• 1
  • 2
2010-02-22, 23:14
Medlem
Har hittat ett recept där man ska sjuda fisk i 4 dl buljong och ½ dl vitt vin. Undrar om det går bra att byta ut det vita vinet mot vitvinsvinäger? Och i så fall hur mycket? Tack på förhand.
Citera
2010-02-22, 23:17
Medlem
Petesamprass avatar
bra fråga. tror det är två helt skilda saker va?
däremot kan du ju ha matlagningsvin. en bättre idé eftersom det är billigare än vanligt vin och alkoholen ändå försvinner
Citera
2010-02-22, 23:20
Medlem
Jo har läst lite om det på andra ställen. Ville göra det enkelt för mig eftersom jag har en flaska vitvinsvinäger här hemma.
Citera
2010-02-23, 07:35
Medlem
dePauls avatar
I så fall är citronsaft bättre.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I så fall är citronsaft bättre.

Hur stor mängd citronsaft rekommenderas?
Citera
2010-02-23, 14:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangerDanger
Hur stor mängd citronsaft rekommenderas?
Ca 1/3 av vinets mängd.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 14:49
Medlem
spindrifts avatar
Annars om du kokar ned vinägern så du blir av med syran kan det väl funka rätt ok.
Citera
2010-02-23, 14:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Annars om du kokar ned vinägern så du blir av med syran kan det väl funka rätt ok.
Fast citronsaft är avsevärt neutralare. Kokar du ner vinäger så har du trots allt kvar den där speciella vinägersmaken.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 15:07
Medlem
Cantorass avatar
Eftersom receptet baseras på 4 dl buljong och ½ dl vitt vin, gör nog vinet varken från eller till - kvaliteten på buljongen kommer att ha mycket större betydelse för resultatet.
Har du citron hemma så ta en dryg matsked av det, kör på samma mängd vinäger annars. Båda blir så utspädda att skillnaden blir liten.
Citera
2010-02-23, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Eftersom receptet baseras på 4 dl buljong och ½ dl vitt vin, gör nog vinet varken från eller till - kvaliteten på buljongen kommer att ha mycket större betydelse för resultatet.
Har du citron hemma så ta en dryg matsked av det, kör på samma mängd vinäger annars. Båda blir så utspädda att skillnaden blir liten.
Vinet eller citronsaften ger tillsammans med de övriga ingredienserna buljongen en "fylligare" smak. Det är inte för inte att vinet trots allt finns med i receptet. Det är oftast inte en enstaka ingrediens som resulterar i en komplett smakupplevelse utan en kombination av alla.

Håller med om att kvalitén på buljongen är den enskilt viktigaste faktorn.

~Paul~
Citera
2010-02-23, 20:51
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast citronsaft är avsevärt neutralare. Kokar du ner vinäger så har du trots allt kvar den där speciella vinägersmaken.

~Paul~
Jovisst, men även om den är lite speciell så påminner den rätt mycket om vinsmak om man får bort den värsta syran...tycker jag i.a.f.
Identisk smak blir det förvisso aldrig, men inte är det äckligt med lite vitvinsvinäger till fisk.
Citera
2010-02-24, 16:53
Medlem
Eftersom jag både har citron på flaska och vinäger så tänker jag prova med citron. Har provat vinäger i andra maträtter och reslutatet har väl inte blivit det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in