2010-02-26, 00:11
Medlem
Lalajlajs avatar
[quote=NolaDarling][quote=Lalajlaj]Tyvärr så tror jag att det är tre saker som talar emot att det blir fängelse
Citat:

1. Hon har en grav psykisk störning
2. Att hon är tjej och det i kombination med en jobbig uppväxt med psykvård
3. Hennes ålder i kombination med de två ovanstående

Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård
1 § Föreskrifter om psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång i andra fall än som avses i lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (rättspsykiatrisk vård) ges i denna lag.
Lagen gäller den som
1. efter beslut av domstol skall ges rättspsykiatrisk vård,
2. är anhållen, häktad eller intagen på en enhet för rättspsykiatrisk undersökning,
3. är intagen i eller skall förpassas till kriminalvårdsanstalt eller
4. är intagen i eller skall förpassas till ett särskilt ungdomshem till följd av en dom på sluten ungdomsvård enligt 32 kap. 5 § brottsbalken. Lag (2006:897).

4 § Den som avses i 1 § andra stycket 2, 3 eller 4 får ges rättspsykiatrisk vård om
1. han lider av en allvarlig psykisk störning,
2. han med hänsyn till sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt har behov av psykiatrisk vård, som kan tillgodoses genom att han är intagen på en sjukvårdsinrättning, och
3. han motsätter sig sådan vård eller det till följd av hans psykiska tillstånd finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans samtycke.

domstolen struntar i hennes ålder och hennes uppväxt, det som är relevant är huruvida hon anses ha lidit av en allvarlig psykisk störning (i lagens mening, det är inte en medicinsk term) vid brottstillfället och att hon fortfarande gör det.

Både och, dessa ligger som grund för förmildrande omständigheter. Tänk också på att i tingsrätten sitter inga jurister, förutom ordföranden, det är vanliga lekmän, precis som du och jag, de tar del av intryck, och har känslor som inte omfattas av lagboken.

Självklart kommer underlaget för den sinnesundersökning hon kommer att få göra ligga som underlag för påföljden.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-02-26 kl. 00:17.
Citera
2010-02-26, 00:11
Medlem
sen ska möjlighet till tillfrisknande va möjligt för att bli dömd till vård och jag tror vi alla kan hålla med om att denne inte kommer bli människa med hjälp av lite vård
Citera
2010-02-26, 00:12
Medlem
[quote=Lalajlaj][quote=NolaDarling]
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tyvärr så tror jag att det är tre saker som talar emot att det blir fängelse

Både och, dessa ligger som grund för förmildrande omständigheter. Tänk också på att i tingsrätten sitter inga jurister, förutom ordföranden, det är vanliga lekmän, precis som du och jag, de tar del av intryck, och har känslor som inte omfattas av lagboken.
precis och nå sympati kan ju hon be till satan om men där är hon chanslös
Citera
2010-02-26, 00:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Förstår du är hatisk men tyvärr så tror jag att det inte blir fängelse.
Fast kanske de kan visa på att allt bara är en image så kanske det blir annorlunda.

Vet faktiskt inte om psykvård är så mycket bättre än fängelse, det kan bli att sitta lång tid där också, om hon visar sig vara ordentligt störd.

Jag tror inte på mer än max 6 år, oavsett fängelse eller psykvård. Om det inte visar sig att hon lurat alla att hon är sjuk och har planlagt mordet. Då blir det förmodligen mellan 10-18 år.
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-02-26 kl. 00:30.
Citera
2010-02-26, 00:21
Medlem
egots avatar
[quote=DieFucker][quote=Lalajlaj]
Citat:
Ursprungligen postat av NolaDarling
precis och nå sympati kan ju hon be till satan om men där är hon chanslös

http://www.pici.se/550698/

http://www.pici.se/550703/

http://www.pici.se/550704/

http://www.pici.se/550705/
Senast redigerad av egot 2010-02-26 kl. 00:31.
Citera
2010-02-26, 00:25
Medlem
NolaDarlings avatar
[quote=Lalajlaj][quote=DieFucker]
Citat:

Förstår du är hatisk men tyvärr så tror jag att det inte blir fängelse.
Fast kanske de kan visa på att allt bara är en image så kanske det blir annorlunda.

Vet faktiskt inte om psykvård är så mycket bättre än fängelse, det kan bli att sitta lång tid där också, om hon visar sig vara ordentligt störd.

Jag tror inte på mer än max 6 år, oavsett fängelse eller psykvård. Om det inte visar sig att hon lurat alla att hon är sjuk och har planlagt mordet. Då blir det förmodligen mellan 10-18 år.

em, kan du ändra citatet, det var INTE jag som skrev det där som du svarar på, det var DieFucker
Citera
2010-02-26, 00:25
Medlem
Motleys avatar
Hade det inte blivit ett mord, hade det nog garanterat blivit ett självmord. Man kan ju undra varför sådana här tickande bomber inte får hjälp i tid istället så hade alla överlevt istället. Alla varningstecken borde ha funnits för omgivningen, fast det är ju alltid lätt att säga i efterhand.

Från hennes sista dagbok 18 januari:

Citera
2010-02-26, 00:29
Medlem
Lalajlajs avatar
...
Senast redigerad av Lalajlaj 2010-02-26 kl. 00:31.
Citera
2010-02-26, 00:34
Medlem
Detta går att läsa på signaturen Dreve_Gracula gästbok (Helgon) på svar om bilderna på henne är från någon film...

"SkitzoPsycho T21 från Järfälla i Stockholms län, 21/2-10 kl 21:03

Jag va med i en musikvideo som kommer att va premiär nästa helg "

Alltså premiär nu i helgen... Blir nog ingen premiär eller vad tror ni?
Citera
2010-02-26, 00:37
Medlem
Callass avatar
Citat:

Du får be DieFucker, det var hans inlägg.

DET ÄR KNAS MED QUOTE-TAGGARNA, RENSA BORT DE HÄR SOM FÖLJER MED ÖVERST I CITATEN: [quote=NolaDarling][quote=Lalajlaj] SÅ ORDNAR DET SIG.
Citera
2010-02-26, 00:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motley
Hade det inte blivit ett mord, hade det nog garanterat blivit ett självmord. Man kan ju undra varför sådana här tickande bomber inte får hjälp i tid istället så hade alla överlevt istället. Alla varningstecken borde ha funnits för omgivningen, fast det är ju alltid lätt att säga i efterhand.

Tragiskt att någon ska behöva stryka med för att psykvården raserades.
men hon kan knappast ha varit psykiskt frisk när hon högg ihjäl sin kompis.
Vård i kombination med fängelse vore det bästa.

Tragiskt att hon inte kunde tvångsomhändertas före det behövde ske, men är man vuxen är det nästan omöjligt om man inte får akut psykos.
Citera
2010-02-26, 00:40
Medlem
egots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motley

de här breven, dagboken. var hittar ni de?

internet?

finns det inga kommentarer till inläggen. måste vara copy cat, ungefär som en smiley
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in