2010-02-20, 21:50
Medlem
kongolasse12s avatar
Hejsan,

hittade idag en flaska tryffelolja till 50% rabatt på coop och nu undrar jag om flashbackeliten har några bra recept som inkluderar tryffelolja?
Citera
2010-02-20, 23:55
Medlem
Du kan ha den till mycket, pasta tex. eller ha lite till köttet, över soppor (svamp är grymt)Men tror dock att det är syntetisk tryffel eller liknande du fått. Har för mig att tryffel rutnar väldigt snabbt i olja, Iofs så har jag ju sett svampar i oljan, men behöver ju inte vara tryffeln. Annars är tryffelsmör gott a ha i tex rissotton . Precis som tryffeloljan
Citera
2010-02-21, 01:02
Medlem
R.Stotzkys avatar
Potatismos, potatis- och purjolökssoppa, omelett.
Citera
2010-02-21, 14:12
Medlem
kongolasse12s avatar
Jo det är syntetisk tryffelarom då det står tryffelaromer i innehållsförteckningen.

Okej, jag får helt enkelt prova mig fram på olika maträtter och se vad som funkar.
Citera
2010-02-21, 18:22
Medlem
woofers avatar
Finns väl enbart syntetiska tryffeloljor. Aromen från äkta tryffler är inte fetlöslig och det går därmed inte att göra "äkta"
Citera
2010-02-21, 18:40
Medlem
Tryffelolja är som sagt altid syntetisk.

Men gott i vinaigretter, potatispureer, hollandaise eller bara som stänk på tomaterna.

Var försiktig dock, tryffelolja har en tendens att ta över maträtten helt.
Citera
2010-02-21, 20:33
Medlem
kongolasse12s avatar
Provade lite på stekt halloumi med citronsaft och hackad vitlöksblast och det var verkligen gott!
Citera
2010-02-21, 21:47
Medlem
meepers avatar
Testa tryffeljuice istället. Om jag inte minns fel är det gjort på avkok av färsk tryffel, och är alltå äkta i den bemärkelsen att smaken inte kommer från något aromämne. Kostar dock ganska mycket mer än tryffelolja, och är dessutom inte lika drygt, men enligt mig väl värt pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in