• 1
  • 2
2010-02-19, 10:51
Medlem
Hej är väldigt dålig på detta ämne därför vänder jag mig hit, ska åka till österike med familjen nu idag och jag och min yngre bror tar självklart med oss datorer så tänkte vi spela Empire,Warcraft (TILLSAMMANS) osv i bilen, hur gör man det lättast? genom att köpa en Korsad/rak(?) kabel sen bara koppla ihop? eller måste man göra något mer?

Mvh
Citera
2010-02-19, 10:53
Medlem
Kluttys avatar
Båda datorerna måste vara på samma nätverk. Så ni får väl skapa ett litet nätverk i bilen.
Citera
2010-02-19, 10:54
Medlem
Ja så långt förstår jag med , men man behöver vell ingen sketen router eller liknande?
Citera
2010-02-19, 10:57
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziooon
Ja så långt förstår jag med , men man behöver vell ingen sketen router eller liknande?

Nej ni skapar alltså ett trådlöst nätverk mellan datorerna, En dator kommer fungera som router, som resterande (den andra) ansluter till.
Citera
2010-02-19, 10:58
Medlem
ZyberDucks avatar
Testa med en korsad TP kabel

Borde funka
Citera
2010-02-19, 11:02
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyberDuck
Testa med en korsad TP kabel

Borde funka

Klart det funkar, men smidigast är om ni kopplar ihop er som jag nämnde innan, en startar ett nätverk som den andra ansluter till. Alltså ett AD HOC Dator-till-Dator nätverk, det finns enkla guider hur ni går tillväga i Windows, har ni blåtand på datorerna så fungerar även det, men lite knepigare och överföringen är inte lika snabb. OS?

Hur ska ni strömförsörja datorerna undrar jag istället?
Senast redigerad av Zlapptazk 2010-02-19 kl. 11:04.
Citera
2010-02-19, 11:03
Medlem
Smugens avatar
Yepp! Är bara att köra med korsad/rak kabel och koppla in var sin ände i datorerna

Sen är det bara att spela på!
Citera
2010-02-19, 11:05
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugen
Yepp! Är bara att köra med korsad/rak kabel och koppla in var sin ände i datorerna

Sen är det bara att spela på!

Men varför är alla så inne på att dom ska kränga en kabel? Visst det kostar väl inte många ören, men onödigt, när det fungerar lika bra med ett nätverk utan tråd.
Citera
2010-02-19, 11:17
Medlem
madwolfs avatar
Jag tror att det ska gå om ni kör trådlöst som någon annan i tråden sa. Det borde gå om en av er delar ut sitt trådlösa nätverk och den andra försöker connecta genom det.
Citera
2010-02-19, 11:18
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlapptazk
Men varför är alla så inne på att dom ska kränga en kabel? Visst det kostar väl inte många ören, men onödigt, när det fungerar lika bra med ett nätverk utan tråd.

+att man slipper trassla i bilen med massa kablar
Citera
2010-02-19, 11:19
Medlem
p3wns avatar
Om båda har uppkoppling till internet så kan ni ladda ner ett program som funkar otroligt bra. Det funkar som så att man gör ett nätverk och bjuder in folk till samma nätverk och lurar datorn att ni sitter på samma nätverk. Mycket enkelt användbart och inte alls komplicerat.

www.hamachi.cc

annars kan ni testa och tanka www.garena.se där måste du dock regga dig osv men testa med hamachi först
Citera
2010-02-19, 11:21
Medlem
Zlapptazks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madwolf
Jag tror att det ska gå om ni kör trådlöst som någon annan i tråden sa. Det borde gå om en av er delar ut sitt trådlösa nätverk och den andra försöker connecta genom det.

Du tänker kanske rätt, men skriver fel.
En dator måste skapa en åtkomstpunkt, för att sedan ansluta till den, dator nummer 2 ser sedan det nätverket precis som ett hemnätverk i listan, fast nu märkt med "Dator-till-dator" eller "peer to peer".
Anslut som vanligt och pang så är ni ihopkopplade... ...fast utan själva *panget*.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in