2010-02-21, 18:43
Bannlyst
Hej!

Jag tänkte för första gången gå på en sån här salong för att sola solarium. MEN jag har inte en aning om hur man gör. Jag kan nästan ingenting om sånt här.

Några av mina funderingar...

* När jag öppnar dörren och går in salongen, vad är det första jag bör säga till fröken/snubben i receptionen(?) (typ - ''Jag ska sola 45min nu, kan jag betala med kortet?'') ?
* Eller är det ingen där kanske utan bara maskiner som man stoppar mynt i och sen lägger man bara sig och solar?
* Finns det några oskrivna regler? Typ att sola helt naken eller endast i kalsonger/trosor?
* Hur länge och ofta bör man sola för att få en hyfsad färg?
* Är det pinsamt att sola på solarium som kille eller MAN?
* Ska man ha med sig en flaska vatten, handduk eller mp3?
* Finns det några klassiska och pinsamma nybörjarfel?

Ja, det finns säkert fler saker man behöver tänka på, posta gärna då tack!
Citera
2010-02-21, 18:48
Medlem
där jag brukade sola så kunde man först kolla på en lista om vilken hudtyp man har och där stod det vilken tid man bör ta.
Sedan stoppar man bara in pengarna i en atomat, går in i sitt lilla bås och klär av sig och sedan lägger sig i solariet.
Nybörjar fel osv vett ifan, när man är i båset ser ju ingen vad man håller på med så?
Citera
2010-02-21, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aanonym
där jag brukade sola så kunde man först kolla på en lista om vilken hudtyp man har och där stod det vilken tid man bör ta.
Sedan stoppar man bara in pengarna i en atomat, går in i sitt lilla bås och klär av sig och sedan lägger sig i solariet.
Nybörjar fel osv vett ifan, när man är i båset ser ju ingen vad man håller på med så?

Ah ok. Fan vad bra! Då är det ingen som kommer se mina nybörjarfel med andra ord.
Bara ingen polare råkar hinner se mig när jag går innanför salongen, skulle ju bli svårt att bli av med bögstämpeln.

Men var det aldrig personal där då? Det brukar väl stå exakt hur man ska göra där va?
Citera
2010-02-21, 18:56
Medlem
Beroende på solarium, så kan det ju vara bemannat eller inte.
Är det bemannat så är det ju bara att säga att det är första gången, va rekommendera dom för tid osv.
Är det icke-bemannat, så får du läsa på en plansch hur länge du ska ligga vid första besöket, oftast runt 12min har jag för mig. Men det beror på varje maskin. Sen stoppar du ju inte dina pengar och strippar, för att sen trycka på en knapp för att aktivera solariumet. Om det nu inte har autostart typ 2min efter du lagt i kronorna.

Du bör har ögonskydd, för att inte skada ögonen. Ögonskydd går oftast att köpa i en automat på solariumet. Vad jag hört kan man bränna lilleman, så när jag solade, hade jag alltid vikt mina boxershort så det precis täckte lilleman.

Och du kommer ju få sola flera gånger för att få nån färg, att tro att man bara kan sola en gång, för att sen i stället sola i 40min kommer göra att du bränner dig som fan.

Inte pinsamt att sola som kille, är en del som solar solarium ändå.

Handduk e väl bra att ha med sig, oftast finns det mycket papper som man kan använda för att torka bort svett osv. Vatten känns sådär, ska du ligga där i 12min så överlever du nog utan vattenflaska.
Och mp3 är ju om du vill lyssna på din egna musik annars är det radio/solariumets musik som gäller.

Vet inga direkt nybörjarefel, förutom att ta längre tid än va man faktiskt behöver. Ta ALDRIG längre tid än rekommenderat, inte coolt att bränna sig i solarium eller se ut som en neger.

http://www.meddo.se/solning/?id=11
Senast redigerad av FTW_Yes 2010-02-21 kl. 18:58.
Citera
2010-02-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Hej!

Jag tänkte för första gången gå på en sån här salong för att sola solarium. MEN jag har inte en aning om hur man gör. Jag kan nästan ingenting om sånt här.

Några av mina funderingar...

* När jag öppnar dörren och går in salongen, vad är det första jag bör säga till fröken/snubben i receptionen(?) (typ - ''Jag ska sola 45min nu, kan jag betala med kortet?'') ?
* Eller är det ingen där kanske utan bara maskiner som man stoppar mynt i och sen lägger man bara sig och solar?
* Finns det några oskrivna regler? Typ att sola helt naken eller endast i kalsonger/trosor?
* Hur länge och ofta bör man sola för att få en hyfsad färg?
* Är det pinsamt att sola på solarium som kille eller MAN?
* Ska man ha med sig en flaska vatten, handduk eller mp3?
* Finns det några klassiska och pinsamma nybörjarfel?

