2010-02-20, 22:28
Medlem
Som topic lyder. jag har skaffat mig en go härlig tös på 5 månader. Hon äter som hon ska, busar och stojjar som vilken kattunge som helst. Men Hon lyfter aldrig på svansen och jag börjar fundera på om något inte står rätt till. Råkadade nämligen svinga iväg henne i svansen av ren rädsla då jag låg och glodde på tv med världens ångest så jag var på helspänn. Hon kommer uppflygandes och sätter klorna i benet på mig och jag grips av både panik och ilska. Självklart vet jag att det inte var hennes avsikt att göra mig illa, hon busa ju bara. Men nu misstänker jag att jag kanske skadat hennes svans på något vis. det är ju trots allt kattens ryggrad.

What to do?
Citera
2010-02-20, 22:32
Medlem
Jag tror det är bäst om du går till en veterinär och frågar om råd.
Citera
2010-02-20, 22:32
Medlem
Newbienews avatar
boka tid hos veterinären för undersökning.
känn på svansen och se om hon verkar ha ont i den.
Citera
2010-02-20, 22:36
Medlem
Ja känn över svansen och även över ryggen.... kolla noga på reaktionerna.... ring ändå vet och rådfråga och gärna få henne undersökt....
Citera
2010-02-20, 23:03
Medlem
Ja hon gnyr lite när man tar i roten va svansen. Fan jag har ju inte försäkrat henne, vad kommer kalaset hos veterinären gå på tror ni?
Citera
2010-02-20, 23:07
Medlem
Newbienews avatar
Akut tid hos djursjukhus kostar alltid mycket mer än om du bokar tid i förväg.
Priserna är olika på olika djursjukhus.
Hur länge har hon släpat med svansen ? Handlar det om timmar eller dagar ?

Om hon har stukat svansen så brukar de endast ge smärtstillande, såvitt jag vet.
Men om hon har brutit den så lär hon ha jätteont..och då är det verkligen bra om du tar henne till vet så snart som möjligt.
Senast redigerad av Newbienew 2010-02-20 kl. 23:10.
Citera
2010-02-20, 23:09
Medlem
sebbex2xs avatar
Stackars katta
Citera
2010-02-20, 23:19
Medlem
Eliza CTs avatar
Släpande(förlamad) svans tyder på nervskada. Vilken då rimligen sitter i svansroten.
Går den inte att bota eller om den inte läker av sej själv kan katten få problem med blåsa och tarmfunktionen.

Så en veterinärkontroll bör du göra.
Och fundera om du ska ha kattunge som inte förstår bättre än sätter i klorna. För det gör dom alla dom söta små liven.
Hoppas det ordnar sej.
Mvh
Citera
2010-02-20, 23:40
Medlem
Tro mig när jag säger att det inte alls var min avsikt att på någotvis skada min lilla älskling. Mår jättedåligt av detta. Jag ska ringa en veterinär på måndag och rådfråga.

Jag har haft katt hela mitt liv så pula inte på mig kommentarer som att jag inte bör ha katt. Hon får all kärlek jag kan ge. Det var som sagt mitt under en grov ångestattack som detta skedde så jag agera utan att tänka.
Citera
2010-02-20, 23:47
Medlem
Newbienews avatar
Förstår.
Hur länge sedan var detta ? timmar ? igår ?
håll henne under uppsikt och se om hon kan vifta på svanstippen eller om hela svansen är slak.
rör försiktigt vid hela svansen,ända från rot ner till tipp - och se efter om hon har känsel överallt..samt om hon har mer ont på något ställe.
Sedan kan man alltid ringa till djursjukhus och rådfråga ,fastän det är helg.
Om hon börjar spinna när du rör vid hennes svans så kan det betyda att hon har väldigt ont.
Citera
2010-02-20, 23:59
Medlem
Eliza CTs avatar
Vill bara påminna om att allra högst upp i forumet finns en lista/länk till de veterinärer som annonserat ut att dom har jourmottagningar.
Mvh
Senast redigerad av Eliza CT 2010-02-21 kl. 00:01.
Citera
2010-02-21, 00:04
Medlem
Hon spinner inte under vidrörning. Men hon gillar det inte. speciellt vid roten. Fan är nojig och orolig nu.
utöver det så beter hon sig normalt. Bus, och lel. Hon är väldigt social och äter och skiter som hon ska. Hon verkar inte ha nå problem med balansen.

Detta hände för nån vecka sen. Jag ska hålla extra koll på detta och ringa imorgon. Någon som ha ett telefonnummer?

EDIT: Eliza CT tack ska kolla upp det.

Edit: Jag ringde strömsholm nu och berättade hela historian och hon ansåg att det inte var akut men att jag ska boka tid i veckan så dom kan utföra en röntgen på svansen iaf. Så nu känner jag mig lite lugnare. Tack för all hjälp.

Love!
Senast redigerad av stoppkloss 2010-02-21 kl. 00:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in