• 1
  • 2
2010-02-20, 08:38
Medlem
cochabambas avatar
Är fast anställd sedan 2 månader tillbaka, nu undrar jag om jag har möjlighet att ta ett lån eller få kredit någonstans, det rör sig om köp till hemelektronik för cirka 60 000. Är jag kreditvärdig?, om inte, hur lång tar det för mig att bli det?
Var vänliga att svara endast på mina frågor,bespara mig på kommentarer som "låna av mamma", eller "det är bättre om du sparar", "gå inte in i skuldfällor" tack.

Mvh Cochabamba
Citera
2010-02-20, 10:57
Medlem
Tja gör inte som en på mitt jobb. Dagen han fick fast anställning tog han ett lån på banken, sa upp sig, startade en kiosk bredvid en pressbyrå. Gick i konkurs efter nåt halvår. Nu bor han hemma hos mamma med en skuld på 400k. Hahahahaha!
Citera
2010-02-20, 11:57
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Borde inte vara något större problem om du kan påvisa en inkomst (fast anställning), kan behöva ett intyg från din arb.givare att visa,eller att dom ringer ditt arbete och frågar.

Jag var i samma sits men lånade ca: 20' (2003) var inga problem, fick då visa arbetsintyg eftersom dom ofta kollar vad man tjänade förra deklarationen som kan vara närmare noll om man studerat eller liknande.
Citera
2010-02-20, 12:00
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Vet att om man skaffar kreditkort så är ofta deras maxkredittak 20% av din årsinkomst (dvs. 20' i månaden är 240' om året vilket ger maxkredit på 48')
Citera
2010-02-20, 12:05
Medlem
cochabambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deebaraja
Tja gör inte som en på mitt jobb. Dagen han fick fast anställning tog han ett lån på banken, sa upp sig, startade en kiosk bredvid en pressbyrå. Gick i konkurs efter nåt halvår. Nu bor han hemma hos mamma med en skuld på 400k. Hahahahaha!
du läste tydligen bara halva mitt inlägg.
Citera
2010-02-20, 12:06
Medlem
cochabambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel-tarzan
Vet att om man skaffar kreditkort så är ofta deras maxkredittak 20% av din årsinkomst (dvs. 20' i månaden är 240' om året vilket ger maxkredit på 48')
okej hur är det om jag annars vänder mig till elektronikaffärer och vill ta ut prylarna på avbetalning?
Citera
2010-02-20, 13:40
Medlem
Don Fadäsos avatar
Ingen aning, ring banken och fråga. De får den typen av frågor ofta och de har provision på att "sälja" lån. De vill ge dig lånet om det går så de kommer att göra allt de kan för att hjälpa dig.
Citera
2010-02-20, 13:44
Medlem
Det ska inte vara några problem så länge du har fast anställning, hur länge du varit fast anställd ska inte spela nån roll. Sen beror det självklart på beloppet du ska låna/ta kredit på, samt din inkomst.
Citera
2010-02-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochabamba
okej hur är det om jag annars vänder mig till elektronikaffärer och vill ta ut prylarna på avbetalning?

Eftersom du verkar veta om vilket hutlöst korkad idé det är ska jag inte nämna det mer, däremot måste jag varna dig för att verkligen inte använda butikernas betalsystem då de är hutlöst dyra!! du betalar sakerna flera gånger om!

Möjligen är MediaMarkt bättre då de säger sig ha räntefritt.
Citera
2010-02-20, 17:14
Medlem
cochabambas avatar
men alltså rent objektivt, har jag blivit kreditvärdig nu? dvs om någon gör en kreditupplysning på mig
Citera
2010-02-20, 18:32
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochabamba
men alltså rent objektivt, har jag blivit kreditvärdig nu? dvs om någon gör en kreditupplysning på mig
Det syns inte på en kreditupplysning om du är fast anställd, det som syns är de två tidigare årens inkomster 2008 + 2007, ev anmärkningar/skuldsaldo hos fogden, ev engagemang i styrelser och tidigare gjorda kreditupplysningar.. Det är vad som brukar synas på en full upplysning har jag för mig iaf.
Citera
2010-02-20, 18:47
Medlem
cochabambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det syns inte på en kreditupplysning om du är fast anställd, det som syns är de två tidigare årens inkomster 2008 + 2007, ev anmärkningar/skuldsaldo hos fogden, ev engagemang i styrelser och tidigare gjorda kreditupplysningar.. Det är vad som brukar synas på en full upplysning har jag för mig iaf.
okej, tack, första svaret som verkligen var givande props till Miqqa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in