• 1
  • 2
2010-02-22, 23:22
Medlem
Raketprofetens avatar
En kompis till mig fyller snart år och till hans ära ska vi göra en enorm pannkakstårta/pyramid. Vi hade tänkt spetsa den med vodka men har hört att den kan ta eld om man har de i smeten när man steker? kan någon tipsa om något annat sätt man kan spetsa den?
Citera
2010-02-22, 23:31
Medlem
knokkelmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketprofeten
En kompis till mig fyller snart år och till hans ära ska vi göra en enorm pannkakstårta/pyramid. Vi hade tänkt spetsa den med vodka men har hört att den kan ta eld om man har de i smeten när man steker? kan någon tipsa om något annat sätt man kan spetsa den?

HAHAHAHA då ska du nog ha jävla stark vodka
Citera
2010-02-22, 23:35
Medlem
queenmercurys avatar
Kan ni inte blanda i vodkan i typ grädde eller liknande som ni kan smeta på?
Citera
2010-02-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketprofeten

Bland i vodka i grädden må vara ett alternativ. Om det blir bra kan jag inte garantera då jag inte testat själv.
Citera
2010-02-22, 23:37
Medlem
Raketprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queenmercury
Kan ni inte blanda i vodkan i typ grädde eller liknande som ni kan smeta på?

Smart
Citera
2010-02-22, 23:38
Medlem
skolmatsals avatar
Låt jordgubbar/hallon/någonslagsbär stå och dra i vodkan och ha sedan bären på tårtan.
Citera
2010-02-22, 23:38
Medlem
knokkelmanns avatar
blir inte grädden förstörd om man har i vätska?
Citera
2010-02-23, 01:03
Medlem
Alltid när jag har vispat grädde och inte torkat skålen före, så har aldrig grädden tjocknat.

Vet inte ifall det bara är tillfälligheter, med tanke på att det finns vatten i grädden...
Har dock fortfarande svårt att tro att grädden skulle tjockna tillsammans med vodkan.
Citera
2010-02-23, 01:03
Medlem
brajzillas avatar
grädde och sprit stöter väl bort varandra? ha i lite jazztobak i pankakorna istället så blire heybaberiba
Citera
2010-02-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
grädde och sprit stöter väl bort varandra? ha i lite jazztobak i pankakorna istället så blire heybaberiba
Det stämmer i det faktum att de har skilda densiteter.
Dock innehåller vodka större delar vatten, därmed löser det sig rätt så bra i grädde.
Ifall du låter det stå en längre stund, kommer lagerna separera sig.

Detta är dock inget problem då alla skulle vara JÄTTEFULLA när det händer
Citera
2010-02-23, 08:27
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Låt jordgubbar/hallon/någonslagsbär stå och dra i vodkan och ha sedan bären på tårtan.
Låter som det bästa allternativet, blandar du vodka i smeten kommer den inte att börja brinna, däremot kommer troligtvis den mesta av alkoholen dunsta under gräddnigen. Hade nog serverat med en rejäl kaffegök istället, glöm inte sockerbiten
Citera
2010-02-23, 10:42
Medlem
Kanske inte riktigt vad TS efterfrågar, men rom eller en god likör är fint i grädden.
Man kan göra roliga bär, då blir det romtopf.

http://www.kokaihop.se/recept/romtopf
Man behöver inte göra den under ett halvår heller. Ett par dagar blir gott oxå.
Sprit, lite goda frysta bär och socker i en burk som får stå och dra.. Smaskens, blir lite som sylt, fast starkare.

Kan ni inte hälla spriten direkt på pannkakstårtan då? En pannkaka är ju ganska ihålig, så där bör det rymmas lite sprit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in