Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Jag tycker absolut man ska få veta när man får en tillsägelse. Vitsen är ju att man ska bättra sig, eller har jag missuppfattat något?
Ja, man ska få veta att man har fått en tillsägelse, det är det som är tanken.
Rent teoretiskt så ska alltså en tillsägelse som användaren inte fått någon chans att ta till sig (alltså inte har fått reda på), inte räknas, då det är ohörsamhet till dessa tillsägelser som man blir varnad för.
Däremot tror jag inte det finns någon riktig konsensus om hur detta ska meddelas.
En del moderatorer skickar PM, andra skriver det i sitt modinlägg i den aktuella tråden.
Men det ska meddelas på något sätt.
Sen finns det en del användare som har PM-funktionen avstängd, eller vars inbox är full, och som då inte kan ta emot PM om tillsägelser.
Så en del kanske inte får sina tillsägelser pga det, men det räknas dock som att de har fått den iaf (kan man inte ta emot PM så är det ens eget ansvar).
Avstängningar skickas det däremot sällan PM om, då det utannonseras i underforumet varningar och bannlysningar, som är ett tredje sätt att meddela det hela. Oftast anses det som bäst, då man ju ändå inte kan läsa sina PM när man är avstängd, och man då på det viset kan få reda på varför man är avstängd, istället för att vänta tills dess att man kan logga in igen (vilket kan bli en väldigt lång väntan om man har blivit bannlyst).
Jag för min del meddelar alltid mina tillsägelser i PM, tidigare så gjorde jag det aldrig i trådarna utan endast i PM, men jag har nu börjat köra båda, alltså PM direkt till den tillsagda personen, samt ett inlägg i tråden det berör. I PMet, där jag alltid sätter "
Tillsägelse" som rubrik, så finns det en kort kommentar (väldigt kort) om varför, och en länk till tråden med mitt trådinlägg.
Men som sagt, det varierar från moderator till moderator, och ingen klar praxis finns.
Kanske borde man utarbeta lite mer rutiner, men det känns som att det görs kontinuerligt "bakom kulisserna", jag har själv ändrat mitt sätt sedan det att jag först blev moderator (firar ettårsjubileum om några dar, weeee), och jag antar att det gäller även för andra.
Någon form av "modshandbok" kanske borde skrivas ihop, även om att ryktena har sagt att en sådan varit på gång sedan forumet först startade....