2010-02-20, 18:42
Medlem
Jag har ngra frgor gllande yrket som flygstridsledare / luftbevakare. Om ngon kan svara
p en eller flera vore jag vldigt tacksam.

1. Vad ligger ingngslnen p och vad tjnar en erfaren person inom yrket?
2. Finns det ngon mjlighet att efter ngra r g ver till civil flygledare?
3. Fr man gra LFV:s FEAST-test om man inte klarar militrens intagningstester?

Kom grna med vrig "bra-att-veta" information om ni har ngon
Citera
2010-02-21, 17:54
Medlem
Detta med flygstridsledare / luftbevakare och flygledare r tv mycket skillda yrken s utbildningen och arbetet som flygstridsledare och luftbevakare kanske kan vara meriterande och ge dig bttre testresultat fr att bli flygledare, dremot s kan man inte "g ver" till civilt eftersom yrket inte finns civilt.
Citera
2010-02-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
Detta med flygstridsledare / luftbevakare och flygledare r tv mycket skillda yrken s utbildningen och arbetet som flygstridsledare och luftbevakare kanske kan vara meriterande och ge dig bttre testresultat fr att bli flygledare, dremot s kan man inte "g ver" till civilt eftersom yrket inte finns civilt.

Tack fr ditt svar!

D var det som jag trodde. Jag hade vl ngot lngskt hopp om att det fanns ngon genvg fr en erfaren flygstridsledare till det civila yrket som flygledare. Risken r ju att man vill rra p sig efter ngra r. Jag har funderat mycket ver detta de senaste dagarna och tnkte dela med mig vldigt kortfattat vad jag kommit fram till. Det kanske r ngon annan som har samma funderingar...

Jag tror att flygstridsledare r intressantare och roligare n flygledare. Utbildningen r skert roligare och jag skulle nog trivas att arbeta i frsvarsmakten. Nackdelen r, och det var det avgrande fr mig, att man r vldigt lst. Det finns inte mnga arbetsplatser fr en flygstridsledare i Sverige och dessutom r det planerat/bestmt att det ska centraliseras till Enkping. Som flygledare blir man visserligen placerad p en flygplats efter skolan men man kan alltid ska sig p annat hll senare. Dessutom kan man arbeta utomlands om man skulle knna fr det. Att sedan lnen som flygledare ligger nstan tre gnger s hgt gr sitt det med. Det knns inte srskilt bra men jag vljer att tacka nej till frsvarsmaktens anlagstester och hller tummarna fr de civila. Lycka till ni andra som ska skriva p onsdag
Citera
2010-02-21, 18:46
Medlem
sleevs avatar
Det borde finnas militra flygledare p alla flygplatser som flygvapnet har. S utbildningen borde finnas inom frsvaret.
Citera
2010-02-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Det borde finnas militra flygledare p alla flygplatser som flygvapnet har. S utbildningen borde finnas inom frsvaret.

Det finns en reservofficersutbildning som flygledare. D lser man tre terminer, tror jag det r, i Halmstad fr militren och gr sedan p EPN i Sturup tillsammans med alla andra flygledarelever. Det r absolut ett alternativ men jag har redan sttt i k fr att f gra anlagstesterna i ett halvr och om jag klarar dem s r jag behrig bde till den civila och till reservofficersutbildningen. Misslyckas jag dremot s r bda alternativ uteslutna och testrna fr inte gras mer n en gng. Drfr skte jag flygstridsledare men har efter mycket vervgande valt att lgga alla gg i FEAST-korgen (anlagstesterna till flygledarskolan), s att sga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in