• 1
  • 2
2010-02-20, 12:40
Har inte så bra koll på det här, men är det dumt att lämna ut kontouppgifter till en person som säger sig ska sätta in pengar på kontot (jag ska sedan skicka en vara, det handlar alltså om att jag ska sälja en sak)?

Det som gör mig lite misstänksam är att snubben vill köpa en laptop och vill att den ska skickas till hans son i Nigeria. Man har ju både hört om och fått sk Nigeria-brev förut. Även om det känns skumt att göra affärer med en nigerian så skitsamma om han inte kan göra någon skada med uppgifterna, vill han sätta in cash så får han väl göra det, det skulle ju kunna vara seriöst. Tvivlar dock starkt.

Uppgifterna han vill ha är:

Name:
Address:
Bank Name:
Account Number:
IBAN:
BIC:

Adress tänker jag inte ge honom för det är orelevant i sammanhanget. Men de övriga uppgifterna? Dumt att lämna ut?

Tacksam för svar
Citera
2010-02-20, 12:42
Medlem
filmtokigs avatar
det osar katt. Hoppa över det.
Citera
2010-02-20, 12:44
Citat:
Ursprungligen postat av filmtokig
det osar katt. Hoppa över det.

Mjo, känns nästan så.
Citera
2010-02-20, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfisken
Har inte så bra koll på det här, men är det dumt att lämna ut kontouppgifter till en person som säger sig ska sätta in pengar på kontot (jag ska sedan skicka en vara, det handlar alltså om att jag ska sälja en sak)?

Det som gör mig lite misstänksam är att snubben vill köpa en laptop och vill att den ska skickas till hans son i Nigeria. Man har ju både hört om och fått sk Nigeria-brev förut. Även om det känns skumt att göra affärer med en nigerian så skitsamma om han inte kan göra någon skada med uppgifterna, vill han sätta in cash så får han väl göra det, det skulle ju kunna vara seriöst. Tvivlar dock starkt.

Uppgifterna han vill ha är:

Name:
Address:
Bank Name:
Account Number:
IBAN:
BIC:

Adress tänker jag inte ge honom för det är orelevant i sammanhanget. Men de övriga uppgifterna? Dumt att lämna ut?

Tacksam för svar
Vill inte svara på om det är dumt men kan säga så här. Lämnar du ut någoting av vad snubben frågar efter så lär det enda du har kvar vara just Lap Toppen

Hoppas det svarar på din fråga
Citera
2010-02-20, 12:49
Citat:
Ursprungligen postat av Play
Vill inte svara på om det är dumt men kan säga så här. Lämnar du ut någoting av vad snubben frågar efter så lär det enda du har kvar vara just Lap Toppen

Hoppas det svarar på din fråga

Haha. Ja det är antagligen en tvättäkta Nigeria-hustler jag har att gör med. Men jag fattar inte vad han kan göra med dessa uppgifter dock. Ta ut alla mina pengar på sparkontot? Hur?

Aja, nu ska jag skicka ett riktigt sjukt svar till negroiden.
Citera
2010-02-20, 13:26
Medlem
I.Doda.Korpfagers.Sallskaps avatar
Tror att syftet med uppgifterna i detta fall endast är att generara ett falskt kvitto på transaktionen.
Vilket han skickar det till dig i hopp om att du skall skicka laptopen i tron om att pengarna är "på väg".
Citera
2010-02-20, 13:39
Citat:
Ursprungligen postat av I.Doda.Korpfagers.Sallskap
Tror att syftet med uppgifterna i detta fall endast är att generara ett falskt kvitto på transaktionen.
Vilket han skickar det till dig i hopp om att du skall skicka laptopen i tron om att pengarna är "på väg".

Smart. Så lär det vara. Nu har jag iaf svarat att min bror bor i Nigeria och att han kan träffa hans son på en kopp kaffe och diskutera min laptop.
Citera
2010-02-20, 13:54
Medlem
Lite off-topic men varför säger scammarna alltid att dom kommer från Nigeria? Måste väll finnas minst en handfull länder som skulle vara lika lämpliga utan att varningsklockorna skulle börja ringa hos var och varannan person. Nigeriabrev har ju funnits i en hel massa år och började innan internet.
Citera
2010-02-20, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Lite off-topic men varför säger scammarna alltid att dom kommer från Nigeria? Måste väll finnas minst en handfull länder som skulle vara lika lämpliga utan att varningsklockorna skulle börja ringa hos var och varannan person. Nigeriabrev har ju funnits i en hel massa år och började innan internet.

Jepp. Dock har den här scammern tagit scamningen ett snäpp längre genom att försöka få mig att skicka en laptop till honom. Jag har tom fått hans adress och eftersom han uppenbarligen bor i Nigeria så vill han väl ha den skickat dit.

Men man kan ju undra, de kanske inte är medvetna om hur medvetna vi är om deras scamming-metoder.
Citera
2010-02-20, 14:06
Medlem
tripleas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon

Är det inte lite av en folksport i Nigeria, det här med bedrägerier? Jag menar förstås inte att alla och envar sysslar med det, men att det är mycket vanligare där än på de flesta andra ställen. Sen är väl Nigeria ett land med hyfsat fungerande infrastruktur trots att det är så fattigt.
Citera
2010-02-20, 14:07
Medlem
_Strebers avatar
Det är inte utan att man tycker lite synd om den lilla klick av stackars nigerianer som faktiskt helt ärligt vill köpa en laptop från utlandet. Man kan ju tycka att det borde finnas datorer närmare än nordeuropa, men å andra sidan köper vi ju ibland prylar från USA osv...
Citera
2010-02-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfisken
Jepp. Dock har den här scammern tagit scamningen ett snäpp längre genom att försöka få mig att skicka en laptop till honom. Jag har tom fått hans adress och eftersom han uppenbarligen bor i Nigeria så vill han väl ha den skickat dit.

Men man kan ju undra, de kanske inte är medvetna om hur medvetna vi är om deras scamming-metoder.

Den sortens scamming är minst fem år gammal, vet inte exakt hur det går till men har läst massvis av trådar om hur folk vill sälja en gammal dator och helt plötsligt får ett drömbud från... Nigeria!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in