2010-02-21, 16:07
Bannlyst
Hej,

Jag har varit arbetslös sedan Juni förra året, har ungefär 600kr på kontot och 400kr av dessa skall gå till en räkning. Sedan har jag köpt en dator för 2999kr för ungefär 2-3månader sedan, kan detta påverka något?

Så med andra ord har jag 200kr på mitt konto, inga inkomster eller bidrag. Jag bor fortfarande hemma med min mamma och pappa som har ordnad ekonomi.. men dom ser gärna att jag börjar betala lite grann för mig, jag både äter och bor gratis just nu. Kan man skriva något kontrakt för hyra tex? Eller kan jag i alla fall få riksnormen? Så man i alla fall kan leva fram till Augusti i år, då jag skall få anställning som butiksbiträde men tills dess behöver jag pengar

Kan jag gå till sociala och be om försörjningsstöd? Eller kommer jag få avslag? Vad måste jag ha med mig dit? Är det samma på alla kommuner?

Så hur ser mina chanser ut? Kan jag få något? Även fast mina föräldrar inte har några problem att försörja mig? Men vill gärna att jag betalar lite grann?

För övrigt skäms jag oerhört mycket att behöva gå till socialen Men jag har absolut ingenting att leva på fram till augusti, och jag orkar inte tigga pengar av mina föräldrar hela tiden.

Och jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen i 2 veckor ungefär..

Tacksam för lite hjälp och vägledning!
Citera
2010-02-21, 16:11
Medlem
brajzillas avatar
är du inskriven på af kan du nog räkna med att få sysselhetsersättning hör efter om det först låter mest troligt
Citera
2010-02-21, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
är du inskriven på af kan du nog räkna med att få sysselhetsersättning hör efter om det först låter mest troligt

Vad är det? Dom prata på af om något bidrag, men detta fick man först efter 3 månader inskrivning
Citera
2010-02-21, 18:39
Bannlyst
Jag får ringa dit och höra vad jag behöver ha med mig, och se hos dom om jag har någon chans att få något bidrag till jag får anställning.
200kr att leva på i minst 5 månader är ju inte riktigt mänskligt, så jag hoppas att jag kan få det fram till att jag i alla fall får bidrag av arbetsförmedlingen, annars får jag väl leva inomhus och inte kunna göra något alls i princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in