2010-02-23, 15:30
Medlem
Tänkte att vi skulle utgå från den här sidan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%..._ordspr%C3%A5k

Och förklara ordspråk för ordspråk. Söker man förklaringar på andra ordspråk går det förstås också bra. Hur som helst börjar jag:

Alla är vi barn i början.

Som jag ser det så betyder ordspråket antingen att man ska ha överseende med barn eller att när man börjar med något nytt så är man som ett barn som behöver lära sig. Vilken av mina tolkningar är mest korrekt eller finns det några bättre tolkning?

Alla goda ting är tre.

Här går jag bet. Varför säger man så? Kommer ordspråket på något sätt från den heliga treenigheten?
Senast redigerad av Negis 2010-02-23 kl. 16:08.
Citera
2010-02-23, 15:36
Medlem
Necrobutchers avatar
"Tomma tunnor skramlar mest". Wtf?
Citera
2010-02-23, 15:37
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher

Om du inte har argument för din sak kan du alltid skrika högst istället
Citera
2010-02-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

Ja, det verkar synnerligen korrekt!

Men varför säger man såhär?

Alla goda ting är tre.
Senast redigerad av Negis 2010-02-23 kl. 16:08.
Citera
2010-02-23, 15:39
Medlem
Carl Serungs avatar
"Där satt den, sa pigan när hon neg i gurklandet"

tja, det behövs väl ingen förklaring?
Citera
2010-02-23, 15:40
Medlem
tältpinnes avatar
Allt som har med siffran 3 att göra bör väl referera till treenigheten och div bibliskt mumbojumbo?
Citera
2010-02-23, 15:45
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:

Jag tackar! Äntligen en förklaring. Eller i.a.f. en halv. Men var kommer tunnorna in i bilden?
Senast redigerad av Necrobutcher 2010-02-23 kl. 15:48.
Citera
2010-02-23, 15:49
Medlem
Citat:
Allt som har med siffran 3 att göra bör väl referera till treenigheten och div bibliskt mumbojumbo?

Det var också min tanke initialt. I ett kristet - eller numera kulturkristet - land som Sverige är kristendomen positivt värdeladdat på många sätt. Och i kristendomen är treenigheten(fadern, sonen och den heliga anden) något positivt. Därför säger man "alla goda ting är tre.". Det är den bästa förklaringen jag kan komma på.

Nästa:

Alla känner apan, men apan känner ingen.

Något man säger när många personer känner en men man känner inte dom. Behövs det någon närmare förklaring?

Alla sårar, den sista dödar.

Livet är en kamp som slutar med döden. Så tolkar jag det ordspråket.
Senast redigerad av Negis 2010-02-23 kl. 16:09.
Citera
2010-02-23, 15:49
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Wtf? That’s a fact. En tom tunna fungerar som en gitarrlåda (resonanslåda), medan vätskan i en fylld tunna dämpar väggarnas svängning när tunnan utsätts för stötar och slag.

Beträffande treenigheten: En pall med tre ben står säkert på alla underlag. Till varje triangel kan man konstruera en omskriven cirkel. NE:
tre, ett tal som återkommer i åtskilliga vardagliga sammanhang, t.ex. i talesätt som "alla goda ting är tre" eller "ett, tu, tre". Redan Pythagoras kallade tretalet "fullkomligt", och än i dag strukturerar den mänskliga tanken gärna i grupper eller stadier om tre. Från mytologin kan nämnas triaderna av gudar i många religioner; i folktron skall magiska handlingar ofta utföras tre gånger, och i västerländsk folksaga är en motsvarande upprepning av viktiga händelsemoment ett karakteristiskt inslag.
Treenigheten kom väl tillpass när den föregivet monoteistiska Kyrkan skulle förvirra allmänheten, och trycka ner överklassens pigor och drängar med mumbojumbo som övertagits från hedendomen.
Citera
2010-02-23, 15:52
Medlem
Citat:
Jag tackar! Äntligen en förklaring. Eller i.a.f. en halv. Men var kommer tunnorna in i bilden?

Det finns väl många sammanhang där tomma tunnor skramlar mer än tunnor fyllda med exempelvis vätska eller pulver (tunnor fyllda med en lagom mängd bestick, till exempel, skramlar ju antagligen ännu mer än tomma, men det får man bortse från). När du slår på dem med en pinne eller välter dem, till exempel. Jag tänker mig gärna ett gäng tunnor (inte bara en, alltså) som ramlar omkring i ett lastrum i ett skepp eller dylikt. Det känns relevant med tanke på betydelsen också. Om du sitter därinne som välfylld tunna (med bra argument, omgiven av idioter, alltså) skramlar ju du mycket mindre. Om du och en tom tunna står bredvid varandra utan att röra sig så blir ju ordspråket rätt kasst.

För övrigt instämmer jag med din underförstådda allmänna poäng: det är ju mycket roligare om vi i möjligaste mån förklarar ursprung eller vad bildspråk syftar på, och inte bara betydelse.
Citera
2010-02-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Beträffande treenigheten: En pall med tre ben står säkert på alla underlag. Till varje triangel kan man konstruera en omskriven cirkel. NE:
tre, ett tal som återkommer i åtskilliga vardagliga sammanhang, t.ex. i talesätt som "alla goda ting är tre" eller "ett, tu, tre". Redan Pythagoras kallade tretalet "fullkomligt", och än i dag strukturerar den mänskliga tanken gärna i grupper eller stadier om tre. Från mytologin kan nämnas triaderna av gudar i många religioner; i folktron skall magiska handlingar ofta utföras tre gånger, och i västerländsk folksaga är en motsvarande upprepning av viktiga händelsemoment ett karakteristiskt inslag.
Treenigheten kom väl tillpass när den föregivet monoteistiska Kyrkan skulle förvirra allmänheten, och trycka ner överklassens pigor och drängar med mumbojumbo som övertagits från hedendomen.

Ja, talet tre har både av kristendomen, vetenskapen och kulturen setts som något positivt. Och därför använder man sig alltså av ordspråket. Din förklaring förtydligade det.
Citera
2010-02-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negis
[Alla är vi barn i början]
Som jag ser det så betyder ordspråket antingen att man ska ha överseende med barn eller att när man börjar med något nytt så är man som ett barn som behöver lära sig. Vilken av mina tolkningar är mest korrekt eller finns det några bättre tolkning?

Om vi snackar betydelse så syftar det nästan aldrig i min erfarenhet på faktiska barn, bokstavligt talat. Så det är absolut snarare din senare förklaring. En parafras skulle vara: "Alla har någon gång varit nybörjare [inklusive experterna]". En stor del av poängen är alltså inte bara att du är som ett barn när du börjar med nåt nytt, utan att även folk som nu är jättebra på det också har varit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in