• 1
  • 2
2010-02-21, 23:17
Bannlyst
Hej på er
Trodde aldrig att jag skulle söka upp det här forumet, då jag inte ens klarar av att koka pasta.

Men jag är faktiskt här å någon annans vägnar. Det är min kära mor, en hårt arbetande och god kvinna som aldrig haft några större problem när det gäller matlagning. Tills nu...
Och det har gjort henne ganska bedrövad kan man nog säga...

Grejen är den att när hon ger sig på att tillaga bakad potatis, lyckas potatisen alltid bli hård som morot inuti. Hon har testat med några av de enklaste lösningarna: Typ stickt hål i dem elr låtit dem vara inne i ugnen i en jävla oändlighet. Ändå förblir de lika hårda.

Med andra ord är jag ute efter förslag och svar!
Kan det bero på våran ugn? Hon har ju faktiskt testat att både följa och inte följa anvisningarna. Med folie och utan.

Till nästa helg hade hon tänkt ge sig på detta elände för hundrade gången, och det vore underbart om jag kunde göra hennes tillvaro lite ljusare
Citera
2010-02-21, 23:19
Medlem
Aakes avatar
Vad använder hon för potatis?
Citera
2010-02-21, 23:25
Medlem
madeinflens avatar
Kanske har hon inne dem för kort tid helt enkelt?
Medelstora potatisar kan ta typ 45 min - lite större upp mot en timme. Sticka hål är bra - så dom inte "exploderar".. Helst ska det ju vara en mjölig sorts potatis också! Klart hon grejar det till sist.
Citera
2010-02-21, 23:28
Medlem
McGajvers avatar
Jag gör på följande vis!

*Förkokar potatisen i cirka 10 minuter.
*sticker en himla massa hål i potatisen.
*sen kör jag den i ung 50-60 minuter 200-225 grader. (efter 40-45 minuter skär jag upp potatisen, så som man gör när man ska äta den, för att sedan köra den "öppen" i ungen sista tiden)
Citera
2010-02-21, 23:29
Medlem
mashods avatar
Micro ffs Seriöst så fungerar det kanon!
Citera
2010-02-21, 23:32
Medlem
Bakpotatis tar ju som vi vet en evighet att få klara, kör med vanliga potatisar låt säga en edvar eller fast potatis av större modell, går bra mycket fortare Ett annat fusk tips är om du har en sån där sak som du kan kärna äpplen med, vass runt om och så att du trycker genom äpplet för att ta ut kärnan med, gammal sak finns kanske inte nu :/ Men att du tar ut en minde hål i botten på potatisen som släpper in värmen. I och med botten syns det inte vid upplägg.

Lycka till
Citera
2010-02-21, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Vad använder hon för potatis?

Bakpotatis? Gigantisk potatis?

Som sagt, är ingen vidare kock...

Men det är den typen av potatis hon använder
Ska framföra tipsen jag fick om att bara använda en vanlig potatis, m fl tack så jätte mycket för hjälpen så här långt
Senast redigerad av SlideAway 2010-02-21 kl. 23:46.
Citera
2010-02-21, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McGajver
Jag gör på följande vis!

*Förkokar potatisen i cirka 10 minuter.
*sticker en himla massa hål i potatisen.
*sen kör jag den i ung 50-60 minuter 200-225 grader. (efter 40-45 minuter skär jag upp potatisen, så som man gör när man ska äta den, för att sedan köra den "öppen" i ungen sista tiden)

Låter mkt bra! Thx!
Citera
2010-02-21, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mashod
Micro ffs Seriöst så fungerar det kanon!

Mm, har faktiskt för mig att hon testade det nyligen, men det blev ungefär likadant. Micron är inbyggd och av samma märke som spisen. Shit, vårt kök är för high-tech för oss
Citera
2010-02-22, 00:56
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlideAway
Bakpotatis? Gigantisk potatis?

Som sagt, är ingen vidare kock...

Men det är den typen av potatis hon använder
Ska framföra tipsen jag fick om att bara använda en vanlig potatis, m fl tack så jätte mycket för hjälpen så här långt

Det är klart att stora bakpotatisar kan vara svåra att få helt mjuka rätt igenom.
Jag brukar bara svepa in dem i folie och lägga direkt på glöden i utegrillen och med en tång vända på dem då och tills de börjar kännas mjuka. Då brukar potatisen vara lite svartbränd på ytan men inkråmet lite hårt mitt i. Då får man köra några minuter till på full patte i mikron.

Sedan skall man kryssa och öppna potäten och mosa ner någon smaklig gägga i potäten med en gaffel
så försvinner ev hårdhet i den. Brukar baka gul lök också på ungefär samma sätt under grillsäsongen och avnjuter med diverse kryddsmör.
Citera
2010-02-22, 00:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Bakpotatis tar ju som vi vet en evighet att få klara, kör med vanliga potatisar låt säga en edvar eller fast potatis av större modell, går bra mycket fortare Ett annat fusk tips är om du har en sån där sak som du kan kärna äpplen med, vass runt om och så att du trycker genom äpplet för att ta ut kärnan med, gammal sak finns kanske inte nu :/ Men att du tar ut en minde hål i botten på potatisen som släpper in värmen. I och med botten syns det inte vid upplägg.

Lycka till
Nigella hade en variant på det i ett program för ett tag sedan. Hon stack helt enkelt ett grillspett av metall genom potatisarna innan hon satte in dem i ugnen. Grillspettet skulle värmas upp och hjälpa till att baka potatisen inifrån. Fan vet om det funkar, men det kostar ju inget att prova. Micro är som sagt ett annat alternativ.
Citera
2010-02-22, 04:08
Medlem
GSE_s avatar
Kan ju låna tråden lite och kolla vad ni brukar käka till era bakpotatisar? Och vad har ni i? =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in