Ja, det finns säkert fler saker man behöver tänka på, posta gärna då tack!
* Vad är det första du säger när du går in i en affär eller frisörsalong eller dylikt? Hur svårt kan det vara, vad är du där för liksom? För övrigt är de flesta solarier obemannade efter vad jag har erfarit.
* Finns båda varianterna.
* Ingen ser dig (förhoppningsvis, någon tjomme hade väl installerat en dold kamera men det får man väl hoppas hör till ovanligheterna) eftersom du är ensam med ditt solarie i ett bås. Du kan vara naken, du kan ha täckjacka och termobyxor på om du vill.
* Det brukar finnas anslag om detta, är det bemannat så kan du fråga expediten om hjälp. Men kör inte för hårt första gången, du vill inte vara röd när du kommer ut...
* Nej, varför det?
* Det brukar finnas radio man kan lyssna på, vill du hellre lyssna på mp3 så finns det ju inget som hindrar dig. Den lär du dock få ta med själv... Handduk likaså, flaska vatten undrar jag hur du menar? Att dricka eller tvätta dig med?? Ta med i alla fall om du känner att du behöver det under de 15-20 minuterna du antagligen är där...
* Att sola alldeles för länge är väl det vanligaste felet folk gör i ett solarie antar jag, man kan faktiskt bränna sig där med.

I övrigt vill jag tillägga att du bör torka av solariet både före och efter du lägger dig där. Det brukar finnas en sprayflaska och hushållspapper som man gör rent med. Före ska du göra det därför att du inte vet vilket äckligt svetto som legat där innan (man blir svettig) och huruvida den personen torkade av efter sig, efteråt ska du göra det för att det tillhör normalt hyfs.

Tänk också på att WHO uppdaterade sin synpunkt på solarier från "sannolikt cancerframkallande" till "cancerframkallande".
Citera
2010-02-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Bara ingen polare råkar hinner se mig när jag går innanför salongen, skulle ju bli svårt att bli av med bögstämpeln.
Jösses, vad bor du i för raggarhåla där man klassas om bög bara för att man solar?
Citera
2010-02-21, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Jösses, vad bor du i för raggarhåla där man klassas om bög bara för att man solar?

Södertälje.
Kanske inte bög, men riktigt fåfäng i alla fall.

Men tack för tipsen allihopa! Väldigt tacksam för att ni tog er tid!
Citera
2010-02-23, 22:41
Medlem
Gotts avatar
Det är skönt att sola.. men sola cirka en ggr per månad, inte mer.
Citera
2010-02-23, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Det är skönt att sola.. men sola cirka en ggr per månad, inte mer.

Tja, neger kan jag väl inte precis påstå att jag är...
Så jag antar att det behövs lite lite mer i alla fall.
Citera
2010-02-23, 23:14
Medlem
mugglers avatar
Bara en liten passus: I svenska solarier finns dubbla tidur som slår ifrån vid 30 minuter som är den längsta tillåtna tiden för att sola.

Det finns mycket att läsa om solariesolande i Stora tråden om solning, solarier, tanning etc.
https://www.flashback.org/t503100
Citera
2010-02-23, 23:21
Medlem
mugglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
* Vad är det första du säger när du går in i en affär eller frisörsalong eller dylikt? Hur svårt kan det vara, vad är du där för liksom? För övrigt är de flesta solarier obemannade efter vad jag har erfarit.
* Finns båda varianterna.
* Ingen ser dig (förhoppningsvis, någon tjomme hade väl installerat en dold kamera men det får man väl hoppas hör till ovanligheterna) eftersom du är ensam med ditt solarie i ett bås. Du kan vara naken, du kan ha täckjacka och termobyxor på om du vill.
* Det brukar finnas anslag om detta, är det bemannat så kan du fråga expediten om hjälp. Men kör inte för hårt första gången, du vill inte vara röd när du kommer ut...
* Nej, varför det?
* Det brukar finnas radio man kan lyssna på, vill du hellre lyssna på mp3 så finns det ju inget som hindrar dig. Den lär du dock få ta med själv... Handduk likaså, flaska vatten undrar jag hur du menar? Att dricka eller tvätta dig med?? Ta med i alla fall om du känner att du behöver det under de 15-20 minuterna du antagligen är där...
* Att sola alldeles för länge är väl det vanligaste felet folk gör i ett solarie antar jag, man kan faktiskt bränna sig där med.

I övrigt vill jag tillägga att du bör torka av solariet både före och efter du lägger dig där. Det brukar finnas en sprayflaska och hushållspapper som man gör rent med. Före ska du göra det därför att du inte vet vilket äckligt svetto som legat där innan (man blir svettig) och huruvida den personen torkade av efter sig, efteråt ska du göra det för att det tillhör normalt hyfs.

Tänk också på att WHO uppdaterade sin synpunkt på solarier från "sannolikt cancerframkallande" till "cancerframkallande".

Det där gjorde WHO sedan de vilseletts av en rapport som underkänts av stora delar av forskningsvärlden. Rapporten utfördes av ett institut som är sponsrat av stora kosmetikatillverkare, alltså solkrämstillverkare som tjänar pengar på folks rädsla för sol.

Sola med måtta så är det bara nyttigt. D-vitamintillskottet man får av UV-ljuset är viktigt för oss nordbor, speciellt under vinterhalvåret.
Senast redigerad av muggler 2010-02-23 kl. 23:23.
Citera
2010-02-23, 23:29
Bannlyst
Nu ser jag bara fördelar med det här!
T ex. så får man ju snyggare hudfärg, det är billigt(oftast i alla fall?), man får en stund att slappna av och man mår bättre tack vare allt D-vitamin!
Super!
Men används med måtta förstås...

Eventuellt så kan jag återkomma med en solarium-rapport nån gång under veckan så att ni kan få reda på allt smaskens som jag varit med om då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in