2010-02-21, 18:36
Medlem
Finns det någon lösning som gör att man kan ha 2 telefonnummer till samma telefon, utan att den har stöd för dubbla simkort? Rent tekniskt så borde det vara enkelt för operatörerna att mappa två telefonnummer till samma simkort, och med dagens intelligenta telefoner som har android och liknande borde det vara en enkel match att göra så att man kan välja vilket nummer man ska ringa från.

Men bara för att något är tekniskt enkelt så betyder det inte att någon har implementerat det. Därför undrar jag om det finns någon lösning för detta idag. Mitt ena abonnemang är tre, och det andra telenor, men jag kan tänka mig att föra över mitt trenummer till telenor om det underlättar.

Finns det några lösningar för detta? Eller är det bästa man kan göra att vidarekoppla den ena telefonen? Vad händer då med sms?
Citera
2010-02-21, 18:40
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Har haft det i flera år fram till förra veckan. Båda nummer gick hela tiden fram i luren. beroende på inloggningsalternativ betalade jag själv eller arbetsgivaren och då frontade man utåt med två nummer.
Tele2 (eller om det är Comviq) Tror det var Tele2.
Stabilitet helt ok. Men när jag sedan beställde ett kontantkort från Tele2 (för ett speciellt ändamål) så rörde de till konteringen lite (trots att jag varnat dem för att inte göra det).
Tjänster i nätet funkade förbannat illa på Grand Canaria, och inte så bra i Polen och i Tjeckien (speciellt Tjeckien) heller.
Säg till om du vill veta nåt mer. Körde på en Sony P910i och P1i.
Citera
2010-02-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyll-Bosse
Har haft det i flera år fram till förra veckan. Båda nummer gick hela tiden fram i luren. beroende på inloggningsalternativ betalade jag själv eller arbetsgivaren och då frontade man utåt med två nummer.
Tele2 (eller om det är Comviq) Tror det var Tele2.
Stabilitet helt ok. Men när jag sedan beställde ett kontantkort från Tele2 (för ett speciellt ändamål) så rörde de till konteringen lite (trots att jag varnat dem för att inte göra det).
Tjänster i nätet funkade förbannat illa på Grand Canaria, och inte så bra i Polen och i Tjeckien (speciellt Tjeckien) heller.
Säg till om du vill veta nåt mer. Körde på en Sony P910i och P1i.

Det hade varit bra med några förtydliganden. Du hade alltså bara ett simkort i din telefon, men båda numren var mappade till det? Om man då väljer vilket nummer man ska ringa från när man loggar in på telefonen så måste det ju ställa krav på att telefonen kan hantera det. Hur vet man om sin telefon stödjer det, vad heter tjänsten? Jag kommer själv att köra med en HTC Hero.

När du säger att det började bli instabilt, var det när du försökte koppla in ett tredje telefonnummer till samma simkort? När du kopplade ihop numren så, var samtliga abonnemang hos samma operatör då?
Citera
2010-02-21, 19:18
Medlem
Stuntman Mikes avatar
Du vidarekopplar bara ditt ena abonnemang till det andra
Citera
2010-02-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Mike
Du vidarekopplar bara ditt ena abonnemang till det andra

Ska jag tolka ditt svar som att sms vidarekopplas då också?

Sen är det så klart tråkigt att jag svarar från ett annat nummer om folk skickar då.
Senast redigerad av Larsson85 2010-02-21 kl. 19:31.
Citera
2010-02-21, 19:41
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Det hade varit bra med några förtydliganden. Du hade alltså bara ett simkort i din telefon, men båda numren var mappade till det? Om man då väljer vilket nummer man ska ringa från när man loggar in på telefonen så måste det ju ställa krav på att telefonen kan hantera det. Hur vet man om sin telefon stödjer det, vad heter tjänsten? Jag kommer själv att köra med en HTC Hero.

När du säger att det började bli instabilt, var det när du försökte koppla in ett tredje telefonnummer till samma simkort? När du kopplade ihop numren så, var samtliga abonnemang hos samma operatör då?

Kolla PM
Citera
2010-02-21, 20:20
Medlem
Jag har kollat runt lite nu, och det verkar inte som att telenor erbjuder detta. Konceptet kallas för "delad faktura" hos telia, och här kan man läsa om deras lösning.
http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060829/deladfaktura_prod.bl_28aug2006.pdf
Citera
2010-02-21, 20:26
Medlem
Och nu efter lite mer efterforskning så hittar jag att även telenor har denna tjänst. Grymt bra kundtjänst som snabbt och självsäkert svarar "Nej, det går inte" När man försöker fråga dom.

http://www.telenor.se/foretag/kundservice/faktura/
Citera
2010-02-21, 20:30
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Apropå detta så hörde jag häromdagen att blir är vanligt att mobiler i Kina kan ta emot dubbla sim kort (alltså två st sim-kort). Du kanske skulle importera en sån?
Citera
2010-02-21, 20:36
Medlem
Citat:
Apropå detta så hörde jag häromdagen att blir är vanligt att mobiler i Kina kan ta emot dubbla sim kort (alltså två st sim-kort). Du kanske skulle importera en sån?

Jag har tyvärr inte så fria tyglar, utan jag väljer en telefon, sen beställer jobbet den till mig. Efter ännu mer efterforskning så verkar telenor inte alls erbjuda en sådan tjänst. Utan hos dom innebär delad faktura att man skriver in ett prefix innan man ringer för att betala räkningen själv, annars betalar jobbet.
Citera
2010-02-21, 20:38
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag har tyvärr inte så fria tyglar, utan jag väljer en telefon, sen beställer jobbet den till mig. Efter ännu mer efterforskning så verkar telenor inte alls erbjuda en sådan tjänst. Utan hos dom innebär delad faktura att man skriver in ett prefix innan man ringer för att betala räkningen själv, annars betalar jobbet.

den tjänsten jag hade var prefixlös. 2 nummer
Citera
2010-02-21, 20:39
Medlem
Citat:
den tjänsten jag hade var prefixlös. 2 nummer

Ja precis, det är den som telia erbjuder. Telenors "delad faktura" är kass, där har man inte ens två nummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in