Citat:
Ursprungligen postat av Fonus
Sorry men inga lnkar funkar fr mig. JG kanske gick upp till DNs red med stutsaren och tvingade dom att ta ner den.
Trovrdig har han inte varit p lnge...

Skumt, fr mig funkar de.
Fast det r vl bara nt skit med att lnka till DN som skiter sig fr mig...
G in p
www.dn.se (DET funkar vl iallafall?)

och vlj
Kulturfliken lngst upp.
Kan ju hur som helst citera hela artikeln hr fr smidighetens skull, men lnken till att lyssna p inspelningen ligger p DNs sida;
Citat:
Guillou i citatstrid med DN
Jan Guillou anklagar DN fr phitt. I SVT:s morgonprogram hvdade Guillou att de intervjucitat dr han "snker" filmprojektet om Arn r phittade. Men hela intervjun finns p band.
Bakgrunden r brket mellan Guillou och hans filmkompanjoner om vem som skulle f biljett till Oscarsgalan. Guillou blev utan och surnade till ordentligt. I en intervju med Dagens Nyheter, publicerad den 27 februari, frklarade Jan Guillou att brket innebr slutet fr filmbolaget Moviola som skulle ha producerat filmen om Arn.
- Det kommer att upplsas frsts, sger Guillou i den bandinspelning som ligger till grund fr intervjun. Kort eftert frtydligar han sig:
- Det hr snker ocks arbetet med att gra det stora filmprojektet om Arn Magnusson.
P mndagen, i SVT:s morgonsoffa, fick Guillou p nytt frgan om han bryter samarbetet och stoppar det stora projektet om Arn.
- Nej, det r ngot som sttt i Dagens Nyheter, det r inte sant, svarade Jan Guillou.
Enligt Jan Guillou var uppgifterna i intervjun "ett rent phitt".
Att utfallet mot Dagens Nyheter skulle handla om att Guillou ftt kalla ftter nr han insett de mjliga konsekvenserna sina uttalanden frnekar han bestmt nr DN nr honom p mndageftermiddagen.
Enligt Guillou tolkades han illvilligt. Det han menade var att samarbetet med producenten Hans Lnnerheden r uteslutet i framtiden. Hur det blir med filmbolaget Moviola terstr att se. Alternativen r att Lnnerheden frsvinner - eller att bolaget lggs ned.
Jan Guillou beskriver Dagens Nyheter som en illvillig tidning med illivilliga reportrar som det r farligt att lta sig intervjuas av.
P en direkt frga om han str fast vid att DN hittat p citat svarar Guillou:
- Nej, men dragit till det, och sedan drar andra medier det ett varv till.
Han medger att det finns en nyansskillnad mellan "dra till" och "phitt". Dremot ngrar han inte att han anvnde uttrycket "phitt".
Enligt Guillou var det till exempel fel att referera honom s att det framstr som att filmbolaget skulle lggas ned.
- Ja, fr att det vl nd mste ha frsttts som en mjlighet som man fr diskutera senare.
Han menar att han allt oftare framstlls som en idiot i tidningarna, s ven i DN. Han hade nskat att ngon intresserat sig fr den intressanta problematiken i att han skulle beg brott om han reste till USA utan giltig biljett till Oscarsgalan. I stllet vinklades allt p hur ledsen han var.
- Det r bttre att ha mig sittande hemma som ngon sur galning.
Ulf Mattmar