Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
Detta med flygstridsledare / luftbevakare och flygledare r tv mycket skillda yrken s utbildningen och arbetet som flygstridsledare och luftbevakare kanske kan vara meriterande och ge dig bttre testresultat fr att bli flygledare, dremot s kan man inte "g ver" till civilt eftersom yrket inte finns civilt.
Tack fr ditt svar!
D var det som jag trodde. Jag hade vl ngot lngskt hopp om att det fanns ngon genvg fr en erfaren flygstridsledare till det civila yrket som flygledare. Risken r ju att man vill rra p sig efter ngra r. Jag har funderat mycket ver detta de senaste dagarna och tnkte dela med mig vldigt kortfattat vad jag kommit fram till. Det kanske r ngon annan som har samma funderingar...
Jag tror att flygstridsledare r intressantare och roligare n flygledare. Utbildningen r skert roligare och jag skulle nog trivas att arbeta i frsvarsmakten. Nackdelen r, och det var det avgrande fr mig, att man r
vldigt lst. Det finns inte mnga arbetsplatser fr en flygstridsledare i Sverige och dessutom r det planerat/bestmt att det ska centraliseras till Enkping. Som flygledare blir man visserligen placerad p en flygplats efter skolan men man kan alltid ska sig p annat hll senare. Dessutom kan man arbeta utomlands om man skulle knna fr det. Att sedan lnen som flygledare ligger nstan tre gnger s hgt gr sitt det med. Det knns inte srskilt bra men jag vljer att tacka nej till frsvarsmaktens anlagstester och hller tummarna fr de civila. Lycka till ni andra som ska skriva p onsdag