• 1
  • 2
2010-02-20, 15:43
Medlem
MrOaikis avatar
Har svensk säkerhetstjänst någonsin mördat? Om det inte finns några dokumenterade fall så beror det på en av två orsaker:

1. Svensk säkerhetstjänst har aldrig mördat.
2. Svensk säkerhetstjänst har mördat, men aldrig avslöjats.

Vilket är mest troligt?
Citera
2010-02-20, 16:25
Medlem
SebbeBoys avatar
Jag tror på alternativ två.
Olof Palme! Det finns för många frågetecken runt hans mord för att vara en pundare med magnum.. Polisbilar bara några kvarter bort som tog 30min på sig att ta sig dit, vittnesmål om skumma personer med comradio osv.
Citera
2010-02-20, 19:49
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
Jag tror på alternativ två.
Olof Palme! Det finns för många frågetecken runt hans mord för att vara en pundare med magnum.. Polisbilar bara några kvarter bort som tog 30min på sig att ta sig dit, vittnesmål om skumma personer med comradio osv.

Vad pekar på att svensk underrättelsetjänst mördade Olof Palme?
Citera
2010-02-20, 19:53
Medlem
Starvids avatar
Om man gjorde något sådant bör det ha sektt under 50- eller 60-talen, när de svenska officerarna, politikerna och säkerhetsmännen hade ryggrad/var som galnast.
Citera
2010-02-20, 19:56
Medlem
Jag tror alla säkerhetstjänster har mördat.
Bara Palestinierna som lipar över det.
Citera
2010-02-20, 19:58
Medlem
skjutsnutens avatar
Jävligt intressant fråga. Men är det rätt delfora för detta? Borde det inte ligga under politik inrikes eller nåt? Kanske mer folk som är insatta i ämnet som kan svara där.

Är det nån som har djupare kunskap i svenska underättelseoperationer? Skulle inte förvåna mej om dom hade ihjäl nån under krigsåren eller i tiden strax innan eller efter.
Citera
2010-02-20, 20:02
Medlem
Starvids avatar
Man sponsrade ju, dock utan större framgång, Skogsbröderna. De tog ju i sin tur livet av fullt med ockuperande ryssar.
Citera
2010-02-22, 23:40
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Har svensk säkerhetstjänst någonsin mördat? Om det inte finns några dokumenterade fall så beror det på en av två orsaker:

Vilket är mest troligt?
Jag tror också på alternativ nummer två. Den där organisationen som Jan Guillo och Peter Bratt avslöjade på 1970-talet, sektionen för särskild inhämtning/IB lär ju vara en het kandidat. Numera har den väl bytt namn och delats upp i två organisationer, Kontoret för Särskild Inhämtning (verkar ha bytt namn igen, nu till Särskilda InhämtningsGruppen) och Särskilda SkyddsGruppen. http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4..._Skyddsgruppen

SSG verkar enligt beskrivningen också vara en trolig kandidat. Fast de verkar mest ha jobbat utomlands. Det lär finnas en speciell svensk krigsadvokat som får rycka ut varje gång svenska trupper är inblandade i incidenter utomlands. Vad jag har hört så har denne krigsadvokat haft mycket att göra genom åren. Hans vanligaste jobb sägs vara att tysta ned händelser så att inte media får nys om dem. Oftast handlar det om förlikelse i det tysta. Det betalas ut skadestånd lite diskret och alla inblandade håller tyst. Ibland misslyckas han, men de flesta incidenter når aldrig media.
Citera
2010-02-23, 13:14
Medlem
Kingen_kings avatar
Nummer 2 helt klart. Inte ens en konspiration.
Citera
2010-02-24, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Jag tror också på alternativ nummer två. Den där organisationen som Jan Guillo och Peter Bratt avslöjade på 1970-talet, sektionen för särskild inhämtning/IB lär ju vara en het kandidat. Numera har den väl bytt namn och delats upp i två organisationer, Kontoret för Särskild Inhämtning (verkar ha bytt namn igen, nu till Särskilda InhämtningsGruppen) och Särskilda SkyddsGruppen. http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4..._Skyddsgruppen

SSG verkar enligt beskrivningen också vara en trolig kandidat. Fast de verkar mest ha jobbat utomlands. Det lär finnas en speciell svensk krigsadvokat som får rycka ut varje gång svenska trupper är inblandade i incidenter utomlands. Vad jag har hört så har denne krigsadvokat haft mycket att göra genom åren. Hans vanligaste jobb sägs vara att tysta ned händelser så att inte media får nys om dem. Oftast handlar det om förlikelse i det tysta. Det betalas ut skadestånd lite diskret och alla inblandade håller tyst. Ibland misslyckas han, men de flesta incidenter når aldrig media.

Frågan är tyvärr lite otydligt.

Svensk säkerhetstjänst har nog aldrig haft uppdrag att döda. Däremot har enskilda medlemmar i denna begått mord med privat eller annan grund är jag ganska säker på. Troligen har man åtminstone i öst och i samverkan med Israeliska underrättelsetjänsten vid några tillfällen passivt medverkat i sådna uppdrag medvetet eller omedvetet genom sin samverkan med andra underrättelsetjänster.

SSG som du nämner är fristående och har sådana "skyddsuppdrag" och lär ha satt sig i respekt redan första resan till Afganistan åtminstone. Detta räknas dock inte som mord utan råder under krigets lagars gråzon där prickskyttar tar ut orderlinjer och andra hot i preventivt syfte!

Medvetet mord på civilpersoner som "uppdrag" har nog inte förekommit! Däremot kanske av "misstag" och i sådana fall brukar väl de flesta underrättelsetjänster låta militären ersätta skadan så det skulle inte förvåna om även Sverige gjort detta.
Citera
2010-02-25, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Vad pekar på att svensk underrättelsetjänst mördade Olof Palme?

Det kanske inte finns något som direkt pekar på det men däremot är det väl tämligen klart att t ex Donald Forsberg som under många år tjänstgörande för IB och dess efterföljare gjort stora desinformationsinsatser under lång tid kring utredningsmässigt stendöda uppgifter som skulle utpeka Christer Pettersson förmedlade via media! Det verkar onekligen inte som han straffats för det engagemanget av sin uppdragsgivare underrättelsetjänsten vilket måste få en att höja på ögonbrynen en liten aning kanske.

Det finns de som hävdar att personer inom underrättelsetjänsten (SÄPO?) ligger bakom mordet i sina böcker. Borgnäs och GW t ex! Det finns dock inget av substans som de anför som räcker som bevis utan det är blott spekulationer.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-02-25 kl. 09:51.
Citera
2010-03-04, 16:22
Medlem
Buksmärtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

Vilket är mest troligt?

Säkerhetstjänsten är väl ändå SÄPO? Dem är väl tämligen vanliga poliser och har säkert dödat, kan väl inte vara nått konstigt med det. Du måste mena vissa hemliga grenar inom militären, SIS och allt vad dem heter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in