten.

Jodå, och då påpekas det gärna som om det vore undantaget som bekräftade regeln. "Ojrå, tur i kärlek OCH spel!" Har hört det live. Håller med om att det är luddigt. Det är ren cope för de som förlorar och en klapp på axeln från de som vinner.
Senast redigerad av enhalvboj 2023-01-06 kl. 18:53.
Citera
2023-01-06, 22:34
Medlem
Ett sätt att komma runt konservativas ide om att kvinnan ska ta hand om barnen och mannen jobba. Smart!
Citera
2023-04-03, 12:12
Medlem
Hur står man om man vänder kappan efter vinden?

Har man vinden i ryggen eller står man med ansiktet mot vinden? Kappan skyddar bäst mot vind om man står med ryggen mot vinden. Men den är lättare att ta på sig om vinden kommer framifrån.

Eller har man inte kappan på sig alls utan håller den i handen och låter den fladdra fritt!?
Citera
2023-04-04, 03:00
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Hejsan!

Min mormor använde sig ofta av uttrycket "Har man tur i kärlek har man otur i spel" eller tvärtom. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

I kärlek är det väl ingen "tur" om många blir kär i en. Det är väl andra egenskaper än just "tur", eller menar man "tur" att träffa just denna någon där och då, en själsfrände kanske, ens livskamrat?

I spel är det mer förståeligt med tur - i alla fall spel som bygger på slumpen; Lotto, Eurojackpot och liknande. Där är väl tur mer att ha slumpen på sin sida.

Tur i att träffa rätt person åtminstone. Tolkar det som att man inte kan ha tur med allt. Blandad kompott. "Count your blessings."
Citera
2023-04-04, 03:30
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Hejsan!

Tur i kärlek betyder just att ha turen att träffa den rätta (eller flera). Förr hette det ju att man var en tursam människa om man hade turen med sig på olika plan. Folk som inte lyckades hitta någon hade ju då mindre tur i kärlek, men dessa kanske hade mer tur på andra områden, som spel t.ex.
Citera
2023-04-04, 03:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Hur står man om man vänder kappan efter vinden?

Har man vinden i ryggen eller står man med ansiktet mot vinden? Kappan skyddar bäst mot vind om man står med ryggen mot vinden. Men den är lättare att ta på sig om vinden kommer framifrån.

Eller har man inte kappan på sig alls utan håller den i handen och låter den fladdra fritt!?

Det är ett talesätt som betyder att man ändrar uppfattning i en fråga, när den allmänna opinionen svänger, eller när det gynnar en själv. Kan kanske komma ifrån att man känner efter ifrån vilket håll vinden blåser.

Exempel:

På 1980-talet var många människor fortfarande emot homosexualitet, men sedan när tidningarna började skriva positivt om fenomenet, och det blev modernt att tycka att det var OK, så ändrade många uppfattning UTÅT sett, för att slippa bråk och ifrågasättanden.

Magdalena Ribbing skrev alltid i sin spalt att det skulle vara strumpbyxor i sandaletter på finare tillställningar, alltså inga bara tår. Sedan länkade någon i kommentarspalten till en bild på Prinsessan Madeleine på en finare tillställning, där hon hade bara tår i sandaletter. Efter det menade Ribbing alltid, att det skulle vara bara tår i sandaletter även på finare tillställningar. Enligt henne var ju kungafamiljen helig, de kunde aldrig göra fel.

Kommunister som tycker att det ska vara höga skatter, och att alla pengar i stort sett ska fördelas så att alla har lika mycket pengar - brukar ändra uppfattning, när de ärver eller vinner stora summor pengar. Då slutar de vara kommunister, och börjar rösta på moderaterna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in