Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Jag tror också på alternativ nummer två. Den där organisationen som Jan Guillo och Peter Bratt avslöjade på 1970-talet, sektionen för särskild inhämtning/IB lär ju vara en het kandidat. Numera har den väl bytt namn och delats upp i två organisationer, Kontoret för Särskild Inhämtning (verkar ha bytt namn igen, nu till Särskilda InhämtningsGruppen) och Särskilda SkyddsGruppen.
http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4..._Skyddsgruppen
SSG verkar enligt beskrivningen också vara en trolig kandidat. Fast de verkar mest ha jobbat utomlands. Det lär finnas en speciell svensk krigsadvokat som får rycka ut varje gång svenska trupper är inblandade i incidenter utomlands. Vad jag har hört så har denne krigsadvokat haft mycket att göra genom åren. Hans vanligaste jobb sägs vara att tysta ned händelser så att inte media får nys om dem. Oftast handlar det om förlikelse i det tysta. Det betalas ut skadestånd lite diskret och alla inblandade håller tyst. Ibland misslyckas han, men de flesta incidenter når aldrig media.
Frågan är tyvärr lite otydligt.
Svensk säkerhetstjänst har nog aldrig haft uppdrag att döda. Däremot har enskilda medlemmar i denna begått mord med privat eller annan grund är jag ganska säker på. Troligen har man åtminstone i öst och i samverkan med Israeliska underrättelsetjänsten vid några tillfällen passivt medverkat i sådna uppdrag medvetet eller omedvetet genom sin samverkan med andra underrättelsetjänster.
SSG som du nämner är fristående och har sådana "skyddsuppdrag" och lär ha satt sig i respekt redan första resan till Afganistan åtminstone. Detta räknas dock inte som mord utan råder under krigets lagars gråzon där prickskyttar tar ut orderlinjer och andra hot i preventivt syfte!
Medvetet mord på civilpersoner som "uppdrag" har nog inte förekommit! Däremot kanske av "misstag" och i sådana fall brukar väl de flesta underrättelsetjänster låta militären ersätta skadan så det skulle inte förvåna om även Sverige gjort detta.