2010-02-20, 22:24
Medlem
Jag har ett problem, när jag ska starta min dator...

Först kommer acer loggan, sen blir det svart sen efter en stund så kommer det någon text typ "disk boot failure insert system disk and press enter"

Har varit inne i biosen och tittat, och även tagit use default settings osv... men det funkar inte.

Men så fort jag sätter i en xp skiva och trycker enter så försvinner den och sen startas xp! :s

Snälla detta är störande, inte för att jag bryr mig så mkt, men de e det att mina föräldrar brukar sitta på min dator, och dom kan inte så mkt om datorer och jag vill fixa detta så att dom också kan få möjlighet att kunna sitta vid datorn! :/

Tack på förhand...
Citera
2010-02-20, 22:27
Medlem
Men funkar de inte att köra en ominstallation av datorn? (vet inte om de heter så)
Citera
2010-02-20, 22:33
Medlem
har redan gjort det tusen gånger, detta är konstigt det är nog något fel i bios som inte gör att den bootar från hårddisk ? :S
Citera
2010-02-21, 00:14
Medlem
du får med häjlp av xp cd:en reparera. du får gå in i bios och ändra så att den bootar från CD. sen så är det simpelt.
Citera
2010-02-21, 00:34
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blerimademi
und så kommer det någon text typ "disk boot failure insert system disk and press enter"

Har varit inne i biosen och tittat, och även tagit use default settings osv... men det funkar inte.

Tack på förhand...

Det problemet fick jag när jag hade köpt en ny HDD och installerat i datorn för att ha som slave, och BIOS fick för sig att boota från den nya HDD:n i stället för HDD:n jag hade OS:et på.
Lösningen var simpel, det var bara att knalla in till BIOS och ändra bootordningen så att den bootade igen från HDD med OS:et på, sedan formaterade jag den nya HDD från OS:et.
Citera
2010-02-21, 05:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod

Det finns fina tips om man söker på felkoden.

Citera
2010-02-21, 06:33
Medlem
Vet vi ens om det är en stationär eller bärbar dator allt handlar om?

Har du hållit på och mixtrat med kablarna till CD/DVD/hårddiskar sedan du köpte datorn och hur många finns det och vilka typer är det (SATA/IDE)?

Nollställ bios via jumpern eller genom att ta ut det runda platta batteriet dra ut ström kabeln till datorns backsida så att den är helt död när du gör det. Sen går du in till bios, boot ordningen och se till att CD/DVD ligger före hårddisken.
Citera
2010-02-21, 10:47
Medlem
Det är en stationär, och ja visst har jag ändrat på kablar o dyl...
Det är ide hårddiskar
Den bootar från cd först sen hdd! har även testat o byta boot ordning..
Senast redigerad av blerimademi 2010-02-21 kl. 10:56.
Citera
2010-02-21, 11:19
Medlem
Minns inte riktigt vad felet var men ta loss alla CD/DVD/hårddiskar som är kopplad via IDE och gå igenom (gör om) Master/Slave på alla.

Har du 2 på samma kabel måste du kolla BÅDA enheterna.
Går att variera men har man problem gör man så här.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master (helst).

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort rätt (Då ska båda vara CS).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in