Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-22, 12:22
Medlem
Hej!

Vet inte riktigt om denna ska ligga i bostad's forat eller här men vi provar.

Äger en BR-LGH i en lokal HSB förening, eftersom jag tyckte min gamla bank hade för dåliga villkor tänkte jag byta till en med mer fördelaktiga villkor, inga konstigheter.

Fick hem ett brev från den nya banken som skulle skrivas på, och ett som skulle till tecknaren av föreningen (ordförande eller revisor), ringde min ordförande som efter mycket huvudbry hänvisade mig till mitt lokala HSBkontor.

Eftersom jag redan hade pantbrev på BRFen sen tidigare skulle det ju inte vara några konstigheter tycker man, döm om min förvåning när HSB vill ha 420kr i adminavgift för att skriva på pappret.

Är detta normalt, är det bara HSB som gör såhär eller är det praxis i branschen?
Finns det något sätt att slippa denna adminavgift, som jag tycker är oskäligt hög, tar ju faktiskt inte många sekunder att plocka upp pennan och göra sin signatur.

Mvh

UDO
Citera
2010-02-22, 12:31
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Udo
Hej!

Vet inte riktigt om denna ska ligga i bostad's forat eller här men vi provar.

Äger en BR-LGH i en lokal HSB förening, eftersom jag tyckte min gamla bank hade för dåliga villkor tänkte jag byta till en med mer fördelaktiga villkor, inga konstigheter.

Fick hem ett brev från den nya banken som skulle skrivas på, och ett som skulle till tecknaren av föreningen (ordförande eller revisor), ringde min ordförande som efter mycket huvudbry hänvisade mig till mitt lokala HSBkontor.

Eftersom jag redan hade pantbrev på BRFen sen tidigare skulle det ju inte vara några konstigheter tycker man, döm om min förvåning när HSB vill ha 420kr i adminavgift för att skriva på pappret.

Är detta normalt, är det bara HSB som gör såhär eller är det praxis i branschen?
Finns det något sätt att slippa denna adminavgift, som jag tycker är oskäligt hög, tar ju faktiskt inte många sekunder att plocka upp pennan och göra sin signatur.

Mvh

UDO
Det borde stå i stadgarna eller så vad för avgifter föreningen tar ut. Annars tycker jag inte att det är speciellt konstigt att de tar ut en avgift delvis för att HSB vill såklart ha ersättning för allt de gör och det är inte riktigt bara att skriva på ett papper. De måste ta fram papperna för din andel, informera om ev andra pantsättningar, lägga in den nya panten i registret osv.
Citera
2010-02-22, 12:40
Medlem
Citat:
Det borde stå i stadgarna eller så vad för avgifter föreningen tar ut. Annars tycker jag inte att det är speciellt konstigt att de tar ut en avgift delvis för att HSB vill såklart ha ersättning för allt de gör och det är inte riktigt bara att skriva på ett papper. De måste ta fram papperna för din andel, informera om ev andra pantsättningar, lägga in den nya panten i registret osv.

Japp, det står i stadgarna att dom har rätt att ta ut en avgift på 1% av prisbasbeloppet.
Nja, visst att dom ska ha betalt för det jobb dom lägger ner, men några papper behöver dom inte skriva ut, hade med mig LGH förteckningen och papper på tidigare panter som skulle lösas.

Dom har ju såklart rätt i sak, men 420kr för dethär känns ganska värdelöst, eftersom det är ungefär det jag tjänar per år att byta bank.

Dock är ett plus att man slipper Swedbank, det är värt mer än alla 420kr i världen.

tack för svar!!

Mvh
Citera
2010-02-22, 14:04
Medlem
bernankes avatar
En smula förvirrat startinlägg. Pantbrev avser endast fastigheter, ägandet av en bostadsrätt noteras i föreningens lägenhetsförteckning. När säkerhet i lägenhet byter borgenär denuntieras föreningen (din bank gjorde fel som skickade handlingarna till dig, skäll lite på dem) och returneras till banken. Dessa handlingar utgör själva säkerheter för banken. Och självklart kan HSB ha rätt att ta ut avgift för detta (noteringen omfattar mer administration än bara 'en signatur').
Citera
2010-02-22, 14:12
Medlem
stillsams avatar
HSB är ändå relativt "generösa" om man kan uttrycka sig så. Pantsätter du en lägenhet i en HSB-förening är avgiften 428 kr (idag) oavsett om du lägger upp ett lån, eller delar upp summan i rörlig/bundna lån. Vissa andra kooperativ tar ut en avgift per upplagt lån.
Citera
2010-02-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
En smula förvirrat startinlägg. Pantbrev avser endast fastigheter, ägandet av en bostadsrätt noteras i föreningens lägenhetsförteckning. När säkerhet i lägenhet byter borgenär denuntieras föreningen (din bank gjorde fel som skickade handlingarna till dig, skäll lite på dem) och returneras till banken. Dessa handlingar utgör själva säkerheter för banken. Och självklart kan HSB ha rätt att ta ut avgift för detta (noteringen omfattar mer administration än bara 'en signatur').

Okej, ja det var visst en smula förvirrat, skyller på överintag av koffein. Det var lättaste att kalla det pantbrev, även om det defacto inte är det.
Visst är det mer administration än en signatur (det var lite klantigt skrivet av mig), det ska ju även skrivas in i deras system och bifogas lägenhetsregister till banken. Men likförbannat tar det inte mer än 1 minut att utföra själva uppgiften, jag var där när dom gjorde det.

Och ja, jag är en bitter man.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in