• 1
  • 2
2010-02-21, 21:29
Medlem
Hej!

Köpte mig en liten (12 cm) pepparkvarn från Peugeot och jag får den inte att fungera särskilt bra. Jag får känslan av att pepparkornen inte kommer ner till malen. Om jag tar ut pepparkornen stoppar ner och skakar en massa så hamnar det om jag har tur ett pepparkorn i malen... men det tar en väldig tid att mala ett korn i taget Någon annan som haft detta problem? Jag använder mig av pepparkorn från Kockens... är det så att det finns olika storlek på kornen så att till en liten kvarn ska det vara små korn?
Citera
2010-02-21, 21:34
Medlem
CureMes avatar
Låter som den är inställd på att mala för fint? Då snurrar de mest tycker jag, ställ den på lite grövre malning och testa.
Citera
2010-02-21, 21:47
Medlem
epost72s avatar
Kan det vara så att du råkat få en saltkvarn istället?
Citera
2010-02-21, 23:39
Medlem
För stora pepparkorn .
Citera
2010-02-21, 23:49
Medlem
Jag har precis samma problem, likadan kvarn med fast större.
Ett tips jag märkte igår är att om du skakar eller slår lite lagom lätt på toppen så brukar det fungera, slå ner kornen så att säga. Men precis som nån annan skrev så verkar det fungera bäst om man har den inställd på "lll"-"llll", alltså grövre peppar. Brukar ju vara 25 års garanti på dom, så bättrar den sig inte får man väl byta den.
Citera
2010-02-22, 00:41
Medlem
Sees avatar
Lustigt. Har precis samma problem med min, den näst största tror jag att det är.

Känns som om pepparkornen inte trillar ner till kvarnen. Spelar ingen roll vilken "grovhet" jag använder.
Min köptes i göteborg, verner och verner i nordstan. Kommer garanterat att gå tillbaka för att byta den, sjukt irriterande när man har en så pass dyr grej för en sådan simpel procedur som fan inte funkar. Tom de där inbyggda kvarnarna i glaskryddorna är ju bättre.

Var riktigt nöjd den första tiden med den.
Citera
2010-02-22, 11:49
Medlem
wääuus avatar
Jag har samma problem. Funkar bättre med icas pepparkorn som är mindre. Jag är besviken som fan. Min Mamma har haft sin i 35 år utan problem, så ändrar de konstruktionen och gör allt sämre.
Citera
2010-02-22, 16:16
Medlem
magpies avatar
Peugeot har haft problem med kvarnarna på sistone. Lämnade tillbaka min 22 cm i butiken och de tog emot utan knot. Enligt butiken vill Peugeot hävda handhavandefel, men butiken har tagit strid och menar att det är fel på kvarnen. Butiken har god grund för sin tes eftersom de mottagit flera kvarnar med problem.
Citera
2010-02-22, 23:09
Medlem
Jag har försökt med det mesta, både att knacka på den på alla möjliga ställen och att ställa in den på att mala grövre men det funkar ibland och sen slutar den. Försökte kolla ner i den idag och jag kan se att kornen fastnat en bit ovanför malen... Verkar ju dock som att det är ett vanligt problem... Får se om jag hittar kvittot så att jag kan gå tillbaka med den, riktigt tråkigt när man äntligen fått köpt en pepparkvarn delux och så funkar santa marias engångsmalar bättre...
Citera
2010-02-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Peugeot har haft problem med kvarnarna på sistone. Lämnade tillbaka min 22 cm i butiken och de tog emot utan knot. Enligt butiken vill Peugeot hävda handhavandefel, men butiken har tagit strid och menar att det är fel på kvarnen. Butiken har god grund för sin tes eftersom de mottagit flera kvarnar med problem.
Lutar ju åt att jag knallar tillbaks med min med. Hoppas dom fått in nya problemfria denna gången då...
Citera
2010-02-24, 21:18
Medlem
MacLeods avatar
Pratar ni alla om de nya kvarnarna från Peugot som har en metallbotten man ställer in grovleken på malningen med?
Citera
2010-02-24, 22:09
Medlem
Den jag har heter Paris, ser ut ungefär såhär: http://www.richmondcookshop.co.uk/po...D=1285&image=0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in