2010-02-21, 12:46
Medlem
Hej!

Nyss köpt en ny laptop, som jag har haft mycket problem med. OS:et har varit det stora problemet tror jag. Windows 7 förinstallerat med HP:s bundle-paket. Direkt efter att jag uppdaterat allt med Windows Update, så startade datorn om sig som en ska, sen så händer det ingenting, står bara att "Windows startas"... Så jag har hämtat Windows Ultimate från en bukt.

Nu så vill jag testa att uppdatera igen, men vill göra en backup. Jag vet inte vilket program jag ska använda, då det finns miljoner... Läst i andra trådar, men alla säger olika program, så jag antar att alla är bra? Vad ska man ta backup på? Självklart mina viktiga dokument, bilder osv. Men läste även att man ska ta backup på operativsystemet? Och även program, så om jag förstod rätt, så skulle man slippa installera om alla program, om det skulle skita sig när jag ska uppdatera datorn?

Någon som kan hjälpa mig? Har en extern hårddisk att lägga backupen på.

MVH Andreas.
Citera
2010-02-21, 13:12
Medlem
max614s avatar
Jag brukar inte spara annat än dokument bilder osv. OS-et har du väl på CD så det behöver du väl inte backa upp?

Ska du installera om skiten eller?

Program är nog bäst att inte backa upp ifall det är något av dem som innehåller just det som orsakat problemet med datorn.
Citera
2010-02-21, 14:16
Medlem
boostankans avatar
Håller med ovanstående, det är bara onödigt att ta backup på operativsystem (program inräknat). Ska du promt ta backup på ditt OS och dina program så se då till att iaf göra det rätt. Rätt sätt är i så fall att göra en "ghost image" av din hårddisk och sedan spara kopian på den externa disken. En "ghost image" är en exakt avbild på en hårddisk, vilket gör att du kan återställa datorn till "backup-läget" - allting kommer vara identiskt.

Jag tycker detta är lite onödigt, det borde räcka att bara ha backup på de filer man inte får tillbaka (foton, dokument osv).
Citera
2010-02-21, 14:47
Medlem
merlin2s avatar
allt beror på typen av backupen, då detta är vad jag brukar använda så kommer det finnas andra som andra program.

för att göra backup av hela datorn (image, ghost), "acronis true image" (tips, gör också backup-cd:n)
för att gör backup av dina bilder, doc osv, "kls backup"

med dessa program ställer du oftast in dem en gång ordentligt och så sköter programmen resten, du behöver inte starta programmen för att dem ska göra jobbet då dem sköter allt i bakgrunden.
Citera
2010-02-21, 16:09
Medlem
ugge_das_boots avatar
Har du en ny dator har du rätt till support så att datorn fungerar !
Citera
2010-02-21, 16:44
Medlem
ugge_das_boot:
Beror på om han struntade i att bränna Recovery CD/DVD skivorna som datorn tjatade på honom att göra genom att stoppa in tomma CD/DVD skivor och trycka på knappen i dialog rutan. Det finns även en recovery partition som man kan starta genom att trycka på rätt knapp när datorn startar.

Exakta instruktioner för båda sakerna stå i din manual och på HP hemsida.

Bättre att installera om program och spel. De flesta är inte gjorda för att flyttas utan att installeras även om det finns undantag. Backup på hela Windows dvs klona Windows hårddisken gör man helst när allt är nyinstallerat och funkar perfekt.
Senast redigerad av panpo98 2010-02-21 kl. 16:50.
Citera
2010-02-21, 18:22
Medlem
Tack för alla svar!

Det var just det, att i en annan tråd som jag läste, så tyckte många att man skulle ta backup på precis allt... Men då gör jag inte det!

Rent hypotetiskt, om jag skulle göra en "restore point" nu, och jag uppdaterar allt, och datorn skiter sig. Går det då att köra systemåterställning från den punkten jag nyss gjorde?

Tack än en gång!
/Andreas
Citera
2010-02-21, 18:24
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Tack för alla svar!

Det var just det, att i en annan tråd som jag läste, så tyckte många att man skulle ta backup på precis allt... Men då gör jag inte det!

Rent hypotetiskt, om jag skulle göra en "restore point" nu, och jag uppdaterar allt, och datorn skiter sig. Går det då att köra systemåterställning från den punkten jag nyss gjorde?

Tack än en gång!
/Andreas
Ja, men dina filer påverkas inte av systemåterställningen, bara så du är medveten om det.
Citera
2010-02-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Ja, men dina filer påverkas inte av systemåterställningen, bara så du är medveten om det.

Okej. Men försvinner dom då? eller händer ingenting med dom?
Och programmen, dom är kvar?
Ursäkta för min inkompetens.

/Andreas
Citera
2010-02-22, 06:08
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Okej. Men försvinner dom då? eller händer ingenting med dom?
Och programmen, dom är kvar?
Ursäkta för min inkompetens.

/Andreas
Är rätt säker på du kommer att ha de program du hade när du gjorde återställningen (när du skapade den, dvs de "nya" försvinner).

Filerna berörs inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in