Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-20, 05:10
Medlem
moderatswings avatar
Jag PM:ar alltid men skriver ibland även ett meddelande i tråden som avskräckande exempel för att få ner tramset.
Sedan kan säkert många användare vara lite slarviga på att hålla koll på sina tillsägelser trots att de faktiskt har fått PM.
Citera
2010-02-20, 06:45
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Jag tycker absolut man ska få veta när man får en tillsägelse. Vitsen är ju att man ska bättra sig, eller har jag missuppfattat något?
Ja, man ska få veta att man har fått en tillsägelse, det är det som är tanken.

Rent teoretiskt så ska alltså en tillsägelse som användaren inte fått någon chans att ta till sig (alltså inte har fått reda på), inte räknas, då det är ohörsamhet till dessa tillsägelser som man blir varnad för.

Däremot tror jag inte det finns någon riktig konsensus om hur detta ska meddelas.

En del moderatorer skickar PM, andra skriver det i sitt modinlägg i den aktuella tråden.

Men det ska meddelas på något sätt.

Sen finns det en del användare som har PM-funktionen avstängd, eller vars inbox är full, och som då inte kan ta emot PM om tillsägelser.
Så en del kanske inte får sina tillsägelser pga det, men det räknas dock som att de har fått den iaf (kan man inte ta emot PM så är det ens eget ansvar).

Avstängningar skickas det däremot sällan PM om, då det utannonseras i underforumet varningar och bannlysningar, som är ett tredje sätt att meddela det hela. Oftast anses det som bäst, då man ju ändå inte kan läsa sina PM när man är avstängd, och man då på det viset kan få reda på varför man är avstängd, istället för att vänta tills dess att man kan logga in igen (vilket kan bli en väldigt lång väntan om man har blivit bannlyst).

Jag för min del meddelar alltid mina tillsägelser i PM, tidigare så gjorde jag det aldrig i trådarna utan endast i PM, men jag har nu börjat köra båda, alltså PM direkt till den tillsagda personen, samt ett inlägg i tråden det berör. I PMet, där jag alltid sätter "Tillsägelse" som rubrik, så finns det en kort kommentar (väldigt kort) om varför, och en länk till tråden med mitt trådinlägg.
Men som sagt, det varierar från moderator till moderator, och ingen klar praxis finns.

Kanske borde man utarbeta lite mer rutiner, men det känns som att det görs kontinuerligt "bakom kulisserna", jag har själv ändrat mitt sätt sedan det att jag först blev moderator (firar ettårsjubileum om några dar, weeee), och jag antar att det gäller även för andra.
Någon form av "modshandbok" kanske borde skrivas ihop, även om att ryktena har sagt att en sådan varit på gång sedan forumet först startade....
Citera
2010-02-20, 06:50
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Jo, vi har en skyldighet att skicka PM.
Vi har ingen skyldighet att skicka PM.
Dels för att vissa inte tar emot PM men också för att det inte är hållbart att manuellt skicka PM till kanske 10-15 användare när man rensat en skräptråd.

Vi ska informera användarna, om det sen sker bäst genom PM eller ett modmeddelande i en tråd kan vi sen diskutera med något krav på endera har vi inte.
Citera
2010-02-20, 07:13
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Vi har ingen skyldighet att skicka PM.
Dels för att vissa inte tar emot PM men också för att det inte är hållbart att manuellt skicka PM till kanske 10-15 användare när man rensat en skräptråd.

Vi ska informera användarna, om det sen sker bäst genom PM eller ett modmeddelande i en tråd kan vi sen diskutera med något krav på endera har vi inte.
Min spontana kommentar, standardisera Tillsägelse-PMen och använd funktionen där du kan skicka till flera.
Citera
2010-02-20, 07:22
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Min spontana kommentar, standardisera Tillsägelse-PMen och använd funktionen där du kan skicka till flera.

Är det enstaka tillsägelser så använder jag PM. Är det däremot en väldigt aktiv tråd eller många tillsägelser som ska delas ut så blir det via ett modereringsmeddelande.

Det bästa vore ifall det automatiserades så att PM gick ut när tillsägelsen delades ut.
Citera
2010-02-20, 07:28
Medlem
moderatswings avatar
I normala fall så ska vi alltid skicka PM till användare när de fått en tillsägelse. Men är det så att användaren inte tar emot PM får väl denne skylla sig själv. Exempelvis full inbox eller att man stängt av funktionen.

Jag brukar använda funktionen för att skicka PM till flera (upp till 20) användare samtidigt. Då är det inte krångligare än om man bara skulle skickat till en användare.
Citera
2010-02-20, 07:46
Medlem
najass avatar
Det är ju fullkomligt självklart att FB:are ska får reda på att de får tillsägelser. Annars blir ju hela systemet komplett meningslöst. Min åsikt är att detta i princip bara kan garanteras via PM. Dock fungerar det uppenbarligen inte helt perfekt. När jag skickar ut PM har jag med en rad där det står något i still med:

"detta var din x:te tillsägelse"

Då händer det i bland att folk häpet svarar att de inte hade en aning om att de hade så många (eller ens någon). Då är det ju uppenbarligen så att det är grus i maskineriet någonstans.

Det har diskuterats från och till i Outlaw och modsen har framfört önskemål om fiffig teknik som genererar tillsägelse-PM per automatik, men vi får nog driva denna frågan mer aktivt verkar det som.

Dessutiom är det ju rätt viktigt att modsen själva är överens om vad som gäller. Det är nog lite flytande vad vi egentligen förväntas göra här.

Dock ska man inte tro att ett publikt tillsägelsemedelande från en mod i en tråd betyder att PM inte skickas ut. Publika meddelande är oftast komplement till PM och är ju tänkt att fungera sm en allmän varningsklocka till alla i tråden.
Citera
2010-02-20, 07:49
Medlem
toizs avatar
Åh, en liten glimt av outlaw

Vad gäller tillsägelser så är det väl inte så svårt att söka på sitt eget nick nu och då, och se om någon mod skrivit det i sammanhäng med en tillsägelse.
Trevligt om det skickas pm, men vi användare ska inte vara helt hjälplösa och passiva heller. Mitt konto är mitt ansvar och då får jag hålla reda på vad som sker med det. Inklusiva tillsägelser.
Citera
2010-02-20, 10:15
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
I normala fall så ska vi alltid skicka PM till användare när de fått en tillsägelse. Men är det så att användaren inte tar emot PM får väl denne skylla sig själv. Exempelvis full inbox eller att man stängt av funktionen.

Tycker precis likadant. Vill man inte ta del av PM (eller har full inkorg) så blir det som det blir. Men lite tråkigt att få ban och en varning utan att veta att jag var nära på att få det.

Hade tydligen 6 aktiva tillsägelser enligt en mod, vilket betyder att 4st (kanske färre) inte behagat att skicka ett PM

Ifall det inte är en skydlighet att skicka PM så borde det sannerligen införas
Citera
2010-02-20, 12:24
Medlem
TimGunns avatar
Det betyder då alltså att många användare har fler tillsägelser än vad de tror, mig själv inklusive.
Citera
2010-02-20, 12:55
Medlem
Porryhatters avatar
Borde man inte kunna utveckla något så att PM skickas automatiskt så fort ni väljer att ge någon en tillsägelse.
Citera
2010-02-20, 13:14
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Det betyder då alltså att många användare har fler tillsägelser än vad de tror, mig själv inklusive.

Det kan mycket väl vara möjligt. Tycker man borde kunna få se sina egna tillsägelser iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in