Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-22, 17:04
Medlem
Hej,

försöker lägga till ett program jag gjort till startup i Ubuntu Karmic (Gnome).

Man kan ju starta t.ex terminalen genom gnome-terminal och gedit genom just gedit.. Hur lägger jag till mitt program på samma sätt?

filen heter timestamp och körs för tillfället genom ./timestamp

Vill gå in i System -> Preferences -> Startup Applications och lägga till "timestamp" så körs programmet vid inloggning?
Citera
2010-02-22, 17:12
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberrascal
Hej,

Man kan ju starta t.ex terminalen genom gnome-terminal och gedit genom just gedit.. Hur lägger jag till mitt program på samma sätt?

Vill gå in i System -> Preferences -> Startup Applications och lägga till "timestamp" så körs programmet vid inloggning?

sudo mv timestamp /usr/bin/
Funkar det?
Citera
2010-02-22, 17:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Hej,

i terminalen där du är i samma mapp som timestamp kör du:
Kod:
sudo chmod +x timestamp
sudo mv timestamp /usr/local/bin/
Vad du gör är att först ge timestamp körrättigheter
sedan flyttar du den till /usr/local/bin/, vilket är en del av din path. när den ligger i den mappen behöver du bara skriva
Kod:
timestamp
för att den ska köras

edit:
För långsam . Men du behöver fortfarande ge timestamp körrättigheter. antingen via sudo chmod +x timestamp
eller via nautilus högerklicka på filen -> egenskaper och bocka för rutan tillåt att köra som program/applikation
Citera
2010-02-22, 17:26
Medlem
Ja!

Tack. Däremot är det lite konstigt.. Uppdaterade mitt program och tänkte byta ut filen.. Men uppdateringarna märktes inte.. Så jag testade att ta bort timestamp ur /usr/bin, men fortfarande kan man köra "timestamp" och den gamla versionen körs.. Cachas det på något sätt? Skitskumt...
Citera
2010-02-22, 17:37
Medlem
Tack båda. Testade att köra which timestamp och såg att filen låg i /usr/sbin.. Antar att jag måste av misstag skrivit det. Hehe.

Hur som helst.. Mitt program skriver ett timestamp till en fil. Det funkar bra om den filen är /home/me/timestamp.l, eftersom dit har jag rättigheter.

Men, jag vill lägga filen i /var/log/.

Jag trodde att startup applications kördes som root.. Är det något jag kan göra för att få skrivrättigheter dit?
Citera
2010-02-22, 18:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Tack båda. Testade att köra which timestamp och såg att filen låg i /usr/sbin.. Antar att jag måste av misstag skrivit det. Hehe.

Hur som helst.. Mitt program skriver ett timestamp till en fil. Det funkar bra om den filen är /home/me/timestamp.l, eftersom dit har jag rättigheter.

Men, jag vill lägga filen i /var/log/.

Jag trodde att startup applications kördes som root.. Är det något jag kan göra för att få skrivrättigheter dit?

1. du ändrar platsen dit den ska skriva filen till /var/log/
2. du lägger till sudo framför timestamp i uppstarten
alternativ 2: du ändrar rättigheterna på timestamp så den utan att vara root kan skriva till /var/log/
hur vet jag dock inte.
Citera
2010-02-23, 00:01
Medlem
Logisks avatar
Eller så ändrar man helt enkelt skrivrättigheterna på loggfilen. ^_^
Citera
2010-02-23, 00:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Eller så ändrar man helt enkelt skrivrättigheterna på loggfilen. ^_^
^^ jag visste jag hade glömt något.

ts:
som root, skapa filen där du vill ha den. Sen ändrar du rättigheterna på den. enklast är nog att via nautilus högerklicka på den, och välja rättigheter, och välja passande rättighet. typ alla eller något är en passande rättighet tror jag. ^_^ don't you just love a forum
Citera
2010-02-23, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
^^ jag visste jag hade glömt något.

ts:
som root, skapa filen där du vill ha den. Sen ändrar du rättigheterna på den. enklast är nog att via nautilus högerklicka på den, och välja rättigheter, och välja passande rättighet. typ alla eller något är en passande rättighet tror jag. ^_^ don't you just love a forum

Hur fan kan det någonsin vara enklarare att använda nautilus för att ändra rättigheter jämfört med allas vårt älskade chmod?
Citera
2010-02-23, 08:25
Medlem
solidaritet_NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QSL
Hur fan kan det någonsin vara enklarare att använda nautilus för att ändra rättigheter jämfört med allas vårt älskade chmod?
Om man har mus men inget tangentbord.
Citera
2010-02-23, 09:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QSL

För att man inte har någon aning om vilken flagga man ska sätta på chmod, när man via nautilus har det grafiskt med alla alternativ visade.
Citera
2010-02-27, 05:21
Medlem
kqrs avatar
Som nämnt, att fixa rätt rättigheter på logg(filen|katalogen) är tiotuxen gånger bättre än att köra programmet med upphöjda privilegier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in