• 1
  • 2
2010-02-23, 12:57
Medlem
Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig lite.

I vad jag kallar mitt tidigare liv så drog jag på mig en hel del småskulder som nu har legat och gottat till sig och blivit en stor skuld. Nu lever jag ett ordnat liv och känner att jag även har råd att betala av mina misstag jag har gjort. Så till frågan/frågorna:

Har som sagt massor med småskulder som ligger på ungefär lika många olika inkassoföretag. Finns det en lista på inkasso företag i Sverige som man kan få tag i på något sätt? Jag måste ringa runt till alla då jag inte vet var mina skulder ligger. Visst kan jag söka efter "inkasso" men jag vill vara säker på att få med alla.

Kan man "deala" med inkasso företagen? dvs om jag har en skuld på 6000:- kan jag då erbjuda dom 3000:- för att bli av med min skuld på 6000:- tex?

All info och hjälp mottages tacksamt!
Citera
2010-02-23, 12:59
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redundant2

I vad jag kallar mitt tidigare liv så drog jag på mig en hel del småskulder som nu har legat och gottat till sig och blivit en stor skuld. Nu lever jag ett ordnat liv och känner att jag även har råd att betala av mina misstag jag har gjort. Så till frågan/frågorna:

Har som sagt massor med småskulder som ligger på ungefär lika många olika inkassoföretag. Finns det en lista på inkasso företag i Sverige som man kan få tag i på något sätt? Jag måste ringa runt till alla då jag inte vet var mina skulder ligger. Visst kan jag söka efter "inkasso" men jag vill vara säker på att få med alla.

Kan man "deala" med inkasso företagen? dvs om jag har en skuld på 6000:- kan jag då erbjuda dom 3000:- för att bli av med min skuld på 6000:- tex?

I ditt specifika fall vet jag inte, men om man tittat lite på tex lyxfällan på tv så verkar ju inte inkassoföretagen vara särskilt omöjliga att ha att göra med, de är ju belåtna så länge de vet att deras pengar kommer in - om än förr eller senare.
Citera
2010-02-23, 13:02
Medlem
Lommis avatar
Citat:

Avbetalningsplaner kan dom säkert acceptera. Skriva av skulder kan du nog glömma.
Citera
2010-02-23, 13:03
Medlem
Tartaglias avatar
Att få in pengar är bättre än att inte få in några alls.
Ännu bättre är att få in rubbet.
Allra bäst är om man får in så pass mycket att skulden aldrig försvinner.

Och självklart är inkasso/banker välvilligt inställda när de hamnar i TV eller tidningar.

Så funkar det!
Citera
2010-02-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25TaLife
I ditt specifika fall vet jag inte, men om man tittat lite på tex lyxfällan på tv så verkar ju inte inkassoföretagen vara särskilt omöjliga att ha att göra med, de är ju belåtna så länge de vet att deras pengar kommer in - om än förr eller senare.

Jag vet att jag vid något/några tillfällen fått erbjudande om att avbetala och då erbjuder dom att dubbla första inbetalningen. Nu är avbetalning inte så aktuellt utan jag vill betala av skuld för skuld så att säga.

Min första fråga är dock viktigare än denna.
Citera
2010-02-23, 13:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Självklart vill inkassobolagen ha in pengar och kan i vissa fall gå med på att skriva bort räntan eller ställa upp med amorteringar.

Men det blir tyvärr svårare att förhandla om man har ordnade förhållanden, då vill de nog inte skriva ned skulden. Amortering är säkert inga problem då de tjänar ännu mer pengar på det.
Citera
2010-02-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Självklart vill inkassobolagen ha in pengar och kan i vissa fall gå med på att skriva bort räntan eller ställa upp med amorteringar.

Men det blir tyvärr svårare att förhandla om man har ordnade förhållanden, då vill de nog inte skriva ned skulden. Amortering är säkert inga problem då de tjänar ännu mer pengar på det.

Inkasso vet väl inte om att jag har ordnade förhållanden? Eller misstar jag mig. Vet iaf med mig att jag aldrig fått meddelande om kreditupplysning som något inkasso har tagit ut på mig. KF kollar väl inkomst däremot men där har jag ej längre någon skuld.
Citera
2010-02-23, 13:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Inkasso vet väl inte om att jag har ordnade förhållanden? Eller misstar jag mig. Vet iaf med mig att jag aldrig fått meddelande om kreditupplysning som något inkasso har tagit ut på mig. KF kollar väl inkomst däremot men där har jag ej längre någon skuld.

Inkassobolagen har redan löpande upplysningar på dina tillgångar och skulder. De ser att du har inkomster och de ser också när du börjar betala av på andra skulder.

Ofta ligger de smarta, som inte går med på nedsättningar, och avvaktar tills du har betat av skulderna hos KFM. När du börjar se bra ut där dimper kravet ned i sin helhet med hot om betalningsföreläggande igen vilket innebär ny anmärkningar om du inte betalar.

Men, det är bara sätta sig ned och ringa, var trevlig, och försök förhandla.

Edit: Du får inga besked hem att inkassobolagen bevakar dig eller tar kreditupplysningar på dig.
Men de har oftast dagliga/månatliga eller årliga bevaknngar och det plingar till direkt i deras system om de upptäcker att du har fått inkomst eller andra tillgångar.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-02-23 kl. 13:33.
Citera
2010-02-23, 13:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Ser nu att du inte har skulder hos KFM, detta underlättar tyvärr inte vid förhandling. De kommer hota om KFM och det innebär att de troligen får in hela beloppet lättare då man vill hålla sig ren där som person.

Lättare att förhandla om man har massa skulder hos KFM. Då ser inkassobolaget att det är betydligt svårare att få in pengar och de kan lättare gå med på nedskrivning för att få något iallafall.
Citera
2010-02-23, 13:45
Medlem
Heinzes avatar
Kontakta Kronofogden och be att få en lista på dina fordringsägare och deras anbud. Därefter får du kontakta dem en och en.
Citera
2010-02-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Inkassobolagen har redan löpande upplysningar på dina tillgångar och skulder. De ser att du har inkomster och de ser också när du börjar betala av på andra skulder.

Ofta ligger de smarta, som inte går med på nedsättningar, och avvaktar tills du har betat av skulderna hos KFM. När du börjar se bra ut där dimper kravet ned i sin helhet med hot om betalningsföreläggande igen vilket innebär ny anmärkningar om du inte betalar.

Men, det är bara sätta sig ned och ringa, var trevlig, och försök förhandla.

Edit: Du får inga besked hem att inkassobolagen bevakar dig eller tar kreditupplysningar på dig.
Men de har oftast dagliga/månatliga eller årliga bevaknngar och det plingar till direkt i deras system om de upptäcker att du har fått inkomst eller andra tillgångar.

Märkligt att ingen har skickat till KF då. Jag har varit skuldfri på KF i 1½ år. Men men, det spelar inte så stor roll.

Ingen som kan tipsa om hur jag ska gå till väga för att få reda på var jag har alla mina skulder? Eller en lista över alla inkasso då? Kan vänta ett år så har väl dom flesta hört av sig igen men skulle vilja bli av med detta så jag kan gå vidare ordentligt.
Citera
2010-02-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Kontakta Kronofogden och be att få en lista på dina fordringsägare och deras anbud. Därefter får du kontakta dem en och en.

Menar du att jag kan ta kontakt med KFM så ser dom även skulder som inte ligger hos dom? Dom flesta av skulderna har nog legat hos KFM vid något tillfälle då mina skulder är gamla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in